امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 82726
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار مازندران, اقتصادی, سخن سردبیر تاریخ انتشار : 11 تیر 1397 - 11:01 | | ارسال توسط :

گرانی و بی‌ثباتی در بازار مازندران/بازار بر مدار گرانی و نگرانی!

واقعیت این روزهای بازار مازندران با گفته های مسؤولان تناقض جدی دارد چراکه مدتی است قیمت کالاها و خدمات به بهانه گرانی دلار افزایش افسار گسیخته ای را تجربه می کند آن هم درحالی است که قبلاً دولتمردان هشدار داده بودند نباید هیچ کالایی گران شود.صادقانه و منصفانه می توانیم بگوییم که آن قدر کمیت و کیفیت نظارت ها ضعیف است و متاسفانه اثر آن ها کمتر از تعداد و کیفیت شان که گویی نظارتی در کار نیست.

به گزارش بابل نوین، به  نقل از بلاغ، گشت و گذار در بازارهای مازندران حاکی از آن است که قیمت برخی گروه کالاهای اساسی حسابی تکان خورده است.

برخی صنایع غذایی و صنوف مصرف کننده ضمن ابراز نگرانی از نابسامانی قیمت‌ها در روزهای جاری از کمبود و گرانی برخی اقلام گلایه کردند.

«اصلا نظارتی در کار نیست» ، «کسی به کسی نیست»، «هر که هر کاری دلش می خواهد می کند»، «هر چقدر دلشان می خواهد اجناس را گران می کنند».

این حرف ها از جمله عبارت هایی است که مکرر از زبان مردم شنیده می شود جملات و عباراتی که البته مختص این روزها و سال ها نیست بلکه معمولا پس از ایجاد هر موج گرانی و اوج گیری قیمت ها به خصوص افزایش قیمت ارزاق و مایحتاج عمومی سر زبان ها می افتد، اگر نگوییم که همه این گونه جملات دقیقا مطابق آن چیزی است که در واقعیت و اجرا اتفاق می افتد اما صادقانه و منصفانه می توانیم بگوییم که آن قدر کمیت و کیفیت نظارت ها ضعیف است و متاسفانه اثر آن ها کمتر از تعداد و کیفیت شان که گویی نظارتی در کار نیست.

قبل از اجرای سیاست ارز تک‌نرخی و بعد از آن، دولت اعلام کرد که تولیدکنندگان و اصناف نباید به‌بهانه گرانی دلار، قیمت کالاها و خدمات را افزایش دهند.

محمدی یکی از فروشندگان موبایل ساری که دل پُری از تصمیمات دولت دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در بازار همه نگران هستند و اوضاع کسب و کار و تولید فاجعه است.

نوری فروشنده دیگری که در حوزه لوازم ساختمان در شهرستان بهشهر فعالیت می کند به خبرنگار ما می گوید: اوضاع نابسامان تولید در داخل کشور هم مساعد نیست . نمی دانیم واقعا چگونه در این بازار امکان فعالیت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برخی از این شرایط سوءاستفاده کرده و حتی در التهابات این روزهای بازار سعی در کسب سود بیشتر هستند.

حاتمی فروشنده دیگر لوازم برقی در ساری افزود: با این اوضاع گرانی فروشی امید نداریم که بتوانیم کسب و کار کنیم حتی ارائه تخفیف هم برای ما چاره ساز نبوده است زیرا توان مردم برای خرید کاهش پیدا کرده است.

وی با انتقاد از اینکه چرا دولت برنامه روشنی برای بهبود اوضاع اقتصادی ندارد، افزود: هر روز خبر گرانی شنیده می شود اما این منابع حاصل از گرانی به کجا می رود که اوضاع اقتصادی هر روز بدتر می شود؟

یکی از شهروندان نکایی که قصد خرید جهیزیه برای دخترش را دارد می‌گوید: هر روز یک قیمت جدید می‌دهند و خیلی‌ها هم اصلاً نمی‌فروشند تا گرانتر کنند.

قیمت لوازم‌خانگی در روزهای اخیر به‌طور میانگین افزایش‌های متعددی را تجربه می‌کند، هرچند که این افزایش قیمت در برخی محصولات بیشتر نیز است.

در بازار خودرو هم مدت‌هاست افزایش قیمت جولان می‌دهد و هر روز قیمت برخی خودروها از جمله خودروهای خارجی صعودی می‌شود، البته این‌بار خودروساز داخلی نیز در افزایش قیمت پیش‌قدم شده است.

مسکن از بازارهای مهم دیگر اقتصادی است که از ماه‌های گذشته با گرانی دست و پنجه نرم می‌کند؛ فعالان این بخش معتقدند نوسانات بازار ارز و طلا در این بخش تأثیرگذار بوده است.

یکی از عوامل موثر در گرانی و دامن زدن به نابه سامانی بازار، وجود سودجویان ابن الوقت و محتکرانی است که با زیر پا گذاشتن دین و ایمان و وجدان انسانی، در شرایط خاص اقلام و اجناس پرمصرف و مورد نیاز مردم را احتکار می کنند و با به جیب زدن سودهای کلان و غیرمشروع و مکیدن خون ومردم علاوه بر خراب کردن آخرت و بلکه دنیای خود، اوضاع بازار و اقتصاد کشور را بر هم می زنند.

مبارزه جدی با این گونه افراد باید در دستور کار حتمی مجریان قانون و البته قوه قضاییه باشد. خلاصه آن که آن چه مسلم است مردم باید به طور واقعی حس کنند که هم عزم و اراده ای برای مهار و کنترل و مبارزه با گرانی وجود دارد و هم آثار این گونه اقدامات را در بازار، زندگی، معیشت و سفره خود ببینند، تحقق چنین امر مهمی قطعا کار بسیار دشواری است اما حتما غیرممکن نیست.

اما نکته و سوال مهم این است که آیا مسئولان به خصوص دولتمردان به وجود آمدن چنین وضعیتی را محتمل نمی دانستند؟ و اگر احتمال چنین شرایطی را داده اند آیا برای مقابله و مهار تبعات آن برنامه و تمهیدات موثری داشته اند؟ حداقل ظاهر امر و واقعیت های میدانی و آن چه تا لحظه حاضر در بازار قابل مشاهده است از پیش بینی نداشتن و برنامه مناسب و موثر نداشتن برای مقابله و مواجهه با چنین شرایطی حکایت می‌کند.

به هر روی مردم همیشه به خوبی نشان داده اند که در هر شرایطی پای انقلاب و نظام و دین و میهن خود محکم و استوار ایستاده اند اما این مطالبه و انتظار که همه ایرانیان در هر نقطه ای از کشور در سایه این امنیت و استقلال و عزت کم نظیر حق دارند از شغل و معیشت مناسب و مطابق شأن انسانی و اسلامی برخوردار باشند و موج گرانی های بی بازگشت این قدر آزارشان ندهد و دادشان از بیداد گرانی ستانده شود مطالبه، انتظار و حقی غیرقابل انکار است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.