امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 35158
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 23 آبان 1395 - 20:04 | | ارسال توسط :

پیشرفت کشور در گرو اصلاح دانشگاه ها است/ لزوم نظارت دقیق بر اساتید، کتب و برنامه های دانشگاه

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر نظارت بر اساتید دانشگاه ها، کتب و برنامه هایی که در دانشگاه انجام می شود، پیشرفت کشور را در گرو اصلاح وضعیت مراکز علمی و دانشگاه ها ارزیابی کرد.

به گزارش بابل نوین،حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار رییس و مسؤولان دانشگاه پیام نور استان قم با تسلیت فرا رسیدن ایام اربعین گفت: دانشگاه امری ضروری برای همه کشور ها است و بدون دانشگاه پیشرفتی در امور کشورها حاصل نمی شود.

وی افزود: پیشرفت ها بستگی به وضع دانشگاه دارد، اگر دانشگاه ها در سطح عالی باشد از نظر علمی و اخلاقی افرادی که از آن بیرون می آیند افراد در سطح بالا خواهد بود و سبب پیشرفت کشور می شود، اگر معلومات بالا نبود یا معلومات بالا بود اما مسائل اخلاقی نبود سبب می شود افرادی که خارج می شوند ممتاز نباشند و نتوانند خدمت خوبی ارائه دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وضع کشورها کامل به وضع دانشگاه ها ارتباط دارد، اظهار داشت: سطح دانشگاه از نظر اساتید و تحصیلات باید بالا باشد و بهانه ای به دست افراد ندهید.

وی ادامه داد: کسانی که از دانشگاه بیرون می آیند معرف دانشگاه هستند؛ مسائل اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی باید رعایت شود، اگر دانشجویی عالم ترین افراد باشد اما از نظر اخلاقی، اخلاق درست و اعتقاد و ایمان درستی نداشته باشد نه تنها خدمتی نمی کند بلکه مثل همین جریانات که می شنویم حقوق های نجومی می گیرند و کاری هم نمی کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که باید به مناسبت های گوناگون همایش ها و مجلس دینی همانند تفسیر قرآن برگزار شود، ابراز داشت: اگر دانشجویان به اردو می روند در این اردوها باید برنامه های آموزش دینی باشد، دانشجویان باید از نظر معلومات دینی تقویت و پاسخ شبهات آنان داده شود.

وی عنوان کرد: باید نسبت به افرادی که دارای استعدادیی هستند اما از طبقات کم در آمد به شمار می روند نهایت ارفاق صورت گیرد، نباید به گونه ای باشد که جوان به دفتر ما بیاید و گریه کند که در کنکور در سطح بالایی قرار داشتم اما پول برای نام نویسی ندارم.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: دانشگاه ها باید ببیند که اگر افراد مستعد هستند و مشکلاتی دارند برطرف کنند، سرمایه اصلی یک کشور استعدادهای انسانی خوب است که این ها را باید جذب و حمایت کرد، پول نداشتن نباید سبب محرومیت از تحصیلات شود.

وی اضافه کرد: باید بر برنامه ها، کتاب ها و اساتید نظارت وجود داشته باشد، در صورتی دانشگاه ها اصلاح و اسلامی می شود که برنامه، کتاب و استاد کاملا تحت مراقبت باشند، گاهی برنامه، برنامه خوب است کتاب مسائلی نادرستی دارد به ویژه که کتاب هایی که جنبه ترجمه از خارج دارد این ها فرهنگ خود را در کتاب های مختلف جاسازی می کنند، ممکن است کتاب شیمی و علوم غیر انسانی باید این ها جاسازی می کنند که باید مراقب بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر نظارت بر اساتید دانشگاه ها گفت: گاهی این ها افرادی هستند که با جاهایی ارتباط دارند و مشکلات اخلاقی دارند که آن را به جوانان منتقل می کنند، دائما باید نظارتی بر این سه امر باشد تا در صورت لزوم پالایش شود که اگر نباشد کار به جایی نمی رسد.

وی افزود: سعی کنید که تعطیلات کم شود، تعطیلات در کشور ما بسیار است؛ ما در حال تلاش برای کم کردن تعطیلات حوزه هستیم، باید به گونه ای باشد به بهانه های گوناگون درس ها تعطیل نشود، نه تنها در دانشگاه ها بلکه در همه جا تعطیلات بسیار است که ضربه می زند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که وسائل لازم از جمله نمازخانه، کتابخانه، کتب دینی و دیگر لوازم باید در اختیار دانشجویان قرار گیرد، اظهار داشت: آنچه لازم است باید در اختیار دانشجویان قرار داد تا ان شاءالله افراد مفیدی برای جامعه باشند نه انتظار حقوق های نجومی داشته باشند، نه از کار و وظیفه خود فرار کنند و نه این که به جاهایی مرتبط شوند و به آن ها خدمت کنند.

وی با اشاره به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید کاری کرد که جلسات مشترک زیاد باشد، همایش به تنهایی کافی نیست، باید جلسات مشترک درباره موضوعات گوناگون باشد و افراد از نزدیک یکدیگر را ببیند و تفاهم داشته باشد، گردانندگان اصلی هرچه از نزدیک یکدیگر را ببیند اثر بیشتر در دانشگاه ها دارد و دور نشستن و قضاوت کردن نتیجه منفی دارد./ز

منبع:رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.