امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 49336
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 02 اسفند 1395 - 10:39 | | ارسال توسط :

کارآفرینی نقش موثری در توسعه، اشتغال و فقرزدایی کشور دارد/ از بین بردن موانع قانونی زمان‌بر است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کارآفرینی نقش موثری در فقرزدایی، اشتغال و توسعه کشور دارد و نباید آن را یک امر دست نیافتنی معرفی کنیم.

به گزارش بابل نوین، علی ربیعی وزیر  تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهارمین جشنواره رهبران کار آفرین که امروز(یکشنبه) در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز نیاز به اعتلاف بزرگ برای حل مسائل داریم.

وی پیرامون مفهوم کار آفرینی گفت: مفهوم کارآفرینی یک نوع نگاه به معنی ایجاد ثروت برای خود و جامعه است، کارآفرینی هر روز در جامعه  پر مفهوم تر می‌شود، روزی کار آفرینی فقط یک مفهوم انتزاعی و تک بعدی داشت اما امروز در دانشگاه‌های ما در حوزه کار آفرینی خوب کار شده است.
وزیر کار ادامه داد: بنده به عنوان یک کنشگری که به کار آفرینی نگاه کرده است، اعتقاد دارم که کار آفرینی ارتباط تنگاتنگی با رشد، توسعه اشتغال کشور و فقرزدایی دارد.
ربیعی بیان داشت: ما تجارب تلخی از نظریه های فقرزدایی در کشور داریم، فقرزدایی با کار آفرینی ایجاد می شود و ما  کار آفرینی را نباید یک مفهوم دست نیافتنی معرفی کنیم.
وی تصریح کرد: ما امروز نیاز داریم کارآفرینی را به عنوان یک طرز تفکر در جامعه گسترش دهیم، زیرا کار آفرینی به معنی ارتباط انسان با جامعه خود است.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: با نگاه به کشورهای تازه صنعتی شده این نتیجه به دست آمده است که این کشورها تنها راه میانبری که داشتند تغییر تفکر انسان ها بوده است و وقتی یک جامعه از وضع موجود شرم کند، اولین گام تغییر است.
ربیعی با بیان اینکه امروز می‌خواهم از مفهوم دولت، فرد و خانواده کار آفرین صحبت کنم، گفت: اگر ما بخواهیم تغییر بنیادین در کشور بدهیم باید تلاش کنیم کشوری کار آفرین داشته باشیم، یعنی هر ایرانی در هر جایی که هست یک ایده و حرکت نو داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کشور فقط ۵ تا ۱۰ سال زمان برای رسیدن به نقطه مطلوب دارد، بیان داشت: مفهوم خلاقیت یعنی چیدمان ابزارهای موجود به گونه‌ای که زندگی بهتری داشته باشیم و میانبرهای ما زیرساخت‌های کارآفرینی است.
وی با تاکید بر اینکه امسال سال شکوفایی دولت و سال آینده سال جهش دولت خواهد بود، افزود: ما باید مفهوم کارآفرینی را در قالب مفهوم های خرد در کشور گسترش دهیم و کار رسانه ها می‌تواند همین  باشد و حتی خود کارآفرین‌ها می‌تواند الگو باشد و بالاتر از همه نقش دولت است.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: دولت هم باید فکر کند که چگونه می‌تواند مفهوم کارآفرینی را گسترش دهد که اولین کار باز کردن گره‌ها است. ما سعی کردیم که حداقل در این سال ها اقتصاد را قابل پیش بینی کنیم و سعی کردیم فضایی را ایجاد کنیم که حداقل اقتصادگران کشور به بازار بین المللی راه پیدا کنند و ما رشد سه ساله را شاهد بودیم و نیاز مند ثبات رشد در طی چند سال هستیم.
