امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74783
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 29 آذر 1396 - 17:43 | | ارسال توسط :

یلدای مازنی‌ها با چاشنی تند گرانی

کمتر از دو روز دیگر به شب یلدای ۹۶ باقی مانده، یلدای امسال با چاشنی تند گرانی کام مردم استان را تلخ کرده و این گرانی توأم با کاهش قدرت خرید مردم، رکود و کسادی بازار و در نتیجه نارضایتی کسبه همراه بوده است.

به گزارش بابل نوین،  بنا بر یک قاعده نانوشته، میل به افزایش قیمت در چنین ایامی سر باز می‌کند و این معضل همواره در مناسبت‌های مختلف نظیر بازگشایی مدارس، فصل برداشت برنج و یا مرکبات، عید فطر، عید قربان و غیره به گونه‌های مختلف اتفاق می‌افتد که این یک تلنگر جدی برای دستگاه‌های نظارتی استان محسوب می‌شود تا از همین حالا فکری برای بازار شب عید پیش‌رو کنند.

هر چند در روزهای اخیر دستگاه‌های گوناگون خبر از اجرای طرح‌های نظارتی بازار داده‌اند؛ اما منصفانه که نگاه کنیم این امر نوش‌دارویی پس از مرگ سهراب است که پس از وقوع گرانی در اوج پیک فروش اتفاق می‌افتد و به‌جای آنکه تمهیدات در خصوص پیشگیری باشد، در خصوص مچ‌گیری است.

در این گزارش، به‌دنبال آن هستیم که سفره تمام مردمان این استان پر از تنقلات محبوب شب یلدا باشد و آن‌قدر قیمت‌ها برای بسیاری از خانواده‌های مازندرانی، دست یافتنی نباشد که شب یلداشان با شرمندگی پدر و کام تلخی فرزندان به سر شود.

هرچند در روزهای اخیر، خبر گرانی بنزین خبر از نه موج جدید بلکه سونامی گرانی در ماه‌های پایانی سال و منتج به شب نوروز می‌دهد اما امیدواریم تمهیدات لازم آن‌گونه رقم بخورد که سبد خانوارهای ایرانی همیشه حتی کم تنوع اما پر باشد.

با نگاه به قیمت‌ها در بازار استان در می‌یابیم قیمت آجیل تا ۲۰ درصد روند صعودی داشته است. در حال حاضر، قیمت پسته کله‌قوچی، اکبری و بادام درختی ۶۴ هزار تومان، پسته احمدآقایی ۵۲ هزار تومان، پسته فندقی ۴۸ هزار تومان، بادام هندی ۸۵ هزار تومان، بادام زمینی آستانه ۲۵ هزار تومان و بادام زمینی چینی ۱۶ هزار تومان است.

بازار میوه هم هرچند با تنش بسیار کمتری نسبت به سال‌های گذشته همراه است اما با چاشنی ۵ درصدی روند کند صعودی خود را طی کرده است.

در حال حاضر، قیمت کف انار شیرازی در میادین میوه و تره‌بار مرکز مازندران ۳ هزار تومان، قیمت سقف آن ۵ هزار تومان و قیمت انار ممتاز ۶ هزار تومان است که با سود ۲۵ تا ۳۰ درصدی در خرده‌فروشی‌ها و بازار در حال عرضه است و قیمت هندوانه هم از ۲ هزار تومان تجاوز نمی‌کند.

بازار شیرینی نیز ثبات خود را حفظ کرده است و قیمت هر کیلو پشت‌زیگ ۱۰ هزار تومان و شیرینی‌های خشک و تر نیز ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است.
هرچند تنقلات بخش لاینفک سفره‌های ایرانی است اما دورهمی‌ها موجب می‌شود تا میزان تقاضای مردم نسبت به خرید گوشت قرمز و سفید نیز افزایش یابد.

با نگاه به قیمت‌های این اقلام در می‌یابیم قیمت مرغ در بازار استان ۷ تا ۷ هزار و ۲۰۰ تومان، قیمت انواع گوشت قرمز از گوشت گوسفندی گرفته تا گاوی و گوساله بین ۳۵ الی ۴۵ هزار تومان و قیمت انواع ماهی دریایی نیز بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان به‌ازای هر کیلو است.

آن‌چه شاید در این ماجرا، نخ‌نما شده است دلایل متنوع توجیه گرانی‌هاست. از افزایش نرخ ارز گرفته تا صادرات و واردات و سرما و گرما و افزایش هزینه تولید، همواره با این گرانی‌ها بوده است و مشخص نیست چرا این همه ماجرا، در مناسبت‌ها سر از خاک بر می‌آورند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.