امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 62103
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 03 مرداد 1396 - 11:26 | | ارسال توسط :

گارانتی های بی اصالت،بازار موبایل را تهدید می کند/سوء استفاده در بازاری که نظارت بر آن ضعیف است

به گزارش بابل نوین، بی اعتمادی در بازار موبایل بیداد می‌کند، به واقع سلب اعتماد مشتریان نسبت به گارانتی محصولات دیجیتال، علی الخصوص گوشی همراه از مرز بحران گذشته و گویی به یک بی قاعده گی پذیرفته شده، مبدل گشته است. به واقع، اکثریت قریب به اتفاق مشتریان موبایل بر این عقیده اند که نباید به […]

به گزارش بابل نوین، بی اعتمادی در بازار موبایل بیداد می‌کند، به واقع سلب اعتماد مشتریان نسبت به گارانتی محصولات دیجیتال، علی الخصوص گوشی همراه از مرز بحران گذشته و گویی به یک بی قاعده گی پذیرفته شده، مبدل گشته است.

به واقع، اکثریت قریب به اتفاق مشتریان موبایل بر این عقیده اند که نباید به ضمانت یا همان گارانتی گوشی همراه دلخوش بود و صرفاً می توان آن را به عنوان یک ساز وکار تشریفاتی،کاذب و بی اثر تعبیر کرد که جز هزینه مضاعف، نتیجه دیگری در پی ندارد.

علی اصغر نوروزی،کارشناس بازار در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به بی اعتمادی بسیاری از مشتریان کالاها و محصولات ضمانت دار نسبت به برگه های گارانتی اظهار داشت: این عارضه در ارتباط با بازار محصولات دیجیتال و بخصوص موبایل به میزانی شدید است که به یک اصل پذیرفته شده، مبدل گشته و گویی تمامی مشتریان قبول کرده اند که موبایل مورد نظر خود را حتی با هزینه کَردِ گزاف تهیه کنند و به نوعی حق گارانتی آن را نیز پرداخت نمایند و در آخر هیچگونه خدماتی در سایه این گارانتی های جعلی دریافت نکنند.

وی افزود: بخش قابل توجهی از برگه ها و کارت‌های گارانتی جعلی و فاقد اعتبار هستند، اما با این وجود برای برخی مشتریان مهم است که گوشی همراه خریداری شده توسط آنها از این برگه ها یا کارت های گارانتی برخوردار باشند و ظاهراً این مطالبه از حیث روحی و روانی قابل توجه است و در مقام عمل هیچگونه خروجی و مزیت برجسته و مطلوبی ندارد.

نوروزی عنوان کرد: در سالیان اخیر پای برخی از شرکت های بیمه ای نیز به موضوع گارانتی ها باز شده و ظاهراً از این آشفتگی، آنها نیز بهره مطلوبی می برند.

کارشناس بازار گفت: یکی از دلایل اصلی ظهور و بروز گارانتی های جعلی را باید در واردات کالاها و محصولات قاچاق، علی الخصوص در بازار موبایل جستجو نمود که با عنایت به ورود غیرقانونی و غیر مجاز این محصولات، به تبع فاقد خدمات پس از فروش و ضمانت نامه رسمی است و همین خلأ، بستر سوء استفاده را ایجاد کرده تا برخی با صدور کارت ها و برگه های ضمانت جعلی، به سودهای کلانی دست یابند.

وی افزود: به اعتقاد بنده یکی از مهمترین راهکارهای برخورد و مقابله با این پدیده به مبارزه جدی و مهار و کنترل کالای قاچاق، بخصوص در بازار گوشی همراه معطوف می شود، در غیر این‌صورت تا زمانیکه شاهد ورود غیر قانونی انواع و اقسامِ گوشی های همراه هستیم، امکان برچیده شدن این بساط دروغین و کذب که بهانه ای است برای سرکیسه کردن مردم وجود نخواهد داشت.

بهانه گیری برای فرار از تعهدات مرتبط با گارانتی

مصطفی کاظمیان،ی کی از فعالان حوزه بازار و توزیع کننده گوشی های همراه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به آشفتگی و سوء استفاده های آن‌چنانی از برخی مشتریانِ گوشی های همراه گفت: نه تنها در موبایل بلکه در بسیاری از اقلام و محصولات دیگر، بعضاً شاهد هستیم مراکز ارائه خدمات گارانتی با طرح بهانه های مختلف از ارائه خدمات رایگان به متقاضیان شانه خالی می کنند که این امر در ارتباط با بازار موبایل بیش از عرصه های دیگر به چشم می خورد.

وی افزود: در سالیان گذشته، شرکت های جعلی متعددی مبادرت به صدور کارت گارانتی می نمودند که با ورود دستگاه های ذی‌ربط، شاهد حصول نوعی از غربال گری در این عرصه بودیم و تعداد بسیاری از این مجموعه های به اصطلاح کذب و جعلی برچیده شدند.

کاظمیان گفت: با این وجود همچنان هستند شرکت هایی که به دلایل متعدد از تأمین تعهدات مربوط به گارانتی یا خدمات پس از فروشِ رایگان سر باز می زنند و شوربختانه بخشی از این شرکت ها در دایره مجموعه های به اصطلاح قانونی و حقوقی قرار دارند که هیچ ارزش و اهمیتی برای ارائه خدمات رایگانِ متعهد شده قائل نیستند.

این فعال اقتصادی در ادامه عنوان کرد: بعضاً شاهدیم عده‌ای به طرح ادعای صدور گارانتی بین المللی نیز مبادرت می ورزند که با عنایت به ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم لازم است، مطرح شود که اساساً در ایران گارانتی بین المللیِ موسوم به اینترنشنال وجود ندارد و می طلبد مشتریان و عموم مردم چنین ادعاهایی را باور نکنند و از پرداخت هزینه های بی مورد و فاقد کارکرد و بعضاً جعلی پرهیز و اجتناب نمایند.

وی در خاتمه یادآور شد: امید است با تشدید نظارت ها و اعمال برخورد جدی با متخلفانی که در ابتدا با تبلیغات بسیار، مشتریان را ترغیب به خرید کارت گارانتی می نمایند و در مواقع نیاز از ارائه خدمات به انحای مختلف سر باز می زنند، بستر سوء استفادهای این‌چنینی برای همیشه جمع شود که البته تحقق چنین انتظاری امری سخت و بسیار دشوار خواهد بود که در بیان، ساده و سهل و در مقام عمل بسیار پیچیده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.