امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 79640
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار ویژه, سخن سردبیر, گزارش تاریخ انتشار : 09 اسفند 1396 - 1:18 | | ارسال توسط :

آماده‌سازی بابل برای استقبال از مسافران نوروزی/ برنامه‌های فرهنگی با رویکرد معرفی ظرفیت‌های شهرستان در نوروز مدنظر قرار گیرد

لزوم تامین فضای مناسب برای مسافران، تکمیل زیرساخت‌های شهری و تفرجگاه‌ها همراه با شناساندن نقاط قوت در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، علمی و اجتماعی می‌تواند راه‌گشای توجه بیشتر رهگذران عبوری از شهرستان بابل و جلب نظر آن‌ها باشد.

به گزارش بابل نوین، ایام نوروز فرصت مناسبی برای بسیاری از مسائل از جمله بازدی از مکان‌های فرهنگی، تاریخی و تفریحی شهرها برای مسافران نوروزی و حتی شهروندانی است که ممکن است در این زمان به استراحت بپردازند خواهد بود و عموما رویکرد گردشگری نیز مورد توجه مردم ایران اسلامی قرار دارد.

بر همین اساس توجه به زیرساخت‌های شهری‌و نگاه ویژه به‌مسئله معرفی توانایی‌های شهرستان‌ها و شهرها در حوزه‌های مختلف در این زمینه بسیار مهم و لزوم توجه مسئولان هر منطقه از حوزه جغرافیایی این سرزمین را می‌طلبد.

در کنار این مهم ایجاد ظرفیت‌سازی اقتصادی هرچند کوتاه برای برخی از مواهب خدادادی در بعد انسانی و گردشگری می‌تواند راهبرد مناسبی برای شکوفایی تولید داخلی و احیانا صادرات نیز باشد که توجه ویژه به بوم منطقه و نگاه واقع بینانه و حمایتی مسئولان را در بر می‌گیرد.

بابل یکی از بزرگترین شهرستان مازندران است که با داشتن شش بخش‌و هفت شهر به محوریت کلان‌شهر بابل دارای ظرفیت‌های عظیم اقتصادی، فرهنگی، هنری‌و علمی است که از دیرباز عموم مردم ایران نسبتا با آن آشنایی محدودی دارند، ایام نوروز فرصت مناسبی برای معرفی این توانمندی ها به دیگر هموطنان ما است که از این شهر عبور می‌کنند و یا آن را به عنوان مقصد خود در ایام عید بر می‌گزینند.

داشتن رودخانه بزرگ بابلرود، بناهای تاریخی مانند برج دیدبانی‌، کاخ تاریخی، پل محمدحسن خان‌ و باغ مستوفی‌الممالک به‌همراه جنگل‌های منطقه بندپی و بابلکنار زمینه‌های خوبی را برای توریست‌پذیری این شهرستان که یکی از شاه‌راه‌های مواصلاتی این استان به حساب می‌آید فراهم آورده است.

با توجه به موارد گفته شده در مطالب پیشین این گزارش نظرات مسئولان شهر بابل را در زمینه پذیرایی از مهمانان نوروزی و آماده‌سازی زیر ساخت‌های شهری در مسیر خدمت به مسافران را از نظر می‌گذرانیم.

  

۱۰ کمیته ویژه تسهیلات سفر نوروزی در بابل ایجاد شد
قربانعلی ولیزاده‌بورا در گفت‌و گو با خبرنگار ما در مورد برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی اظهار کرد: از اوایل بهمن ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در سطح شهرستان بابل با حضور مسئولان و بخشداران تشکیل شد و تا به امروز چهار جلسه برگزار و تا پایان سال دو جلسه دیگر هم جهت ساماندهی، سازماندهی و ایجاد بستر مناسب برای آرامش و آسایش مسافران نوروزی این شهرستان برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این راستا ۱۰ کمیته با شرح وظایف تشکیل شده است که کمیته‌های مختلف با رویکردهای بازرسی، نظارت‌و پیگیری به امورات شهرستان در این زمینه خواهند پرداخت تا کمترین دغدغه‌های مردم و مسافران برطرف شود و شاهد سفرهای لذت‌بخش و خاطره‌انگیزی در بابل باشیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه بابل ادامه داد: مکان‌هایی برای استراحت مقطعی، خواندن نماز و سرویس‌های بهداشتی بین راهی در نظر گرفته شد که این ستاد برای فرهنگیان نیز اماکنی جهت اسکان در برخی مدارس بابل فراهم آورده است.

