امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 3 May , 2024
امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 57228
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 27 اردیبهشت 1396 - 11:33 | | ارسال توسط :

گیشه ‏ای داغ؛ دوئل لیلا حاتمی و مهران مدیری!

به گزارش بابل نوین، همین نوروز پارسال بود که با شنیدن خبر رکورد شکنی فیلم «من سالوادور نیستم» و جذب انبوه تماشاگران چشمها از شگفتی گرد شد و شکستن رکورد آن کاری دور از دسترس به نظر می رسید. این صدرنشینی تاریخی، اما دوام چندانی نیافت و «فروشنده» اصغر فرهادی به فاصله چند ماه از […]

به گزارش بابل نوین، همین نوروز پارسال بود که با شنیدن خبر رکورد شکنی فیلم «من سالوادور نیستم» و جذب انبوه تماشاگران چشمها از شگفتی گرد شد و شکستن رکورد آن کاری دور از دسترس به نظر می رسید. این صدرنشینی تاریخی، اما دوام چندانی نیافت و «فروشنده» اصغر فرهادی به فاصله چند ماه از فیلم منوچهر هادی سبقت گرفت و نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان فروخت. اهالی سینما و علاقه مندان به این حوزه تازه داشتند به آمار فروش «فروشنده» عادت می کردند و به آن دلخوش می شدند که «گشت ۲» مقتدرانه از راه رسید و با فروشی که این روزها در مرز ۵/۱۸ میلیارد تومان فخر فروشی می کند، همه معادلات قبلی از زیر و رو کرد. این روند رکورد شکنی حتی شامل بهترین فروش های افتتاحیه هم شد و تا جایی پیش رفت که آمارهای فروش اکران روز اول با ورود هر فیلم تازه ای دستخوش جا به جایی شد. به طوری که طبق جدول تازه منتشر شده ای به ترتیب پس از «شهر موشها ۲» با میزان فروش ۴۶۰ میلیون تومان در روز اول، «گشت ۲» (۵۳۰ میلیون)، «لانتوری» (۶۲۰ میلیون)، «خوب بد جلف» (۶۹۰ میلیون)، «محمد رسول ا… (ص)» (۷۰۰ میلیون)، «فروشنده» (۱۵۰/۱ میلیون) و «سلام بمبئی» (۱۶۰/۱ میلیون)، حالا «نهنگ عنبر ۲ سلکشن رویا» (۲۲۰/۱ میلیون) رکورد فروش بالا در نخستین روز اکران را شکسته است. هر چند همچنان میزان تماشاگران فیلم قربان محمدپور در روز نخست اکران که ۱۳۵ هزار نفر ذکر شده، از تماشاگران فیلم سامان مقدم که ۱۱۲ هزار نفر هستند، بیشتر بوده است و رکوردشکنی «نهنگ عنبر ۲» با کمک افزایش ۲۰ درصدی نرخ بلیت محقق شده است.
در هر حال شرایط فروش سینمای ایران چنان شتاب مثبت امیدوار کننده ای گرفته است که بیراه نیست اگر در ادامه با آغاز اکران فیلم های تازه نفس، باز هم شاهد تغییراتی در صدر جداول فروش باشیم. این مسئله با توجه به مشخص شدن ترکیب اکران تابستان چندان هم دور از دسترس نیست؛ هر چند به دلیل ادامه داشتن اکران کمدی های محبوبی چون «خوب بد جلف» و «گشت ۲» و نیز اوجگیری فروش «نهنگ عنبر ۲» که تازه در ابتدای راه است و قطعاً اخبار غافلگیر کننده دیگری از آن بزودی به گوش خواهد رسید، کار فیلم های جدید دشوار خواهد شد.
با قطعی شدن اکران سه فیلم «ساعت پنج عصر»، «رگ خواب» و «کارگر ساده نیازمندیم» پس از عید فطر که همزمان با آغاز فصل گرم خواهد بود، این رقابت تنگاتنگ در رکورد شکنی تداوم خواهد یافت. در ادامه نگاهی داریم به ویژگیهای این سه فیلم و مروری بر امتیازها و نقاط ضعف هر یک که در گیشه پرونده فروش آنها را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد.
ساعت پنج عصر؛ فیلم کارگردانان کمدین نمی فروشد؟!
اگر قضیه رضا عطاران درباره مهران مدیری هم صدق کند، پس در اکران «ساعت پنج عصر» احتمالاً چندان نباید در انتظار غافلگیری به سر برد. چرا که رضا عطاران به عنوان قطب معتمد فروش طی این سالها، هرگاه پشت دوربین رفته نتیجه در گیشه آنچنان شگفت انگیز از آب در نیامده است. ضمن اینکه عطاران در مقام بازیگر هم داشته فیلم هایی که شکست تجاری سنگینی خورده و یا فروش کمتر از حد انتظاری داشته اند؛ از جمله «آبنبات چوبی»، «استراحت مطلق»، «گینس»، «بی خود و بی جهت» و… . مدیری نخستین بار است که در سینما به عنوان کارگردان شانس خود را می سنجد و به جز «تهران ۱۵۰۰» که در آن صداپیشگی کرد و نفروخت، «دایره زنگی»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «توکیو بدون توقف» و «دیدار» در زمان خود بد نفروخته اند. مدیری فیلمش را در جشنواره فجر پارسال شرکت نداد. گرچه شنیده می شد فیلم او اصلاً برای شرکت در بخش