امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68725
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 06 آبان 1396 - 17:20 | | ارسال توسط :

گزارش به روزرسانی و تکمیل شاخص‌های علم و فناوری بررسی شد

در جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری، گزارش به روزرسانی و تکمیل شاخص‌های علم و فناوری بررسی شد.

به گزارش بابل نوین،به نقل از  مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه که به ادامه بررسی گزارش «به روزرسانی و تکمیل شاخص‌های علم، فن آوری و نوآوری» اختصاص داشت؛ با اشاره به تاریخچه تدوین شاخص‌های علم فن آوری و نوآوری در ایران، بر لزوم بازنگری و روز آوری شاخص های مذکور تأکید شد.

در ادامه این گزارش ابتدا شاخص‌های کلان ارزیابی علم و فناوری که در گذشته توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود مورد بررسی قرار گرفت و همچنین جدول کمیت‌های مطلوب مصوب در سند نقشه جامع علمی کشور در افق ۱۴۰۴ ارائه و در ادامه شاخص‌های تدوین شده به منظور روزآمدسازی شاخص‌ها ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

 همچنین در این گزارش بر تدوین شاخص‌های ارائه شده در سه حوزه علم، نوآوری و فناوری و براساس رویکرد سیستمی و  با نگاه به تعاملات میان این سه حوزه تاکید شد.

 پس از ارائه این گزارش اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که بررسی شاخص‌های علم و فناوری سایر کشورهای پیشرو، توجه به شاخص های کیفی (هویت ملی، شاخص‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی)، تطبیق چارچوب بندی شاخص ها با سند آمایش سرزمینی، تعیین نهاد و دستگاه‌های متولی برای استخراج و جمع آوری داده‌های سنجش پذیر، اعتبار سنجی و نظارت بر جامعیت و مانعیت شاخص‌ها، توجه به حوزه علوم انسانی و اسلامی، رفع ابهام در تعریف وظایف و رسالت‌های سازمانی و ساختاری نهادهای مرتبط با شاخص علم و فناوری و نوآوری از جمله این دیدگاه‌ها بود.

در نظر گرفتن شاخص‌های نوآوری با نگاه تقاضا محور و بازار محور، تعیین روش جمع آوری و محاسبه بویژه در مورد شاخص های ترکیبی، لزوم تمایزگذاری میان بخش‌های کلان و کمی مقوله علم و فناوری، توجه به اهداف پیوست نگاری فرهنگی و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ترسیم منطقی و مدون دسته بندی و سازماندهی شاخص‌های ارائه شده و در نظر گرفتن شاخص‌های نوآوری به عنوان یک فرآیند با ترسیم اشتراکات آن با علم و فناوری از دیگر نظرات مطرح شده بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.