این مسئول با اشاره به مسئله اسکان مسافران نوروزی تصریح کرد: نظارت ویژه بر اماکن مختلف مانند هتل، مسافرخانه‌ها و کمپ‌های استراحتگاهی را در دستور کار داریم تا شرایط مناسب همراه با رضایت مسافرین مهیا کنیم و مهمان‌نوازی بابلی‌ها را نشان دهیم.

ولیزاده گفت: جهت فضاسازی مطلوب شهری تفاهم نامه‌ای را بین منابع طبیعی و اداره راهداری منعقد شد با محوریت نظارت فرمانداری تا بتوانیم با کاشت نهال در ورودی‌های شهر بابل بر سرسبزی فضای شهری بی‌افزاییم.

وی تاکید کرد: با هماهنگی به‌عمل آمده قرار شد شهرداری بابل با ایجاد ایستگاه عرضه صنایع‌دستی بومی محلی در کنار استقرار پایگاه‌های هلال‌احمر و اورژانس فضای مناسبی را به وجود آورد البته به دهیارها هم تاکید کردیم تا با زیباسازی عمومی روستاهای خود نگاه ویژه مسافران را به روستاگردی هم جلب کنند.

فرماندار ویژه بابل در پایان یادآور شد: کمیته نظارت بر مراکز خدمات و ستاد تنظیم بازار با ایجاد کمیته نظارت بر عرضه کالا و خدمات در کنار ایجاد دو نمایشگاه عرضه محصولات و مراکز فروش میوه شب عید از جمله کارهای مهم دیگری است که جهت تسهیل و رفاه حال مسافران و شهروندان برای ایام عید در نظر گرفته شده و امیدواریم با جمیع این برنامه‌ریزی‌ها شاهد تحول و ارائه خدمات بهتری نسبت به سال گذشته به آحاد جامعه باشیم.

با ایجاد زیرساخت مناسب شهری در کنار برنامه‌های فرهنگی نشاط‌‌ آور میزبان مسافران نوروزی خواهیم بود
کبود فیروزجایی در گفت‌و گو با خبرنگار ما با اشاره به آماده‌سازی فضای شهری بابل برای استفاده مسافران نورزی اظهار کرد: عید نوروز فرصت مناسبی برای معرفی شهرستان بابل به مسافران است‌و از این منظر به‌دنبال ایجاد ایستگاه‌های معرفی صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و باغی شهرستان هستیم که نگاه رهگذران را برای لحظاتی هم شده مورد توجه قرار دهد.

وی افزود: نگاه ویژه امسال شهرداری بابل با محوریت نشاط آفرینی برای شهروندان بابلی و مسافران نوروزی است تا به دور از هیجانات موجود اجتماعی در جامعه با رویکرد فرهنگی بتوانیم زمینه شهری پویا را میسر سازیم.

شهردار بابل ادامه داد: برگزاری برنامه‌های فرهنگی تفریحی در پارک‌های بابل از جمله منطقه پارک شهید شکری، بزچفت با رویکرد طبیعت‌گردی، پارک نوشیروانی و  پل تاریخی محمدحسن خان که محوریت این برنامه‌ها در تالاب نیلوفر آبی در ایام نوروز برگزار خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: توجه به زیرساخت‌های اولیه شهری در زمینه شهرسازی و تکمیل مبلمان شهری ما را بر ان داشت با کمک اعضای شورای اسلامی شهر بابل به بازسازی راه‌های ورودی شهر بابل از دو محور آمل و قائم‌شهر نگاه ویژه‌ای داشته باشیم که در دو ماه گذشته پروژه  بازسازی جداول و بلوار ابتدای شهر در منطقه موزیرج را در دستور کار قرار دهیم و با هزینه‌ای بالغ بر ۹  تا ۱۰میلیارد تومان تا بتوانیم ساماندهی ورودی شهر بابل به‌همراه کار اسفالت کندرو و روشنایی منطقه را تا تاریخ ۲۷ اسفند تمام کنیم و  با این کار زیر ساخت این مسیر کامل خواهد شد.

