امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58804
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 15 خرداد 1396 - 11:02 | | ارسال توسط :

«یحیی و یاکریم» روایت پانزده خرداد برای نوجوانان

«یحیی و یاكریم» عنوان مستند داستانی از محمدرضا شرفی خبوشان است كه از مجموعه «روزهای انقلاب» به قیام 15 خرداد سال 42 پرداخته است.

به گزارش بابل نوین، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ «یحیی و یاکریم» عنوان مستند داستانی از محمدرضا شرفی خبوشان است که از مجموعه «روزهای انقلاب» به قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ پرداخته است.

این اثر همزمان با سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد به علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی معرفی می‌شود.
شرفی خبوشان درباره این اثر اظهار داشت: این رمان با دو زاویه دید «دانای کل» و «اول شخص» روایت شده که اول شخص آن نوجوانی است که در زمان حال به سر می‌برد و تاثیرات واقعه ۱۵ خرداد را مشاهده می‌کند و با نگاهی جستجوگر در پی کشف ماهیت این واقعه برمی‌آید.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم «یحیی و یاکریم» به خوبی توانسته ماهیت رخداد ۱۵ خرداد سال ۴۲ را برای نوجوانان روشن کند و مخاطب با خواندن آن هم قادر خواهد بود برداشت درستی از این واقعه به دست آورد و با رویدادهای تاریخی نیز آشنا شود.

این نویسنده همچنین درباره زبان داستان خاطرنشان کرد: در این اثر سعی کردم از لفاظی‌های زیاد برای نوجوانان جلوگیری کنم، همچنین زبان ساده و روان داستان در کنار درگیری‌های رخداد که در هر فصل واقع شده توانسته به جذابیت اثر کمک کند.

شرفی در ادامه به پایبند بودن به اصول تاریخی در رمان اشاره کرده، افزود: همان‌طور که مستحضرید نگارش داستان و رمان تاریخی کار بسیار مشکلی است؛ زیرا نویسنده هم باید به وقایع تاریخی پایبند باشد و هم از تکنیک‌های داستان‌نویسی غافل نشود. لذا من در این رمان سعی داشته‌ام، واقعیت‌های غیرقابل انکار را با تکنیک‌های داستان‌نویسی برای نوجوانان به نگارش درآورم.

مجموعه «روزهای انقلاب» از جمله طرح‌های حوزه هنری کودک و نوجوان است که با مشارکت نویسندگان فعال و نام‌آشنا در این حوزه، به‌منظور آشنایی گروه سنی نوجوانان با مهم‌ترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است.

«کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲»، «۱۶ آذر سال ۱۳۳۲»، «تصویب و لغو قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، «اعلام انقلاب سفید»، «فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه»، «دستگیری امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲»، «سخنرانی امام خمینی(ره) علیه کاپیتولاسیون»، «تبعید امام (ره) به ترکیه و نجف»، «عکس‌العمل مردم پس از انتشار مقاله توهین‌آمیز درباره امام خمینی(ره) در  ۱۷ دی سال ۱۳۵۶»، «قیام خونین قم در ۱۹ دی ۱۳۵۶»، «قیام مردم تبریز در چهلم فاجعه قم»، «قیام مردم یزد در ۱۰ فروردین سال ۱۳۵۷»، «اعلام حکومت نظامی توسط دولت آموزگار در ۲۵ مرداد سال ۱۳۵۷»، «فاجعه سینما رکس آبادان»، «فاجعه خونین جمعه سیاه»، «هجرت امام (ره) از نجف به پاریس»، «فاجعه مسجد کرمان در ۲۴ مهر ۱۳۵۷»، «آزادی زندانیان سیاسی در ۸ آبان سال ۱۳۵۷»، «حادثه ۱۳ آبان ۱۳۵۷»،‌ «محرم سال ۱۳۵۷»، «بازگشت امام خمینی(ره) به ایران»، «بیعت نیروی هوایی با امام خمینی(ره)»، «روز پیروزی انقلاب اسلامی»، «فرار شاه» همه در این مجموعه پرداخت شده است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.