امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 83027
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 06 مرداد 1397 - 11:59 | | ارسال توسط :

افزایش بی سرو صدای قیمت لبنیات در بازار

به گزارش بابل نوین، طی روزهای اخیر سناریوی افزایش خودسرانه قیمت برخی محصولات لبنی از سوی چند کارخانه لبنی باز از سر گرفته شد و به دنبال این موضوع قیمت برخی محصولات از جمله شیر، شیرکاکائو،ماست و پنیر و … ۲۰ درصد در بازار افزایش یافت. این درحالی است که بعد از گذشت ماه ها از […]

به گزارش بابل نوین، طی روزهای اخیر سناریوی افزایش خودسرانه قیمت برخی محصولات لبنی از سوی چند کارخانه لبنی باز از سر گرفته شد و به دنبال این موضوع قیمت برخی محصولات از جمله شیر، شیرکاکائو،ماست و پنیر و … ۲۰ درصد در بازار افزایش یافت.

این درحالی است که بعد از گذشت ماه ها از بررسی کارشناسی قیمت تمام شده تولید شیرخام و محصولات لبنی،قیمت گذاری نهایی میان وزارتخانه های صنعت و معدن و جهاد کشاورزی، کارگروه تنظیم بازار و سازمان حمایت در حال پاسکاری است.

البته شنیده ها حاکی از آن است که ستاد تنظیم بازار قیمت نهایی شیر و لبنیات را در سکوت رسانه ای میان دو وزیر جهاد کشاورزی و صنعت و معدن اعلام کرده است تا وزارتخانه های مذکور نظر نهایی خود را درباره این افزایش قیمت اعلام کنند و در مقابل اخباری مبنی بر منتفی شدن افزایش ۹ درصدی قیمت شیر خام به گوش می رسد.

همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات می گوید نسبت به افزایش خودسرانه قیمت محصولات لبنی سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باید پاسخگو باشند.

قیمت گذاری شیرخام سودی برای دامدار ندارد
حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه تعیین قیمت نهایی شیرخام بین سازمان حمایت، کارگروه تنظیم بازار و وزارتخانه های مذکور در حال پاسکاری است، اظهار کرد: با توجه به آنکه قیمت شیرخام تابع عرضه و تقاضاست؛بنابراین قیمت گذاری از سوی دولت سودی برای دامدار در بر ندارد.

وی افزود: علی رغم آنکه ۴ سال گذشته دولت نرخ مصوب هر کیلو شیرخام را ۱۴۴۰ تومان اعلام کرد، اما هیچ یک از کارخانه های لبنی به بهانه های مختلف تن به اجرای این مصوبه ندادند و قیمت گذاری مجدد،تفاوتی به حال دامدار ندارد چرا که باز هم قصه چهار سال گذشته تکرار می شود.

نعمتی با اشاره به اینکه قیمت شیرخام تا حدودی در بازار افزایش یافته است، بیان کرد: البته با نرخ ۱۷۰۰ تومانی اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی فاصله دارد که به سبب کاهش قدرت خرید مردم و شرایط کنونی اقتصاد نمی توان انتظار داشت که به این نرخ رسید و تنها خواستار این موضوع هستیم که چرخ مملکت بچرخد تا مردم نیز با گرفتاری متعددی روبرو نشوند.

رئیس اتحادیه دامداران نوسان نرخ ارز و کاهش تولید را دلیل اصلی بهبود قیمت شیر خام در بازار اعلام کرد.

منتفی شدن افزایش قیمت شیرخام کذب است/افزایش بدون مجوز قیمت محصولات لبنی در بازار
علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به اینکه آخرین بار در سال ۹۳، شورای اقتصاد قیمت گذاری شیرخام را انجام داد،اظهار کرد: علی رغم قانون نظام دامپروی و خرید تضمینی که دولت براساس آن مکلف است که همه ساله قیمت خرید محصولات را اعلام کند،اما با گذشت چهار سال از مصوبه ۱۴۴۰ تومانی،نرخ جدید برای خرید شیرخام از دامدار تعیین نشده است.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید و بررسی قیمت تمام شده براساس دفاتر قانونی از سوی کارشناسان،امسال توافقات اولیه برای افزایش نرخ شیرخام صورت گرفت و هم اکنون دامداران منتظر ابلاغیه جدید ستاد تنظیم بازار هستند.

عزیزاللهی درپاسخ به این سوال که خبر منتفی شدن افزایش قیمت شیرخام صحت دارد،بیان کرد:اگرچه اعلام ابلاغیه جدید با تاخیر مواجه شده است،اما بحث منتفی شدن وجود ندارد چرا که رئیس جمهور با افزایش ۹ درصدی قیمت شیرخام براساس آخرین نرخ اعلامی موافقت کرده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: براساس مصوبه ۱۴۴۰ تومانی و دستور رئیس جمهور مبنی بر افزایش ۹ درصدی قیمت، نرخ جدید هر کیلو شیر خام ۱۵۷۰ تومان و برای هریک دهم درصد چربی ۲۰ تومان تعیین شده است.

وی از افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار خبر داد و گفت: اگرچه ناظر افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار هستیم اما خبرهایی از افزایش بدون مجوز این محصولات در بازار به گوش می رسد.

به گفته عزیزاللهی قیمت شیرخام در شهرهای بزرگ قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار افزایش یافته است و تنها دامداران شهرهای کوچک همچنان با مشکل قیمت روبرو هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: با وجود افزایش هزینه های تولید و ثبات نرخ شیرخام در سال های اخیر،تعدادی از دامداری های کوچک از صحنه خارج شدند که انتظار می رود ستاد تنظیم بازار قیمت خرید شیرخام را هر جه سریع تر ابلاغ کند تا تکلیف دامداران روشن شود.

وی درپایان سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا با اعلام مصوبه ستاد تنظیم بازار باز هم قیمت محصولات لبنی در بازار افزایش می یابد،تصریح کرد: مبنای مصوبه از ابتدای سال است به طوریکه هر گونه تغییر قیمت در آن لحاظ می شود و این طور نیست که چند باره کاری صورت گیرد و مجددا کارخانه ها قیمت خود را افزایش دهند.

/باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.