امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 71690
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 02 آذر 1396 - 21:57 | | ارسال توسط :

آغاز روند تدریجی واگذاری مدیریت موقوفات کشور به مردم

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف از برنامه‌ریزی این سازمان برای واگذاری تدریجی مدیریت موقوفات کشور به مردم خبر داد و گفت: کارگروهی اخیرا در همین ارتباط در سازمان اوقاف تشکیل شده تا مدیریت موقوفات را به مردم واگذار کند و سازمان اوقاف با کاهش تصدی‌گری حاکمیتی بیشتر به نظارت بر اوقاف بپردازد.

به گزارش بابل نوین،حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی حاتمی در آیین تجلیل از یاوران وقف و همایش وقف و رسانه اظهار کرد: در بقاع متبرکه مشارکت مردم بسیار بالا است و امور از سال‌ها قبل به مردم واگذار شده اما در موقوفات این امر محقق نشده بود که با راه‌اندازی این کارگروه این مهم نیز عملی خواهد شد.

وی با اشاره به فراگیر بودن نهاد مهم وقف در جامعه گفت: در حال حاضر موقوفات زیادی وجود دارد که مدیریت آنها با سازمان اوقاف نیست و نظارت و مدیریت آنها متناسب با نیت واقفین به دستگاه‌های تخصصی همچون آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان واگذار شده است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف با بیان اینکه یک‌چهارم بیمارستان‌های کشور وقفی هستند  اظهار کرد: مدیریت و نظارت بر همه این بیمارستان‌ها به وزارت بهداشت و درمان سپرده شده و یا مدارس متعددی در سالیان متمادی وقف شده که آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تخصصی بر آن مدیریت دارد.

وی از تلاش‌های این سازمان برای بهره‌مندی همه آحاد جامعه از مزایای ایجاد وقف خبر داد و گفت: چند سال پیش خوشبختانه با رای نمایندگان مجلس و تایید شورای نگهبان بحث ایجاد وقف‌های مشارکتی و جمعی و انتشار اوراق وقفی به تصویب رسید و در حال حاضر در شهرها و استان‌های مختلف پروژه‌هایی در این راستا تعریف شده است.

حاتمی به بیمارستان تخصصی سرطان در استان فارس به عنوان یک نمونه در حال ساخت اشاره کرد و افزود: تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار نفر از اوراق وقفی این پروژه خریداری و در ثواب ساخت آن سهیم شدند.

وی با بیان اینکه با تصویب قانون وقف مشارکتی دیگر وقف در انحصار متمولین نیست،خاطرنشان کرد: با مسیری که با این قانون باز شد همه آحاد جامعه می‌توانند از این صدقه جاریه به وسع خود بهره‌مند شوند.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف با اشاره به شفاف‌سازی و اعتمادسازی که در سال‌های اخیر صورت گرفته گفت: خوشبختانه با این اقدامات با روند رو به افزایش ایجاد موقوفات جدید در کشور روبرو هستیم.

وی ایجاد موقوفاتی متناسب با نیازهای روز جامعه را از دیگر اقدامات چند ساله اخیر برشمرد و گفت: امروز با ایجاد موقوفاتی در حوزه‌های نوینی همچون دانش‌بنیان، علمی فناوری، بهداشت و درمان، توسعه بخش‌های مولد و اقتصادی و مواردی از این دست در کشور هستیم که همواره مورد تاکید رهبری معظم انقلاب بوده است.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.