ربیعی گفت: ما نیاز به الگو های موفق داریم ،کارآفرینان سرمایه اجتماعی کشور را بالا می‌برند و ما نیاز داریم الگو های کار آفرینی را در کشور گسترش دهیم.
وی افزود: ما به افراد و جامعه موفق نیاز داریم و قطعا نقش انسان‌های موفق در کار‌آفرینی مهم و بی بدیل است.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: ما نیاز به عقلانیت، سخت کوشی و اجماع بزرگ در طی چندین سال برای حل مشکلات کشور داریم.
*قوانین همانند توری به هم تنیده مانع کارآفرینی می‌شوند
ربیعی وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که به مردم، دولت و کشور کارآفرین برسیم و قطعا اگر می خواهیم میانبر بزنیم و در مسیر پر پیچ و خم اقتصاد بین المللی موفق باشیم و قدرت اجتماعی خودمان را بالا ببریم، نیاز به گسترش مفهوم کار آفرینی داریم.
وی افزود: خوشبختانه امروز در جریان فقرزدایی کارآفرینی نقش داشته است و نخستین گام ما در دولت این است که مسیر را قابل پیش بینی و ریسک کارآفرینی را کاهش دهیم و رئیس جمهور دستور جدی در این رابطه داده است، هر چند که در دل کارآفرینی ریسک وجود دارد.
ربیعی تصریح کرد: در حال حاضر در حال شناسایی افراد بزرگ در حوزه کارآفرینی و توسعه کارآفرینی در سطح محلی هستیم، زیرا فکر می‌کنیم کارآفرینی در سطح خرد بیشتر موجب اشتغال می شود.
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال ۹۶ با توجه به منابع موجود در حال شناسایی کارآفرینان منطقه ای هستیم و در دولت قصد داریم که به سمت آن ها برویم و بر روی مزیت های محلی و منطقه ای در حال کار هستیم و بسیاری از افراد در قالب تعاونی در کنار هم جمع شده اند و کارآفرینی در سطح خرد، استراتژی دولت در سال ۹۶ خواهد بود .
وی با اشاره به دیگر برنامه های دولت در حوزه کارآفرینی افزود: با کمک دانشگاه ها سعی داریم گفتمان کارآفرینی را گسترش دهیم و با سازمان صدا و سیما در حال مذاکره هستیم که با استفاده از ظرفیت رسانه مفهوم کارآفرینی  و اینکه کارآفرینی یک امر دست نیافتنی نیست را به جامعه منتقل کنیم.
ربیعی تصریح کرد: امیدواریم با جهت گیری های دولت در حوزه کارآفرینی، اشتغال را برای افراد تحصیل کرده که به بازار کار ورود پیدا می‌کنند، ایجاد کنیم، زیرا دیگر امکان استخدام در دولت و مشاغل بزرگ وجود ندارد.
وی گفت: با بررسی ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده در سال ۹۴ و ۶۰۰ شغل در طرح تابستان تا تابستان این نتیجه به دست آمد که بیشتر مشاغل ایجاد شده بیشتر در حوزه صنایع مبتنی بر کارآفرینی و صنایع کمتر از ۱۰ نفر صورت گرفته است و سهم زنان هم بسیار بیشتر از مردان است.
وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد: فردا بنده به همراه وزیر ارتباطات در حوزه اشتغال در فضای مجازی نشستی را در قالب شورای عالی اشتغال با وزارت صنایع و معادن داریم تا راهکارهای اشتغال برای دانشجویان کارگر را پیدا کنیم.
وزیر کار در رابطه با موانع قانونی در حوزه کارآفرینی گفت: متأسفانه گاهی اوقات قوانین مانند توری تنیده شده‌اند و مانع کارآفرینی می شوند و ما از ابتدای دولت سعی داشتیم که موانع قانونی را کم کنیم اما از بین بردن این سنت ها و ساختارهایی که در طی سال‌ها ایجاد شده، زمان بر است اما دستور کار دولت کاهش قوانین دست و پا گیر در طی این سال‌ها است./ص
 باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.