امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53043
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 09 فروردین 1396 - 13:01 | | ارسال توسط :

افزایش ۸درصدی قیمت کتاب در سال ۹۵

آمارهای نشر کتاب نشان می‌دهد که شمارگان متوسط کتاب‌ها ۱۷ درصد کاهش یافته و قیمت هر کتاب ۸درصد در سال ۹۵ افزایش داشته است.

به گزارش بابل نوین،  در چند سال اخیر در پی مشکلات اقتصادی نشر،‌ شمارگان ۵ تا ۱۰ هزار نسخه‌ای کتاب که در سه دهه پس از انقلاب نیاز مخاطبان را برآورده می‌کردف  رو به کاستی گذاشت‌، از سوی دیگر با برو زشدن تکنولوژی چاپ و استفاده از چاپ دیجیتال تعداد نسخه‌هایی که از هر کتاب می‌شود به ۵۰ تا ۱۰۰ نسخه نیز کاهش یافته است. آمارهای نشر نیز در سال‌های اخیر نشان از تحلیل کاهش شمارگان دارد.

 

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب از اول فروردین تا پایان بهمن ماه سال جاری،‌  ۷۴ هزار و ۶۳۱ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با سال گذشته (۶۹ هزار و ۱۶۷ عنوان ) ۸ درصد رشد را تجربه کرده است.

اما شمارگان این کتاب‌ها چه اندازه بوده است؟‌ جدول زیر تعداد شمارگان کل و متوسط این ۷۴ هزار و ۶۳۱ عنوان کتاب را نشان می‌دهد.

سال

۱۳۹۴

۱۳۹۵

درصد تغییر

شمارگان کل

۱۳۶,۱۲۰,۲۴۵

۱۲۱,۳۷۸,۲۹۲

۱۱-

شمارگان متوسط

۱,۹۸۳

۱,۶۴۱

۱۷-

 

در یازده ماه نخست سال ۱۳۹۵، بیشترین شمارگان کل با ۲۶٫۳۲۰٫۵۵۱ نسخه به موضوع کمک درسی و پس از آن، کتاب­های کودک با ۲۵٫۷۷۷٫۲۲۰ نسخه اختصاص دارد و موضوع دین با ۱۵٫۲۳۰٫۲۲۷ نسخه، موضوع علوم عملی با ۱۳٫۳۸۹٫۵۸۹ نسخه، موضوع علوم اجتماعی با ۱۲٫۱۴۵٫۵۳۵ نسخه و موضوع ادبیات با ۱۱٫۰۳۱٫۵۸۷ نسخه در رتبه­‌های بعدی قرار دارند

 

در یازده ماه نخست سال ۱۳۹۵، نسبت به سال گذشته بیشترین کاهش شمارگانِ کل در موضوع کمک درسی بوده است. شمارگان کل کتاب­های این رده­ ۳۵ درصد، شمارگان کل کتاب­های رده دین ۱۹ درصد و کلیات ۱۱ درصد کاهش داشته است.

 

قیمت:

قیمت کتاب­ها در یازده ماه نخست سال ۱۳۹۵ نسبت به سال گذشته، در سطح: «قیمت کل»، «میانگین قیمت هر کتاب» و «میانگین قیمت هر صفحه» به شرح زیر تغییر داشته است:

سال ۱۳۹۴ ۱۳۹۵ درصد تغییر
قیمت کل (هزار ریال) ۱۵,۶۶۲,۲۵۹,۸۹۰ ۱۵,۴۶۵,۹۰۶,۰۶۷  ۲- %
میانگین قیمت هر کتاب (ریال) ۱۴۲,۶۸۰ ۱۵۴,۰۴۰   ۸%
میانگین قیمت هر صفحه (ریال) ۸۵۸ ۹۶۴   ۱۲%

منبع:تسنیم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.