امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 72079
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 05 آذر 1396 - 15:11 | | ارسال توسط :

اعتماد سازی بهترین روش برای توسعه فرهنگ وقف قرآنی

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعتماد سازی و عینی سازی موقوفات را بهترین روش برای توسعه فرهنگ وقف قرآنی عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می کنم تا شورای سیاست گذاری موقوفات قرآنی تشکیل شود.

به گزارش بابل نوین،حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سومین هم‌اندیشی راهکارهای توسعه موقوفات قرآنی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود تا  نتایج سه نشست پیشن مورد ارزیابی قرار گیرد تا موانع و مشکلات پیش رو احصاء گردد.

وی ببا بیان اینکه وقف عالی ترین تجلی اسلام است اضافه کرد: در کنار بالاترین تجلی اسلام، قرآن قرار دارد که محتوای آن بالاترین محتوای اسلام است. مجموع این دو، عالی ترین غالب و محتوای اسلام است. بر این اساس ما درباره برترین ها صحبت می کنیم.

عینی سازی موقوفات قرآنی

وی اضافه کرد: قرآن کتاب جاودان است و نیاز به گفتمان غیر مقطعی دارد. در حقیقت مسیر این موضوع باید با یک نگاه بلند نظرانه دنبال شود. یکی از راهکارها، این است که وقف باید تثبیت شود . یکی از مراحل تثبیت هم عینی سازی آثار وقف است و در این راستا نیز بایید اهتمام ویژه ای حاصل شود تا اشتیاق مردم نسبت به موقوفات بیشتر شود و نباید اینطور باشد که پس از وقف، واقف را رها کنیم.

توسعه قرآنی در ساختار انسانی

حجت الاسلام محمدی با تاکید بر توسعه موقوفات  قرآنی در ساختار انسانی تصریح کرد: باید گفتمان سازی در سازمان اوقاف و امور خیریه در اولویت قرار گیرد و اوقاف هم سهمی در عملیات وقف قرآنی داشته باشد. بالغ بر هزار موضوع قرآنی است که می توان برای موقوفات قرآنی در نظر گرفت که بحث تربیت و رفتار اجتماعی و غیره از جمله آن به شمار می آید.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به راهکارهای وقف اظهار کرد: مردم به گزارشاتی که نسبت به مفاسد اقتصادی بیان می‌شود به تدریج اعتمادشان نسبت به این موضوع از بین می‌برد و این موضوع سبب می‌شود تا شفافیت‌سازی و اعتماد سازی در موقوفات در نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: تغییر ذائقه وقف به یک امور خیریه صرف، متاسفانه در جریان افتاده است که باید تلاش شود تا این حرکت متوقف شود. تشویق وقف های خرد به مردم در پروژه های بزرگ  می‌تواند اعتماد سازی را در این بخش به دنبال داشته باشد مثلاً پروژه بزرگی را به مردم بگویند که با وقف خرد شما ساخته شده است و شما در آن سهیم هستید.

حجت الاسلام محمدی در پایان  پیشنهاد کرد تا شورای سیاست گذاری و هماهنگی وقف قرآنی تشکیل شود تا سیاست ها و آسیب های و موانع پیش روی این موضوع در آن مورد ارزیابی قرار گیرد.

منبع:تسنیم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.