امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 83135
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 14 مرداد 1397 - 10:30 | | ارسال توسط :

کاهش ضایعات برنج با پرداخت تسهیلات ۱۸ میلیاردی خرید کمباین‌

به گزارش بابل نوین، موسی نژاد رئیس توسعه مکانیزاسیون اداره کل جهاد کشاورزی مازندران از به کار گیری ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین در شالیزار‌های استان برای برداشت مکانیزه برنج تا نیمه شهریورماه خبر داد و گفت:از این تعداد ۸۵ درصد کمباین‌های موجود در استان عمر ۶ سال دارد و هزار و ۸۵ دستگاه کمباین […]

به گزارش بابل نوین، موسی نژاد رئیس توسعه مکانیزاسیون اداره کل جهاد کشاورزی مازندران از به کار گیری ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین در شالیزار‌های استان برای برداشت مکانیزه برنج تا نیمه شهریورماه خبر داد و گفت:از این تعداد ۸۵ درصد کمباین‌های موجود در استان عمر ۶ سال دارد و هزار و ۸۵ دستگاه کمباین معادل ۳۱ درصد فرسوده است.

وی با بیان اینکه بهره گیری از ماشین‌های مکانیزه کمباین در برداشت، ضایعات برنج را تا ۵ درصد کاهش می‌دهد، افزود: کشاورزان مازندرانی بیش از ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون امسال برای خرید کمباین‌های مخصوص برنج دریافت کردند.

موسی نژاد گفت: تسهیلات مکانیزاسیون در راستای اقتصادی‌تر کردن تولید کشاورزی، کاهش هزینه‌های تولید، کاشت یکنواخت، بذر کمتر، افزایش عملکرد و درامد اقتصاد خانوار جذب شده است.

رئیس توسعه مکانیزاسیون اداره کل جهاد کشاورزی مازندران یکی از دلایلی که کمباین زنجیره ایی، جایگزین روش سنتی شد را کاهش ضایعات برنج در هنگام برداشت اعلام کرد و گفت: با راه اندازی خط اعتباری مشکل برنج کار در این زمینه حل شد.

وی گفت: کاهش ضایعات برنج در استان بستگی به اپراتور کمباین دارد که سرعت کمباین، ارتفاع و فاصله طولی با زمین شالیزاری را در حین برداشت رعایت کند.

موسی نژاد با بیان اینکه با کمباین‌های قدیمی حدود ۸ درصد ضایعات برنج در هنگکام برداشت داریم، افزود: با بکارگیری کمباین‌های مکانیزه مخصوص برداشت برنج این ضایعات به نصف کاهش خواهد یافت.

وی یکی از مشکلات استان در هنگام برداشت برنج در ماه‌های مرداد و شهریور را ورود کمباین‌های خارج استان به مازندران بیان کرد.

موسی نژاد گفت: به منظور کاهش ضایعات و هزینه های تولید ، اخیرا کمباین های برداشت برنج از کشور های چین و ژاپن وارد کشور و مورد استفاده قرار گرفته اند.

پیش بینی می‌شود امسال از یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک ۷۰۰ هزار تن برنج سفید در فصل نخست کشت برنج برداشت شود

/باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.