امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Friday, 26 April , 2024
امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 64005
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 30 مرداد 1396 - 12:18 | | ارسال توسط :

اقتصاد مقاومتی در خدمت اعتلای فرهنگ

دکتر بنیانیان، اقتصاد مقاومتی را در پیوند با مهندسی فرهنگی و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی یک اقتصاد فرهنگی شده و زمینه‌ساز حفظ و اعتلای فرهنگ جامعه دانست.

به گزارش بابل نوین، جلسه ۱۲ مشترک پیوست نگاری فرهنگی ویژه نمایندگان وزارتخانه‌ها و پژوهشگاه‌ها در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه دکتر حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی و پیوست نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تعامل اقتصاد و فرهنگ گفت: در شرایطی که دموکراسی در جوامع گسترده تر می شود، تعاملات اقتصاد و سیاست و فرهنگ نیز بیشتر می شود و هیچ یک بر دیگری برتری ندارد و زمانی که  مردم سالاری بنای شکل گیری نظام سیاسی است مدیریت فرهنگی یک امر راهبردی است.

وی افزود: تاثیرات اقتصاد به واسطه ملموس بودن بیشتر از فرهنگ دیده می شود، اما اقتصاد باید با فرهنگ هماهنگ باشد و حل مسائل اقتصادی امروز ایران زمینه حل بخشی از معضلات فرهنگی، اجتماعی  خواهد بود.

بنیانیان سپس به بررسی رابطه فرهنگ و اقتصاد در جوامع اشاره کرد و ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته تحول از فرهنگ آغاز شده است و با شکل گیری ساختارها، قوانین و سازمان‌های کارآمد، کالاها و خدمات جدیدی به بازار عرضه شد و زمینه ای شد برای خودباختگی فرهنگی در کشورهای فقیر و به دنبال آن بهره گیری ظالمانه از کشورهای توسعه نیافته وسعت گرفت.

 وی گفت: جریان و چرخه انتقال مغزها و نخبگان به کشورهای توسعه یافته و انتقال کالا و خدمات آنها به کشورهای در حال توسعه یافته، عاملی شد برای توسعه بیشتر کشورهای پیشرفته و ادامه فقر کشورهای در حال توسعه، البته از طریق فعالیت های فرهنگی، ایجاد تنش های اقتصادی و سیاسی و در مواردی با سازماندهی کودتا و ایجاد بحران بین همسایه ها در کشورهای در حال توسعه، فضایی در ذهن نخبگان و افراد دارای سرمایه به وجود می آورند که کشور شما به این زودی ثبات و توسعه پیدا نمی کند و اگر آینده روشن می خواهید به کشورهای پیشرفته تر بروید.

دکتر بنیانیان افزود: این نوع حلقه های وابستگی را جز با اصلاح ساختارهای مدیریتی همراه با کار فرهنگی قوی روی نخبگان هر جامعه نمی توان شکست، موضوعی که ما کمتر بدان توجه می کنیم.

 رئیس کمیسیون پیوست نگاری ادامه داد:کشورهای در حال توسعه نیاز به نظریه پردازی های بومی برای شرایط خاص کشور خود هستند تا به استناد آن اصلاحات ساختاری لازم را بوجود آورند و این که نظریه پردازان توسعه اقتصادی، نقطه شروع تحولات اساسی برای رشد بلند مدت اقتصادی را تلفیق مطالعه شده ای از سیاست‌های اصلاح کننده سازوکارهای اقتصادی و اصلاحات فراگیر در فرهنگ جامعه بدانند.

وی در بخش دیگری از گزارش خود پیامدهای فرهنگی و مدیریتی وجود درآمدهای نفتی در ایران امروز در ابعاد مختلف را  تحت عنوانینی مانند عدم شکل گیری نظام مالیاتی مناسب، ضعف در رشد علم اقتصاد در بین مدیران و کارشناسان، درک ناقص از اهمیت نیروی انسانی در پیشرفت کشور، ناشناخته ماندن بسیاری از منابع انسانی و طبیعی، اهمیت ندادن به ضرورت اصلاح ساختارهای اجرایی، اهمیت ندادن به  علوم انسانی بومی برای پیشرفت و تداوم روحیه طلبکاری در کارکنان دولت و… دانست.

بنیانیان در پایان اقتصاد مقاومتی را در پیوند با مهندسی فرهنگی و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی یک اقتصاد فرهنگی شده و زمینه ساز حفظ و اعتلای فرهنگ جامعه دانست و افزود:  برای پیشرفت های اقتصادی در فرهنگ هر جامعه ای هم باید خلاقیت و نوآوری عامل کسب ثروت شود و زمان ارزش پیدا کند و هم نگاه علمی در تصمیم‌گیری‌ها حاکم شود و هم تصمیم گیری‌های مدیریتی مبتنی بر پژوهش و تحقیق صورت گیرد./م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.