امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 70782
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 26 آبان 1396 - 18:48 | | ارسال توسط :

از کتابخانه‌ تا بیمارستان‌سازی در یک شهر فرهنگی

عضو مجمع خیرین خراسان جنوبی گفت: در همه این سال‌ها تلاش کردم به کمک دیگر خیرین به کتابخانه و بیمارستان سازی حتی شده با پول شخصی بپردازیم آنچه ما در آینده برای دوری از آسیب‌ها بدان نیاز داریم، افرادی کتابخوان است.

به گزارش بابل نوین،غلامحسین کریم‌پور شهروندی از استان خراسان جنوبی که سالهاست جزو اصناف بازار خراسان محسوب می‌شود و در عرصه فعالیت‌های خیره بیمارستان و کتابخانه سازی فعالیت می‌کند.

وی رییس هیئت مدیره مرکز توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) است و در عرصه‌های دیگر نیز توانسته فعالیت‌های خیر زیادی انجام دهد. به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با کریم پور فرد به گفت‌وگو نشستیم:

* شما جزو خیرینی هستید که در عرصه کتابخوانه سازی خراسان رضوی در شهر و مناطق محروم فعالیت کرده‌اید، لطفا درباره این فعالیت‌های خود توضیح بفرمایید؟

در خراسان جنوبی و شهر بیرجند ما تعداد زیادی دانشجو و دانشگاه داریم، بیرجند از دیرباز به عنوان یک شهر فرهنگی شناخته شده بود دارای محله‌ها و منطقه‌هایی است که سکونتگاه و بافت فرهنگی دارد. اما این بافت فضای مطالعه برای خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان را حتی در محیط خانواده در نظر نگرفته است.

ما در بدوساخت و ساز بناهای اخیر که بحث مدرسه سازی در استان و سطح کشور مطرح شد، از جایگاه‌های برتر را در سطح کشور داریم، در این زمینه کارهای خوبی هم صورت گرفته است ولی به نسبت تعداد دانشجو و دانش آموزان ما در سطح کشور فضایی برای مطالعه و کتابخوانی نداریم و اولویت را در بحث کار خیر در جامعه و در بحث فضاهای مطالعه و کتابخوانی دیدیم.

براین اساس تلاش کردیم بیشتر بحث شهرک‌ها و محیط‌هایی که در سطح شهرستان تازه ساز بوده و متأسفانه پیش بینی این خدمات در آن نشده است، درنظر بیگریم خیلی از این خدمات در همین جوامع شهری هم مورد نیاز است که متأسفانه پیش بینی نشده است هم اینکه در کنارش بحث محرومیتها و روستاها را هم در نظر گرفتیم، هم بحث کمبود فضایی برای مطالعه و کتابخوانی پس اولویت در ساخت و ساز و کار فرهنگی و مردمی در بحث کتابخانه سازی بود.

* تاکنون در چند جا و چه مناطقی به کتابخانه سازی دست زدید؟

بیشتر ساخت و سازی که ما انجام دادیم در سطح خود شهر بیرجند بوده، روستاها هم در حدودی کمک رسانی و تجهیز شد بنابراین فضاهایی که انجام دادیم مثلا با درصد کمکی که به آنها انجام شد و فضایی برای بهره برداری آماده شد را کمک رساندیم ، اما نود درصد کار ما در سطح  خود شهر بیرجند و ساخت دو کتابخانه در این فضا بود که این مربوط به سال‌های ۸۳ و ۸۸ می‌شود ، در آن زمان آنچه ساخته شد تقریبا ۸۵۰ میلیون تومان هزینه برد که البته کمک دولتی نداشتیم فقط در یک کتابخانه که بحث تجهیزش مطرح شد،‌اداره ارشاد کمک‌هایی هم انجام داد.