فیروزجایی افزود: ایستگاه‌های معرفی شهرستان بابل در کنار کمپ استراحتگاه‌و ایستگاه سلامت هلال‌احمر در وردوی ترمینال شهری بابل از سمت آمل و اطراف میدان هادی نوروزی ددر ابتدای ورودی شهر از جاده قائم‌شهر در قالب جشنواره آداب و سنن محلی ایجاد خواهد شد تا پذیرای مهمانان نوروزی و رهگذران باشد.

وی بر نیازمندی‌های شهرستان در کامل کردن پروژه‌های عمرانی شهری تاکید و یادآور شد: در ورودی شهرستان بابل از میدان شهید کشوری تا میدان مرحوم نوروزی مشکلاتی داریم که بعد از پایان تعطیلات سال جدید با برگزای مناقصه در پایان فروردین به‌دنبال ساخت و تجهیز این مسیر و تکمیل زیرساخت‌های شهری آن هستیم که احتمالا تا پایان تابستان این مسئله هم محقق خواهد شد.

شهردار بابل در پایان گفت: با بهسازی محیط شهر، نصب تجهیزات مناسب، گل‌کاری و ترمیم فضای سبز تا قبل از عید نوروز حتما فضایی تازه‌ای را در شهر محیا و از مسافران نوروزی در حد توان پذیرایی خواهیم کرد.

برگزاری تور بابل‌گردی‌و خدمات‌رسانی مناسب به مسافران نورزی زمینه جذب گردشگر بیشتر
مرمر فیروزپور در گفت‌و گو با خبرنگار ما بر لزوم هم‌افزایی ادارات و سازمان‌ها جهت ارائه بهترین خدمات به مسافران نوروزی تاکید و اظهار کرد: خدمت‌رسانی مناسب‌و شایسته به مسافران نوروزی‌و شهروندان از سوی ادارات و سازمان‌های مسئول با هماهنگی درست می‌تواند در جهت معرفی داشته‌های فرهنگی شهرستان تعیین‌کننده باشد و تبلور خاطره خوب از یک شهر در ذهن مخاطب آینده این شهرستان را در ابعاد مختلف روشن خواهد کرد.

وی افزود: داشته‌های بابل از بسیاری جهات در سطح ملی است پس باید این داشته‌ها درست به مسافران معرفی شود تا بتوانیم در آینده با رویکرد پیشرفت و توسعه از ظرفیت‌های دیگر نقاط ایران استفاده و سرمایه‌گذاران را جذب داشته‌های تاریخی، گردشگری، علمی و فرهنگی این شهرستان کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بابل ادامه داد: برگزاری برنامه‌های مفرح همراه با رویکرد فرهنگی خواسته اعضای شورای شهر از شهرداری بابل بود که با ارائه برنامه از سوی شهرداری تصویب و در ایام نوروز برگزار خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: در حوزه خدمات شهری قرار شد پاکسازی، نظافت شهری و شستشوی کامل معابر و جداول در دستور کار قرار گیرد تا منظر و مبلمان شهری تمیزی را در معرض دید مسافران عبوری و اهالی شهر بهارنارنج قرار دهیم و فضای مطلوب‌تری را از نظر سلامت و رنگ‌آمیزی برخی نقاط شاهد باشیم.

فیروزپوردر پایان گفت: برگزاری تور بابلگردی برای مسافران نوروزی و شهروندان به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد تا آداب و رسوم مردم این دیار به دیگر نقاط ایران شناسانده شود و البته همه این موارد در پرتو همکاری همه نهادها و همت همکاران ما در شهرداری ان‌شالله میسر خواهد شد.

