امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 82971
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 01 مرداد 1397 - 10:21 | | ارسال توسط :

چشم انتظاری مرمت ۳۴۵ باب بنای تاریخی و فرهنگی مازندران

به گزارش بابل نوین، شریفی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۱۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی استان با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت شد، گفت: ۳۴۵ باب بنای تاریخی و فرهنگی استان چشم انتظار مرمت هستند که باید اعتبار آن‌ها اختصاص یابد. وی با اشاره […]

به گزارش بابل نوین، شریفی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون ۱۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی استان با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار مرمت شد، گفت: ۳۴۵ باب بنای تاریخی و فرهنگی استان چشم انتظار مرمت هستند که باید اعتبار آن‌ها اختصاص یابد.

وی با اشاره به نیاز برخی از آثار به مرمت، افزود: بسیاری از این بنا‌های تاریخی به دلیل مصالح چوبی، خشتی و کاهگلی و یا قرارگیری در ارتفاعات و شرایط سخت آب و هوایی هر ساله نیازمند مرمت هستند.

شریفی افزود: این درحالیست که اعتبارات تخصیصی موجود برای مرمت بنا‌های در معرض تخریب کافی نیست.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: شرایط آب و هوایی مانند طوفان‌ها و رطوبت زیادهوای استان سبب می‌شود تا بنا‌های تاریخی این استان بیشتر در خطر نابودی قرار بگیرند.

وی افزود: ۲ هزار و ۸۰۰ اثر شناسایی شده تاریخی و فرهنگی در استان وجود دارد که ۶۰۰ اثر ثبت ملی است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با اشاره به ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دراستان گفت: مهمترین دغدغه آفت‌های فرسوده مازندران، آسیب پذیری شدید در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله و حتی طوفان‌های کوچک است.

شریفی افزود: آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری از شهر‌ها در مناطق فرسوده قرار دارند و زنگ تخریب بسیاری از این گنجینه‌ها به علت بی توجهی به صدا درآمده است.

وی گفت: سالهاست درباره سرنوشت بسیاری از آثار فرهنگی چند صدساله در مناطق مختلف هشدار دادیم و خواستار دریافت مجوز‌ها برای حفاظت از این آثار با کمک نیرو‌های محلی بودیم، اما نتیجه نگرفتیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: در امیرکلای بابل برای خانه‌های تاریخی مربوط به خاندان امیرپازواری، خانه پدری پروفسور نوری از بزرگترین جراحان ارولوژی جهان مربوط به میانه قاجار، سقانفار “کیجا تکیه” از دوره قاجاری دارای ثبت ملی و یکی از پر نقش و نگارترین سقانفار‌های ایران، گرمابه میرزا یوسف متعلق به دوره صفوی، آتشکده آمل و تعدادی از آثار تقاضا برای بازسازی وجود دارد، اما درخواست‌ها بی نتیجه مانده است.

/باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.