* الان استفاده از این کتابخانه‌ها در چه وضعیتی است؟

خوشبختانه الان کتابخانه‌ها فعال هستند، حتی یکی هم اخیرا بازسازی شده است، این کتابخانه‌ها براساس شرایط روز و سالن‌های موجود مطالعه ، مخزن‌ها و ارائه کتاب در همین اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ صورت گرفت در یک کتابخانه جدید هم باز تقریبا بیش از ۱۰۰ میلیون تومن برای بازسازی هزینه شد.

* شما خودتان در یک خانواده کتابخوان پرورش پیدا کردید؟

بله پدر من از کسبه بازار بود خودم هم از اصناف بازار شدم، منتها در خانواده ما همه تحصیلکرده هستند و در بحث استفاده از فضاهای فرهنگی و علمی پیشگام بودند، بنابراین خودمان هم ترغیب شدیم بیشتر در این عرصه‌ها کار کنیم تا فضاهای دیگر البته من خودم در بحث شرکت زیارتی هم هستم، به عنوان مدیر حج که ۵ سال ولیمه حجاجمان را برای مدرسه سازی خرج کردم، چهار تا پنج مدرسه به نام میقات که پایه گذاری این نوع مدارس در خراسان جنوبی شدیم، ساختیم همه را از ولیمه حجاج ،‌همینطور بعدتر هم سه سال ولیمه حجاج را برای ساخت بیمارستان شیمی درمانی هزینه کردیم.

* الان وضعیت مطالعه را در کشور چطور می‌بینید؟

متأسفانه در بحث کتاب و کتابخوانی احساس می‌کنم آمار ضعیف است و شرایط ما خوب نیست به دلیل استفاده از فضاهای مجازی و آنچه به عنوان علم روز مطرح می‌شود و هر چند که آن هم خوب است اما آسیب محسوب می‌شود، بنابراین من سمت و سوی مطالعه را ضعیف می‌بینم الان هم درفضاها گاهی وقت‌ها می‌بینیم که بیشتر دانش آموزان و دانشجویان برای مطالعه درسی مراجعه به کتابخانه می‌کنند هر چند که آن هم خوب است اما باید فراتر از این برویم.

امروز در دنیا می‌بینیم که خیلی از پزشکان حتی پیش از اینکه وارد محیط‌های درمانی بشوند نیم تا یک ساعت از وقت روزشان را در زمینه رشته تخصصی خود مطالعه می‌کنند، اما ما خیلی این فرصت‌ها را به دلیل مسائل خاص از دست می‌دهیم و از این فضا دور هستیم باید بتوانیم تجربه و اطلاعات کسب کنیم در نهایت به نظر من باید از ناحیه تبلغیات عمومی به عنوان مثال صدا و سیما کار بیشتری بشود، اگر هم شده کافی نبوده است چرا که نسبت به هجمه‌های فرهنگی مقاوم نشده‌ایم.

امروز نیاز داریم که نسل جوانمان از آسیب‌ها دور شوند و این با مطالعه ممکن می‌شود.

* شما خودتان چطور فرزندانتان را به کتابخوانی تشویق کردید؟

من در منزل سعی کردم با نیاز روز خودم مطالعه کنم و در خانواده هم نهادینه کنم ، الان تعداد زیادی در حوزه کاری خودم کتاب دارم حتی گاهی اوقات اینها را در اختیار فرزندانم قرار می‌دهم و در جاهایی از آنها مشورت می‌گیرم هر چه ما در این زمینه بیشتر ورود کنیم، نتیجه‌اش کارساز و اثرگذار تر خواهد شد.

* حرف آخر؟

به نظرم هر چه در زمینه فعالیت‌های کتابخانه سازی بیشتر کار کنیم، کار فرهنگی و تبلیغی و زیربنایی است برای آیندگان مثمرثمر خواهد بود، خیلی از آسیب‌ها را می توانیم با این امر از بین ببریم، پیشگیری همیشه بهتر از درمان است یکی از مسائلی هم که امروز جامعه بدان نیاز دارد آگاهی است آگاهی زیربنایش تحقیق و مطالعه است دراین عرصه بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.