تزریق خوراک فرهنگی مناسب در کنار برنامه‌های ستادهای نوروزی به مدیریت جامعه اسلامی کمک می‌کند
جواد حبیبی‌افروزی با اشاره به ظرفیت های عظیم انسانی و فرهنگی در شهرهای مختلف کشور در گفت‌و گو با خبرنگار بابل نوین اظهار کرد: سابقه تاریخی ایران اسلامی در کنار فرهنگ غنی و آداب و رسوم مناطق مختلف این کشور می‌تواند برای هر گردشگر و مسافری قابل اهمیت و آگاهی از توانایی‌های اقلیم مناطق لذت‌بخش باشد اما نکته مهم در اثربخشی تزریق فرهنگ درست به مسافران است.

وی افزود: ایجاد بستر مناسب رفاهی و محیطی شاداب زمینه ساز خوبی برای گذران اوقات مسافران عبوری از شهرهای مختلف است و حتی مردم آن مناطق شاید از منافع اقتصادی و اجتماعی برخوردار شوند اما نداشتن خوراک فرهنگی مناسب و تزریق نکردن داشته‌های بوم مناطق همراه با مدیریت درست سازو کار اجتماعی این موضوع زمینه یکبار مصرف بودن را ایجاد می کند.

استاد علم مدیریت در دانشگاه‌های مازندران ادامه داد: مباحث مختلفی در ساختار سازی یک اجتماع مورد قبول همه مسئولان است اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه می شود هدف نهایی کار است که آیا بازخورد مناسب که دردی از جامعه را برطرف کند به دست خواهد آمد یا نه هنوز مدنظر بسیاری از مدیران قرار ندارد، البته این به دلیل برخی شخصی نگری‌ها و جزیره یا عمل کردن‌هاست که نمود بیشتری در عدم هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات‌رسان به خود می‌گیرد.

حبیبی‌افروزی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرهای مختلف تصریح کرد: عید نوروز و تعطیلات آن فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های مختلف شهری در سطح ملی است و مسئولان بالادستی باید این فرصت را غنیمت شمرده و بر اساس نقطه ضعف‌های موجود شهر خود را ترمیم و نقاط مثبت را بیشتر جلوه دهند، البته با استفاده از ایده‌های مسافران نوروزی و احیانا سرمایه‌گذارانی که در قالب توریست‌و مسافر از شهرها عبور می‌کنند موفق به جلب‌نظرشان شوندو در اصطلاح مدیریتی صیاد خوبی باشند.

این متخصص حوزه مدیریت گفت: نگاه علمی به مسائل موجود در مدیریت سفرهای نوروزی در کنار پژوهش‌محور کردن تسهیلات به مسافران بر اساس نیازهای واقعی اقلیم  هر منطقه می‌تواند باعث رشد بیشتر و کیفیت بخشی به سفرهای هموطنان شود همچنین در کنار سفر از مواهب خدادادی بوم جغرافیایی با خوراک فرهنگی مناسب بهره کافی را در سبد خانواده‌های ایرانی قرار داد.

به گزارش بابل نوین، آنچه که از برآیند نگاه مسئولان و کارشناسان مدیریت در امور شهری بر می‌آید و تجربه سال‌های گذشته در شهرستان بابل نشان داد لزوم تامین فضای مناسب برای مسافران، تکمیل زیرساخت‌های شهری‌و تفرجگاه‌ها در کنار شناساندن نقاط قوت شهرستان در ابعاد اقتصادی، علمی و اجتماعی می‌تواند راه‌گشای برطرف کردن بسیاری از مشکلات و حتی راهی برای برون رفت از بسیاری موانع اقتصادی جامعه شهروندی بابل در سال آینده باشد.

از این‌رو همان‌گونه که خود مسئولان بر هماهنگی برای دادن خدمات بهتر به‌ مسافران تاکید دارند لزوم شناخت دقیق از خواسته‌های مسافران و بومی کردن این خواسته‌ها بر اساس اقلیم بابل می‌تواند خاطره خوشی را برای این عزیزان رقم زند و در معرفی خلق‌و خوی فرهنگی‌و مهمان‌نوازی بابلی‌ها موثر واقع شود به‌شرط آن که همت مسئولان سرلوحه خدمت‌رسانی قرار گیرد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.