امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58539
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر, مذهبی تاریخ انتشار : 11 خرداد 1396 - 16:59 | | ارسال توسط :

۷۱ روایت اهل سنت اسامی ۱۲ امام را ذکر کرده است/ استناد به آیه ۹ توبه برای اثبات امامت

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۹ سوره مبارکه توبه در اثبات امامت تاکید کرد: ۳۱۰ روایت در کتب اهل سنت از ۱۲ امام سخن گفته‌اند که ۷۱ روایت آن با صراحت اسامی ائمه(ع) را هم ذکر کرده‌اند.

به گزارش بابل نوین،حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی، ۱۱ خرداد در ادامه سلسله جلسات تفسیر آیات مهدوی قرآن که در موسسه الزهراء(س) برگزار می‌شود با اشاره به روایتی در مورد حضرت مهدی(عج) گفت: در این روایت، آمده است که اگر کسی در قیام آن حضرت شک کند کافر است.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) ادامه داد: ایشان فرمودند جان خودم و پدر و مادرم فدای کسی که اسمش هم اسم من است و هفتمین فرزند از فرزندان من محسوب می‌شود و خواهد آمد و دنیا را از عدل و قسط پر خواهد کرد همان طور که از ظلم و جور پر شده است.
صافی گلپایگانی تصریح کرد: آن حضرت فرمودند هر کسی امام زمان را درک و ایشان را قبول نکند به پیامبر ایمان نیاورده است و هر کسی ایشان را قبول نکند خداوند بهشت را برای او حرام فرموده است و جایگاه او در آتش است.
این استاد حوزه در ادامه به آیه شریفه «إِنَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَهٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ…»(۹ توبه) پرداخت و به روایاتی در ذیل این آیه اشاره کرد و گفت: امام باقر(ع) در ادامه روایت فوق به این آیه استناد فرموده و تاکید کرده‌اند از این واضح‌تر و درخشان‌تر و تابناک‌تر گفتار خداوند است که فرمود: «إِنَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْرًا فِی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ مِنْهَا أَرْبَعَهٌ حُرُمٌ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلَا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ…» و به خاطر این دوازده نفر است که دین خدا قیم می‌ماند.
وی افزود: ممکن است برای کسی این سؤال پیش آید که در این آیه، منظور از ۱۲ ماه، همین دوازده ماهی است که در بین همه مردم در طول تاریخ شناخته شده است و همه اسامی آن را به زبان‌های خود می‌دانند که در پاسخ باید گفت آیا ممکن است که دین به واسطه این ۱۲ ماه و دانستن نام آن که یهودی و مسیحی و مشرک و کمونیست و … آن را می‌دانند قیم و پایدار بماند؟ یا مسئله فراتر از این این موضوع است؟ و این دوازده معصوم(ع) هستند که دین به واسطه آنان پایدار خواهد بود.
صافی‌گلپایگانی تصریح کرد: سؤال دیگر این است که چرا چهار ماه از این تعداد، حرام دانسته شده است و اگر منظور اهل بیت(ع) باشند این حرمت چگونه صدق می‌کند که در جواب باید به روایت امام باقر(ع) اشاره کنیم که ایشان فرمود منظور از این چهار ماه، چهار امام از ۱۲ امام هستند که به علت اینکه نام‌شان از نام خدا مشتق شده است دارای حرمت بیشتری هستند.
وی افزود: در این روایت نام این چهار امام نیز به ترتیب از امام علی(ع)، امام زین العابدین(علی بن الحسین)؛ امام رضا(علی بن موسی) و امام هادی(علی بن محمد) ذکر شده که نامشان علی است و از اسامی خدا گرفته شده است.
وی تاکید کرد: پس معلوم می‌شود اسامی این ۱۲ نور پاک هم از طرف خداوند تعیین شده است همچنین در این آیه تعبیر «فَلَا تَظْلِمُوا فِیهِنَّ» آمده که ظلم کردن در حق ماه‌های مصطلح(۱۲ ماهه سال) بی معناست.
صافی گلپایگانی در ادامه به روایتی از کتاب غیبت نعمانی اشاره و اظهار کرد: فردی به نام داود رقی از صحابه امام صادق(ع) خدمت ایشان رسید و امام از تاخیر وی برای شرفیابی به محضرشان سؤال فرمود و آن صحابی جواب داد: من در کوفه بودم و نتوانستم محضرتان برسم؛ امام فرمود مثل اینکه افکار فرقه‌های مختلفی که این روزها در کوفه پیدا شده در تو اثر گذاشته است؛ زیرا در آن زمان فعالیت فرق انحرافی به اوج رسیده بود و بعد حضرت از سبد، خرمایی برداشتند و آن را خورده و هسته آن را بیرون آوردند و در همان جا و جلوی چشم این صحابی در زمین کاشتند و دقیقه ای نگذشت که این درخت از خاک بیرون آمد و رشد و کرد و میوه داد و حضرت خرمای آن را چیدند و آن را باز کرده و از دور هسته آن، برگی بیرون آورده و به دست داود دادند و گفتند آن را بخوان و داود وقتی آن را خواند دید در آن دو سطر نوشته شده است؛ در سطر اول نوشته شده است: لا اله الا الله؛ محمد رسول الله و در سطر دوم نیز همین آیه شریفه که در مورد آن بحث شد.
صافی‌گلپایگانی تاکید کرد: در این برگه، اسامی ۱۲ امام نیز به ترتیب نام نوشته شده بود و امام فرمودند: ای داود خداوند دو هزار سال قبل از خلقت آدم(ع)، این برگه را در میان هسته این خرما قرار داد.
وی افزود: در کتاب فرائد السبطین فی فضائل السبطین که کتابی از یک عالم سنی در مورد حسنین(ع) است اسامی ۱۲ امام در روایات متعدد این کتاب ذکر شده است، همچنین ۳۱۰ مورد روایت در میان اهل سنت داریم که در آن از تعبیر ۱۲ امام استفاده شده که ۷۱ حدیث آن با صراحت اسامی ۱۲ امام را هم ذکر کرده‌اند.
این استاد حوزه ادامه داد: همچنین حدیث لوح حضرت صدیقه(س) نقل شده و اسامی ۱۲ امام در آن وجود دارد و همین عالم سنی نیز آن را روایت کرده است؛ همچنین احمد بن حنبل در مسند خود اسامی ۱۲ امام را آورده و بخاری نیز با اینکه هر دو آنان قبل از تولد امام زمان(عج) می زیسته‌اند داستان ۱۲ امام را آورده‌اند.
صافی‌گلپایگانی تصریح کرد: انسان از وجود چنین روایاتی و منابع تاریخی در ادیان دیگر متحیر می‌ماند که این مسئله در نزد همه مسلمین بلکه پیروان ادیان دیگر روشن بوده و آن وقت عده‌ای در صدد انکار آن هستند.
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.