مسابقه انتخاب نشده، ولی سازندگان مدعی بودند اصلاً فیلم را به دفتر جشنواره ارائه نداده اند، چون هنوز آماده اکران نبوده است. در هر حال این اتفاق شاید بیشتر به نفع فیلم تمام شده باشد، چرا که تماشاگران جز آنونس تازه منتشر شده آن، هیچ ذهنیتی از فضا و کیفیت فیلم ندارند و صرفاً با اعتماد به نام مدیری و محبوبیت فراگیر او راهی سالن های نمایش دهنده فیلمش خواهد شد. فیلم قطعاً افتتاحیه های پر ازدحامی خواهد داشت، ولی بی شک اگر نتواند خنده از تماشاگرانش بگیرد و یا توقع آنان را برآورده کند، دست بالا با گذر از مرز چند میلیارد، دچار افت فروش خواهد شد. البته اگر فیلم واجد ارزشهای هنری باشد، حضورش در جشنواره فجر پارسال می توانست به نفع آن تمام شود. به نظر می رسد فیلم پیش از آنکه یک کمدی باشد، درامی شهری است که طنز تلخی چاشنی آن شده و در صورت صحت این فرضیه، نمی توان خیلی به رکورد شکنی آن اعتقاد داشت و امید بست. از سویی مدیری در شرایطی فیلمش را روی پرده خواهد فرستاد که فیلم های پرفروش سعید سهیلی و پیمان قاسم خانی از صحنه کنار رفته اند و فیلم سامان مقدم هم هفته های پایانی اکران را سپری می کند.
رگ خواب، ستاره کاریزماتیک و دست نیافتنی
با هر متر و معیاری لیلا حاتمی امروز سرشناس ترین بازیگر سینمای ایران است که در سطح بین المللی از سایر همصنفان خود یک سر و گردن بالاتر ایستاده و می درخشد. لیلا حاتمی سال گذشته با «رگ خواب» و نمایش فیلم در همان روزهای نخست جشنواره، همه را متقاعد کرد که شایسته دریافت دومین سیمرغ بلورین خود پس از درخشش در فیلم «بی پولی» است. دومین همکاری حاتمی با حمید نعمت ا… یک ملودرام بشدت تأثر آور و همدلی برانگیز است که نقش آفرینی لیلا حاتمی عیار آنرا بالاتر هم برده. «رگ خواب» در جشنواره فجر ۳۵ در کل در چهار رشته کاندیدای دریافت جایزه بود که در سه رشته بهترین جلوه های ویژه میدانی، بهترین بازیگر نقش نخست زن و بهترین عکس سیمرغ گرفت. امتیازی که در تبلیغات فیلم می تواند به عنوان یکی از اهرم ها کاربرد بیابد. ضمن اینکه فیلم در میان انتخاب های مردمی هم جای داشت. نعمت ا… در «رگ خواب» به پختگی قابل توجهی در کارگردانی رسیده و کوروش تهامی در نقش اصلی مرد، کاملاً غافلگیرتان خواهد کرد. فقط شاید فضای اشک انگیز فیلم به کام بعضی ها خوش نیاید و روی فروش آن تأثیر منفی بگذارد که فرضیه ای قوی نیست. فراموش نشود ترانه خوانی دل انگیز همایون شجریان در این فیلم جزو نقاط عطف آن است.
کارگر ساده نیازمندیم، درگیر رقابتی سخت
«کارگر ساده نیازمندیم» ششمین ساخته منوچهر هادی در صورت اکران همزمان با «ساعت پنج عصر» و «رگ خواب» مسئولیت دشواری را پیش روی خود خواهد دید. فیلم یک درام تلخ و گزنده است که تماشاگران با حوصله و علاقه مندی را می طلبد که قصدشان از سینما رفتن، صرفاً تفریح نبوده باشد. اگر فیلم در افتتاحیه هایش در فجر مورد استقبال واقع شد و حتی پیش بینی می شد در چند رشته کاندیدا و یا موفق به کسب جایزه شود، ولی بخت با آن یار نبود و مورد توجه هیات داوران قرار نگرفت. همه اینها اما دلیل نمی شود تا اقبال «کارگر ساده نیازمندیم» را در گیشه ضعیف بدانیم. فیلم کستینگ متنوعی دارد و بهرام افشاری، آتیلا پسیانی، مهران احمدی، سیامک صفری، سحر قریشی، یکتا ناصر، سیروس همتی در آن بازی داشته اند. در این بین افشاری بازی کمال گرا و جذابی را ارائه داده که نباید فرصت تماشای آنرا از دست داد.
دیگر گزینه ها
غیر از این نامها، چند فیلم دیگر هم هستند که طبق شواهد و شنیده ها به دنبال اکران در تابستان هستند. «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری که در جشنواره فجر سال قبل نمایش پر انتقادی را از سر گذراند با توجه به آغاز پخش آنونس های آن در سینماها احتمال اکران قریب الوقوع آن می رود که شاید پس از عید فطر خواهد بود. فیلم «زرد» ساخته مصطفی نقی زاده هم فیلم پر بازیگری است که آنونس های آن اخیراً در سینماها روی پرده می رود و احتمال می رود بزودی اکران بگیرد. «خفگی» ساخته فریدون جیرانی، «قاتل اهلی» فیلمی از مسعود کیمیایی، «بوف کور» ساخته احمدرضا معتمدی و… نیز از دیگر فیلم هایی هستند که نامشان در لیست احتمالی اکران در تابستان قرار دارد./ص

بانی فیلم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.