امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 60812
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 15 تیر 1396 - 16:04 | | ارسال توسط :

اعلام نتایج آزمون سراسری در نیمه اول شهریور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به حضور 930هزار داوطلب شرکت کننده در آزمون سراسری سال 96 ،از اعلام نتایج این آزمون در نیمه اول شهریور امسال خبر داد.

به گزارش بابل نوین، ابراهیم خدایی امروز(پنج شنبه) در دقایق اولیه آغاز آزمون سراسری سال ۹۶با حضور در دانشکده فنی و حرفه ای دختران ولی عصر(عج) کیانشهر در جنوب شهر تهران، از روند برگزاری این آزمون ابراز رضایت کرد.
خدایی با اشاره به اینکه تا این ساعت روند برگزاری آزمون در سراسر کشور و حتی خارج از کشور مطلوب گزارش شده است، افزود:تاکنون هیچ گونه تخلفی در این خصوص گزارش نشده است.
وی افزود: رییس سازمان سنجش آموزش کشور تعداد داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال جاری را ۹۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۹ درصد شرکت کنندگان خانم و ۴۱درصد آقا می باشند.
خدایی با اشاره به اینکه درسال گذشته۱۰داوطلب پذیرش شده به دلیل تخلفات انجام شده از پذیرش در دانشگاه ها منع شدند ،‌تاکید کرد: هنوز تخلفی درخصوص آزمون امسال گزارش نشده و این آزمون در فضایی آرام و بدون تخلف درحال برگزاری است.
ا
**اعلام گروه های داوطلب شرکت کننده در آزمون سراسری ۹۶
رییس سازمان سنجش و آموزش کشور با اشاره به پنج گروه شرکت کننده در این آزمون سالانه گفت: بیشترین تعداد شرکت کننده درگروه های آزمایشی در رشته علوم تجربی ۵۸۰ است و در گروه های علوم انسانی ۱۸۴ ،علوم ریاضی ۱۴۸ ،گروه هنر ۶۱ و درگروه زبان ۱۱۹ هزار نفر در آزمون سراسری امسال شرکت کردند.
** روند اعلام نتایج آزمون سراسری سال ۹۶
خدایی در ادامه با اعلام اینکه ۲ ساعت پس از آزمون سراسری سئوالات هر آزمون را روی سایت سازمان سنجش قرار می دهیم و کلید آن را از روز یکشنبه منتشر خواهیم کرد،ادامه داد: نتایج اولیه کنکوراوایل و انتخاب رشته در نیمه دوم مرداد ماه انجام و در نهایت نتایج نهایی نیمه دوم شهریور ۹۶ اعلام خواهد شد.
* کوچکترین و بزرگترین داوطلب آزمون سراسری سال ۹۶
رییس سازمان سنجش با اشاره به آمار ارائه شده درخصوص سن داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری عنوان کرد:‌مسن تر فرد از شهرستان گلپایگان با ۸۶ سال سن در رشته علوم انسانی و کوچکترین داوطلب با ۱۵ سال سن از تهران در رشته علوم تجربی می باشند.
وی ادامه داد: کوچکترین داوطلب آزمون سراسری به دلیل اینکه سه سال به صورت جهشی تحصیلات خود را انجام داده حائز شرایط برای شرکت در این آزمون شده است.
**برگزاری آزمون در ایران و خارج از کشور
خدایی در ادامه با اعلام این که این آزمون همزمان با تهران در۳۷۲ شهر ایران برگزار می شود، گفت:همچنین این آزمون در ۲۳ کشور جهان با ۲۷ حوزه همزمان با کشور درحال برگزاری است.
به گفته وی در برخی از کشورها به دلیل استقبال مناسب آزمون در۲ حوزه برگزار خواهد شد.
**تفاوت امسال نسبت به آزمون گذشته
رییس سازمان سنجش کشور در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی براینکه تفاوت های این آزمون با آزمون های دوره های قبل چه می تواند باشد گفت: تفاوت آنچنانی نداریم تنها درخصوص امور اجرایی کمی تغییرات ایجاد شده است و آن هم باتوجه به مناطق خاص و چالش گرمسیری بوده است.
خدایی درعین حال،اظهارداشت: البته دربخش محتوایی نیز سئوالات آسان تر از گذشته شده است،‌ به عنوان مثال در رشته علوم ریاضی که نسبت به سایر رشته ها سخت تر است با توجه به بررسی های علمی که صورت گرفت و مشاهده لیست نمرات سال های گذشته تصمیم برآن شد که کمی سئوالات آسان تر طراحی شود.
** اعلام ظرفیت پذیرش کنکور ۹۶
رییس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه با اشاره به این که بر اساس آمار اولیه که تاکنون به دست ما رسیده، گفت: حدود ۷۴۰ هزار نفر در این آزمون پذیرفته خواهند شد که البته آمار نهایی زمان انتخاب رشته داوطلبان اعلام می شود.
به گفته خدایی پیش بینی ها حاکی از این است که آمار پذیرش افزایش پیدا کرده ولی کاهش نخواهد یافت.
** تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور سراسری
رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین به تاثیرات مثبت سوابق تحصیلی در کنکور سراسری اشاره کرد و افزود: طی دو سال اخیر و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین قانون شورای سنجش و پذیرش سوابق تحصیلی، دوران دیپلم تا ۲۵درصد و پنج درصد نیز دوره پیش دانشگاهی در آزمون سراسری کنکور تاثیر مثبت خواهند داشت و اگر در بررسی‌های سازمان نمره داوطلبی با تاثیر این سوابق پایین تر بیاید آن را اعمال نخواهیم کرد.

** ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی بدون کنکور
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود با بیان این که ۸۵ درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی بدون کنکور است، خاطرنشان کرد‌: از سال ۹۲ بر اساس تکلیف قانونی باید ۸۵ درصد کل ظرفیت‌های آموزش عالی بدون کنکور باشد.
خدایی اضافه کرد: ‌براین اساس داوطلبانی که در آزمون سراسری ثبت‌نام می‌کنند معمولا کسانی هستند که قصدشان پذیرش در دوره‌های روزانه و دولتی است.
** افزایش ۵ درصدی سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری
رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین در ادامه به افزایش پنج درصدی سهمیه ایثارگران در کنکور امسال اشاره و یادآور شد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه سهمیه ایثارگران در پذیرش کنکور سراسری پنج درصد اضافه شده و این سهمیه برای واجدان شرایط و همسران ایثارگرانی که بیش از شش ماه در جبهه بوده و همسران و جانبازانی که زیر ۲۵ درصد است اعمال خواهد شد.
خدایی در عین حال اظهار داشت‌: اگر در رشته محلی کسانی که حائز شرایط برای دریافت ۲۵ درصد سهمیه هستند از این ظرفیت استفاده نکنند، این ظرفیت به پنج درصدی که در برنامه ششم برای ایثارگران در نظر گرفته شده، اضافه خواهد شد.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: پیش بینی می کنیم در یک سری از رشته های پر متقاضی در دانشگاه های کشور این ۳۰ درصد ظرفیت پر شود و ممکن است ظرفیت پذیرش آزاد از آن متاثر شود.
معاون وزیر علوم در عین حال گفت: مکاتبات لازم در این زمینه انجام شده که با توجه به افزایش سهمیه ایثارگران، ظرفیت پذیرش آزاد کاهش پیدا نکند.
وی ابراز امیدواری کرد تا مسئولان حمایت و کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد در غیر این صورت ممکن است ظرفیت آزاد از این مسئله متاثر گردد.

** اگر تخلف داوطلبان در جلسه آزمون محرز شود،داوطلب از ورود به دانشگاه منع می شود
رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین در ادامه با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۱۰داوطلب به خاطر تخلف موردی و محرز شدن آن در جلسه آزمون سراسری بعد از پذیرش از دانشگاه اخراج شده اند، تصریح کرد: بر اساس قانون تخلفات آزمون، اگر تخلف داوطلب در جلسه آزمون محرز شود، سازمان سنجش آموزش کشور این اجازه را دارد که داوطلب فوق را بعد از پذیرش، از دانشگاه اخراج و یا حتی مدرک تحصیلی وی را ابطال کند.
خدایی با بیان اینکه تا این ساعت هنوز هیچگونه تخلفی گزارش و یا اعلام نشده است، ابراز امیدواری کرد:‌این روند طی دو روز برگزاری آزمون سراسری بعداز ظهر امروز و فردا جمعه نیز ادامه داشته باشد.

** سازمان سنجش و هشدار به داوطلبان درباره کلاهبرداری های مجازی
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین به اطلاعیه اخیر سازمان سنجش و هشدار به داوطلبان درباره کلاهبرداری های مجازی اشاره کرد و افزود: با پلیس فتا و وزارت اطلاعات همکاری های لازم را در این زمینه داشته و داریم.
به گفته خدایی متاسفانه کلاهبرداری در فضای مجازی به شدت زیاد شده تا اندازه ای که افرادی ادعا داشته اندد سئوالات را در اختیار دارند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خطاب به داوطلبان و خانواده های آنها تاکید کرد: آزمون سراسری امسال در حفاظت و امنیت کامل برگزار می شود و احتمال فروش و یا لو رفتن سوال توسط افراد سودجو کذب و غیر واقعی است.
خدایی تصریح کرد: در سازمان سنجش آموزش کشور اصلی داریم که می گوید:’ سئوال آزمون که طراحی شد در آخر تنها توسط داوطلب دیده می‌شود’.
** داوطلبان کنکور بهترین کمک حال سازمان سنجش در حفاظت سوالات کنکور
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه داوطلبان در حفاظت آزمون و اعلام تخلفات بهترین کمک ها را به ما کرده اند، اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتی که سال گذشته داوطلبان از برخی حوزه ها به ما گزارش دادند و محرز شدن تخلفات در جلسه آزمون، شماری از داوطلبان از حضور در دانشگاه ها منع و اخراج شدند.
به گفته وی این تخلفات در حوزه تخلفات داوطلبی و تقلب ها بود به این صورت که داوطلبی از روی دست داوطلب دیگری نگاه کرده و یا مشابه اینها به شمار می رفت لذا با جدیت اعلام می کنیم که هیچگونه تخلفی از سوی دست اندرکاران و مراقبان این آزمون نداشته و نخواهیم داشت آنچه بوده انگشت شمار و برخورد جدی نیز با داوطلب انجام شد.
به گزارش ایرنا، آزمون سراسری سال ۹۶ روزهای پنج شنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تیرماه در ۳۷۲ حوزه امتحانی در سراسر کشور و ۲۳ کشور دنیا در ۲۷ حوزه امتحانی با حضور بیش از ۹۳۰ هزار داوطلب برگزار می‌شود./ص

ایرنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.