امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 83515
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 17 شهریور 1397 - 16:23 | | ارسال توسط :

پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در بصره/ چرا مخالفان درصدد برهم زدن روابط دوستانه عراق و ایران هستند؟

شامگاه جمعه گروهی از افراد ناشناس به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند.

به گزارش بابل نوین، ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق که از روز سه‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به خدمات‌رسانی نامناسب در این شهر آغاز شد در روزهای اخیر با خشونت همراه شده است و شامگاه جمعه گروهی از افراد ناشناس به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند.

اغتشاشگران در بصره بعد از به آتش کشیدن کنسولگری ایران، مقر حزب الدعوه عراق که در نزدیکی آن محل قرار داشت را نیز به آتش کشیدند.

پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در بصره/ چرا مخالفان درصدد برهم زدن روابط عراق و ایران هستند؟

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دستور داد از یگان‌های امنیتی که مسئولیت محافظت از نهادهای عراقی و همچنین کنسولگری ایران در بصره را برعهده دارند، تحقیق شود.

حیدر العبادی پس از کوتاهی نهادهای امنیتی مربوطه در عمل به وظایفشان در خصوص محافظت از اماکن مذکور این دستور را صادر کرد.

وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای درباره حوادث بصره و حمله به کنسولگری ایران در این شهر شدیدا ابراز تأسف کرده و آن را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای تاکید کرد حمله به کنسولگری ایران در بصره به منافع عراق و روابط آن با کشورهای جهان آسیب می‌رساند.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را به شدت محکوم کرد.

بهرم قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از احضار سفیر عراق پس از ماجرای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر بصره خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به خبر تعرض مهاجمان ناشناس و تحریک‌شده به کنسولگری جمهوری اسلامی در بصره گفت: متاسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان کنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد و البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکردیم.

پشت پرده حمله به کنسولگری ایران در بصره/ چرا مخالفان درصدد برهم زدن روابط عراق و ایران هستند؟

قاسمی ضمن محکوم کردن این اقدامِ خلاف موازین و با یادآوری مسئولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، در عین حال نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که در صدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند هشدار داد و از دولت عراق خواست هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این حمله اقدام کند.‌

وزارت امور خارجه آمریکا که همیشه در انجام اقدامات خصمانه و تحریک برخی گروه‌ها برای انجام اقدامات ضد ایرانی دست دارد به منظور بی‌گناه جلوه دادن خود در حوادث و اغتشاشات اخیر در بیانیه‌ای بدون اینکه نامی از ایران ببرد خشونت علیه دیپلمات‌ها در بصره عراق را محکوم کرد.

کمیته هماهنگ‌کننده تظاهرات در بصره تاکید کرد هسته‌های بعثی و داعشی با سوار شدن بر موج تظاهرات در بصره اقدامات خرابکارانه اخیر را مرتکب شدند.

با گذشت حدود ۵ ماه از انتخابات پارلمانی عراق احزاب مختلف در این کشور هنوز موفق به تشکیل دولت ائتلافی جدید نشده‌اند و رسیدگی به بخشی از خواسته‌های اجتماعی مردم عراق با موانع بسیاری روبرو شده است. موضوع تشکیل نشدن دولت جدید در عراق باعث شده است برخی جریان‌های مخالف از حزب بعث و برخی عناصر نفوذی باقیمانده داعش در این کشور با تحریک کشورهای متخاصم همچون آمریکا با سوار شدن بر موج اعتراضات در بصره اقدام به تخریب روابط دوستانه ملت و دولت عراق و ایران کنند و از این طریق به اهداف شوم خود دست یابند./ص

باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.