امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56387
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1396 - 10:54 | | ارسال توسط :

چرایی تفسیر قرآن

قرآن برای هدایت عموم مردم نازل شده و عموم مردم می‌توانند با مراجعه مستقیم به آن، از سفره گسترده معارفش بهره گیرند و به بسیاری از پیام‌های هدایتی‌اش آگاه شوند و این گونه نیست که بهره عموم فقط تلاوت آیات و ثواب بردن باشد بدون این‌که با آیاتش ارتباط برقرار کرده و چیزی بفهمند.

به گزارش بابل نوین، قرآن برای هدایت عموم مردم نازل شده و عموم مردم می‌توانند با مراجعه مستقیم به آن، از سفره گسترده معارفش بهره گیرند و به بسیاری از پیام‌های هدایتی‌اش آگاه شوند و این گونه نیست که بهره عموم فقط تلاوت آیات و ثواب بردن باشد بدون این که با آیاتش ارتباط برقرار کرده و چیزی بفهمند.

فهمیدن بخش عمده‌ای از معارف بلند قرآن بدون تفسیر میسر نیست
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: فهمیدن بخش عمده‌ای از معارف بلند قرآن کریم که در سطحی فراتر از فهم توده مردم است و برای بسیاری از افراد، بدون تفسیر میسر نیست.
وی افزود: قرآن موثق‌ترین و معتبرترین منبع دین شناسی و معرفت دینی مسلمانان محسوب می‌شود.
وی فهمیدن بخش عمده‌ای از معارف بلند قرآن را درپی تفسیر امکانپذیر دانست و خاطرنشان کرد: انسان یا باید خود مقدمات لازم برای توانایی بر تفسیر را طی کند و دانش و شرایط لازم برای تفسیر را کسب کند و به تفسیر آیات بپردازد و یا از تفاسیر معتبر مفسران مورد اعتماد بهره گیرد.
حجت‌الاسلام قاسمی خویی، با استناد به آیه ۲ سوره یوسف ادامه داد: در این آیه می‌خوانیم: آن را قرآنى عربى نازل کرده‏‌ایم شاید تعقل کنید‌.
این استاد دانشگاه با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) یادآور شد: مولای متقیان علی(ع) می فرمایند:‌ کسی با قرآن هم‌نشین نشد مگر آن‌که بر او افزود یا از او کاست، در هدایت او افزود و از کور دلی و گمراهی‌اش کاست‌.
وی از عوامل مهم نیازمندی به تفسیر گفت و افزود: یکی از علل مهم نیازمندی به تفسیر، ضعف دانش بشر است. فهم قرآن کریم، منوط به برخورداری از معلومات گونه گون است که فقدان هر یک، فهم قرآن کریم را دچار ابهام ساخته و نیازمندی به تفسیر را ضروری می‌سازد، بررسی‌های قرآنی و تاریخی نشان می‌دهد که در زمان نزول نیز، پاره‌ای از واژگان قرآنی برای جمعی از مخاطبان قرآن کریم مبهم بوده و آنان از معنای آن بی‌اطلاع بوده‌اند.
حجت‌الاسلام قاسمی خویی تاکید کرد: هر کلام و بیان و چیزی ظاهر و باطنی دارد و کشف باطن‌ها مستلزم تفسیر علمی است و اگر این تفسیرها صورت نمی‌پذیرفت هیچ علمی و هیچ کشفی حاصل نمی‌شد، بلکه آیات قرآن کریم نیز بسیار به تفکر، تعقل و تدبر که مستلزم تفسیر است و نیز پرهیز از تفسیرهای جاهلانه، ناآگاهانه و از روی ظن و گمان تأکید شده است.

تفسیر تطبیق پیام آیات قرآن بر اقتضائات زمانه است
صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در تفسیر باید پیام آیات قرآن بر اقتضائات زمانه تطبیق داده شود.
وی، از ضرورت تفسیر قرآن گفت و افزود: تفسیر قرآن امری ضروری است، این نیاز از سیره پیامبر(ص) و صحابه روشن می‌شود و از طرفی عدم توجه به تفسیر قرآن و خودداری از تفسیر و منع از آن، زیان‌های غیرقابل جبرانی را به حوزه تفسیر و علوم قرآن وارد کرده است.
بهروز، با استناد به آیه ۸۹ سوره نحل خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم:” این کتابى که بر تو نازل کرده‏‌ایم توضیح همه چیز و هدایت و رحمت و بشارت مسلمانان است”.
این استاد دانشگاه، با اشاره به فرموده حضرت علی(ع) ادامه داد: مولای متقیان علی(ع) می فرمایند:” کتاب خدا که بدان، راه حق را، می بینید، و بدان، از حق سخن می‌گویید و بدان، حق را می‌شنوید و پاره‌ای بر پاره دیگر گواهی دهد، همه آیه‌هایش خدا را یکسان شناساند و آن را که همراهش شد از خدا برنگرداند”.
وی، یادآور شد: قرآن برای هدایت عموم مردم نازل شده و عموم مردم می‌توانند با مراجعه مستقیم به آن، از سفره گسترده معارفش بهره گیرند و به بسیاری از پیام‌های هدایتی‌اش آگاه شوند و این گونه نیست که بهره عموم فقط تلاوت آیات و ثواب بردن باشد بدون این که با آیاتش ارتباط برقرار کرده و چیزی بفهمند.
بهروز، از نقش تفسیر در پی بردن به معارف عمیق قرآن گفت و افزود: ما می‌توانیم از ترجمه قرآن، معانی و مطالب ابتدایی آن را درک کنیم ولی اگر بخواهیم، به معارف عمیق و بالاتر آن پی ببریم ناگزیر هستیم مانند هر رشته و فنی که در آن مهارت نداریم به متخصص رجوع کنیم، و از تفاسیر بهره‌مند شویم و برداشت‌های ابتدایی خود را با نظرات آنها بسنجیم تا از اشتباه و تفسیر به رأی محفوظ بمانیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، درک همه معارف قرآن از توان غالب انسان‌ها خارج دانست و تاکید کرد: همه می‌توانند با کسب مقدمات لازم از سفره مواهب بیکران قرآن طعام‌های معرفتی و هدایتی بگیرند، ولی چون افراد در معرض بدفهمی و غلط فهمی هستند و چون درک همه معارف قرآن از توان غالب انسان‌ها خارج است، خداوند پیامبر و اهل بیتش را به بیان و تفسیر قرآن گمارده و ما باید فهم خود را به آنان ارجاع داده و در صورت تایید آنها  به فهممان عمل کنیم و برای فهم معانی متعالی قرآن باید از پیامبر و اهل بیت و شاگردان مکتب آن‌ها کمک بگیریم./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.