امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54235
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 21 فروردین 1396 - 18:25 | | ارسال توسط :

۴۸ هزار متقاضی مسکن مهر در دادگاه‌ها سرگردان هستند/اعطای تسهیلات خرید مسکن به ۱۳۳ هزار متقاضی

به گزارش بابل نوین، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مسکن مهر در سال جاری گفت: امسال در برنامه خود قرار است از باقی مانده‌ها استفاده کنیم. وی افزود: از بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده، بنابراین بخش عمده‌ای از واحد‌ها […]

به گزارش بابل نوین، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مسکن مهر در سال جاری گفت: امسال در برنامه خود قرار است از باقی مانده‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: از بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده، بنابراین بخش عمده‌ای از واحد‌ها به متقاضیان تحویل داده شده است.
وزیر راه وشهرسازی گفت: واحدهای باقی مانده در مسکن مهر اغلب بدون متقاضی هستند و یا اینکه در دادگاه به گرفتاری برخورده اند.
وی افزود: زمین واحد‌های مسکن مهری که ۴۸ هزار متقاضی داشته با مشکل تملک روبرو شده  که در این خصوص کاری از وزارت راه و شهرسازی بر نمی‌آید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار واحدمسکن مهر باقی مانده و تا به امروز پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است افزود: در نتیجه پرونده مسکن مهر امسال بسته می‌شود.
آخوندی در ادامه اظهار کرد: بنیاد اولین نهادی است که به دستور امام (ره) و با هدف سازندگی تأسیس شد و نقش آن در خانه‌سازی در روستا‌ها و توسعه روستایی و بهسازی واحدهای مسکن در روستا‌ها بسیار گسترده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدل فعالیت بنیاد مسکن در روستا‌ها مورد تائید است، افزود: در پایان سال ۹۵ در هیأت دولت طرح مسکن اجتماعی به تصویب رسید و نظر من این بود که برای اجرای این طرح به فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل حساب ۱۰۰ امام برگردیم. بر اساس این طرح، بنیاد مسکن محور تولید مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد قرار گرفته و سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند کمیته امداد و بهزیستی فعالیت‌های خود در بخش مسکن را ذیل بنیاد مسکن انجام می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست دیگر ما این است که ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام شده و دولت از ساخت مسکن خارج شود. حتی برای گروه‌های کم درآمد هم سازمان‌های اجتماعی ورود کنند نه دولت.

آخوندی، سیاست دیگر وزارت راه و شهرسازی را توانمند کردن مخاطب اصلی بخش مسکن شامل زوج‌های جوان و خانه اولی‌ها، ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینان دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که در پی انجام آن هستیم، افزایش تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق پس‌انداز است که قدرت خرید خانوار را تا هفت برابر افزایش می‌دهد.

دولت قبل سیاست خانه دار شدن مردم از طریق پس انداز شکست داد
وی کمترین نرخ سود تسهیلات را در بخش مسکن و از سوی بانک مسکن دانست و گفت: برای اجرای طرح افزایش قدرت خرید مردم به ساکنان بافت‌های فرسوده یا حاشیه‌ای تسهیلات با سود هشت درصد و ساکنان سایر بافت‌ها، تسهیلات با نرخ سود ۹. ۵ درصد پرداخت می‌کنیم که در نوع خود، کمترین نرخ سود تسهیلات است. همچنین سال گذشته ۱۵۵ هزار فقره حساب پس‌انداز در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات داشتیم؛ این کار مسکن را از سوداگری خارج کرده و به سمت تقاضای واقعی خرید سوق می‌دهد. من از سال ۷۳ تا ۸۵ وزیر مسکن و شهرسازی بودم که در این سال‌ها بیش از ۳. ۵ میلیون نفر حساب پس‌انداز مسکن افتتاح کردند، اما به دلیل مداخله دولت قبل در ساخت و ساز، سیاست خانه‌دار شدن مردم از طریق پس‌انداز شکست خورد.

وزیر راه و شهرسازی، مشکل دیگر کلانشهر‌ها را وجود تعداد زیاد خانه‌های خالی دانست و گفت: سال ۸۵، ۶۳۰ هزار واحد، سال ۹۰، یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد و سال ۹۵، دو میلیون و ۵۸۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده که ضد سیاست اقتصاد مقاومتی، مورد تائید مقام معظم رهبری است و در دولت گذشته بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار از اتلاف منابع ملی به صورت خانه‌های خالی به وجود آمد؛ این در حالی است که ارزش کل شرکت‌های بورسی ۱۱۰ میلیارد دلار است؛ یعنی ۲. ۵ برابر ارزش بورس کشور کشور خانه خالی داریم.

بازار مسکن امسال به رونق می‌رسد
 
وی با اشاره به اینکه تمامی فعالان اقتصادی معتقد هستند که بازار مسکن امسال به رونق می‌رسد افزود: همزمان با رونق نرخ تورم در بخش مسکن نیزازمیانگین نیز کم‌تر است. این موضوع حاکی از آن است که رونق بخش مسکن به صورت غیرسوداگرانه است.
آخوندی افزود: بانک مسکن نیز به ۱۳۳ هزار واحد مسکونی تسهیلات خرید اعطا کرده که نسبت به سال ۹۴، ۴۷ درصد رشد داشته، در بخش تسهیلات ساخت نیز در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن ۷۳ درصد رشد داشته‌ایم.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.