امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 52345
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 01 فروردین 1396 - 14:16 | | ارسال توسط :

اقتصاد آزموده شده

اقتصاد مقاومتی یک اندیشه‌ی تجربه‌شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد و این موضوع، کشور را در برابر تکانه‌های گوناگون جهانی حفظ خواهد کرد... دلیل پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا در ۱۵۰ سال اخیر، به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی است... البته آمریکایی‌ها این اندیشه را در جهت مادی‌گری و پول به‌کار گرفتند اما همین تجربه‌ی پذیرفته‌شده‌ی جهانی را می‌توان با جهت‌گیری متعالی‌تری به‌کار گرفت.

به گزارش بابل نوین، رهبر انقلاب تنها راه رهایی از تحریم‌ها و حربه‌های دشمن در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را اقتصاد مقاومتی می‌دانند و آن را یک تجربه‌‌ی آزموده شده از سوی کشورهای غربی تلقی می‌کنند. ایشان در دیدار با نخبگان و دانشجویان بسیجی دانشگاه صنعتی شریف در این‌باره می‌فرمایند: «اقتصاد مقاومتی یک اندیشه‌ی تجربه‌شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد و این موضوع، کشور را در برابر تکانه‌های گوناگون جهانی حفظ خواهد کرد… دلیل پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا در ۱۵۰ سال اخیر، به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی است… البته آمریکایی‌ها این اندیشه را در جهت مادی‌گری و پول به‌کار گرفتند اما همین تجربه‌ی پذیرفته‌شده‌ی جهانی را می‌توان با جهت‌گیری متعالی‌تری به‌کار گرفت.»

پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال ۵۷ با خود گفتمانی نو در زمینه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… در جهان دو قطبی آورد. گفتمانی که با نظام لیبرالیستی و نظام کاپیتالیسمی درافتاد و نه تنها آنها را به‌رسمیت نشناخت بلکه درمقابل آنها ایستاد و مبارزه کرد.

همین دلیل باعث شد که جنگ علیه نظام نوپای انقلاب اسلامی در همه‌ی زمینه‌ها شروع شود. از اول انقلاب تا به الان دشمنان این نظام همه‌ی ترفندها را برای از پا در آوردن این نظام به‌کار گرفتند تا بلکه روزی شاهد سقوط و از بین رفتن آن باشند ولی نه تنها تا به الان چنین نشده است بلکه این انقلاب قوی‌تر و نیرومندتر شده است.

یکی از موضوعاتی که در این چند سال اخیر دشمن بر روی آن پافشاری کرده است و به‌وسیله‌ی تحریم‌ها تا حدودی توانسته است بر نظام جمهوری اسلامی ایران فشار بیاورد، جنگ اقتصادی است. دشمن چند سالی است که با سناریوی تحریم‌ها به دنبال شکاف بین مردم و نظام است تا بلکه بتواند با استفاده از ایجاد شکاف، فاصله‌ای بین ملت و نظام بیاندازد و مردم را از این نظام دلسرد کند اما رهبر انقلاب در سال‌های اخیر با وارد کردن واژه‌ی «اقتصاد مقاومتی» در ادبیات انقلاب و بیان اینکه تحقق آن راه‌حل برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی از سوی دشمن است، به‌شرح مبانی این اقتصاد پرداخته‌اند.

رهبر انقلاب تنها راه رهایی از تحریم‌ها و حربه‌های دشمن در جنگ اقتصادی علیه ملت ایران را اقتصاد مقاومتی می‌دانند و آن را یک تجربه‌‌ی آزموده شده از سوی کشورهای غربی تلقی می‌کنند. ایشان در دیدار با نخبگان و دانشجویان بسیجی دانشگاه صنعتی شریف در این‌باره می‌فرمایند: «اقتصاد مقاومتی یک اندیشه‌ی تجربه‌شده در دنیا است و فقط اختصاص به ما ندارد و این موضوع، کشور را در برابر تکانه‌های گوناگون جهانی حفظ خواهد کرد… دلیل پیشرفت‌های علمی و صنعتی آمریکا در ۱۵۰ سال اخیر، به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی است… البته آمریکایی‌ها این اندیشه را در جهت مادی‌گری و پول به‌کار گرفتند اما همین تجربه‌ی پذیرفته‌شده‌ی جهانی را می‌توان با جهت‌گیری متعالی‌تری به‌کار گرفت.»

پیش از این نیز پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR یادداشتی درباره‌ی اقتصاد مقاومتی به‌عنوان تجربه‌ای آزموده شده در کشوری چون آمریکا که امروزه عامل اصلی تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه ملت ایران و نظام است منتشر کرده است که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست.

به کوشش: آقای مهدی مطهری
ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی
موضوع کتاب: سیاست
نوبت چاپ: اول
تاریخ چاپ: زمستان ۱۳۹۵
شمارگان: ۲۰۰۰
تعداد صفحه: ۳۳۳

شابک:

۹۷۸-۶۰۰-۸۲۱۸-۰۸-۱

انتشارات انقلاب اسلامی بار دیگر به تبیین و تفسیر بیانات رهبر انقلاب این بار درباره‌ی اقتصاد مقاومتی پرداخته است که در قالب کتابی تحت عنوان «اقدام‌وعمل» منتشر کرده است. مطالب این کتاب اگر چه در ارتباط مستقیم با «اقتصاد مقاومتی» بیان نشده‌اند، امّا هر یک، تشکیل‌دهنده‌ی قطعه‌ی کوچکی از ابعاد مختلف مقوله‌ی حیاتی و مهم «اقتصاد مقاومتی» هستند.

«اقدام‌وعمل» عنوان کتابی است برگرفته از اسم سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل که رهبر انقلاب به جهت اهمیت موضوع در ابتدای سال ۹۵ آن را نامگذاری کردند و فرمودند: «یک دوراهی‌ای را دشمن نشان می‌دهد به ما؛ می‌گوید یا بیایید تسلیم آمریکا بشوید و هر چه او می‌گوید گوش کنید، یا فشار و تحریم ادامه پیدا می‌کند؛ این یک دوراهی است که گفتیم غلط و دروغ است، امّا یک دوراهی دیگری وجود دارد: یا بایستی مشکلات تحریم را تحمّل کنیم یا ایستادگی کنیم به‌وسیله‌ی اقتصاد مقاومتی. خیلی خب، آمادگی شما خوب است، منتها برای اقتصاد مقاومتی، صِرف آمادگی کافی نیست؛ ما گفتیم اقدام و عمل.»

کتاب «اقدام‌وعمل» مبانی، الزامات و آثار اقتصاد مقاومتی در بیان رهبر انقلاب است که می‌تواند راهکار برون‌رفت از چالش‌های موجود و آینده‌ی انقلاب باشد تا با استفاده از آن بتوان تیغ تحریم‌ها را کند و اهداف دشمن را نقشه‌ی بر آب کرد. کتاب شما هفت فصل است که فصل اول آن به ماهیت و ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی، فصل دوم به جایگاه و اهمیت اقتصاد مقاومتی، فصل سوم به ظرفیت‌ها و زمینه‌های اقتصاد مقاومتی، فصل چهارم به الزامات و بایسته‌های اقتصاد مقاومتی، فصل پنجم به موانع و چالش‌های پیش‌رو، فصل ششم به نتایج و فواید اقتصاد مقاومتی و فصل هفتم به مرور متوالی بر سیاست‌های اقتصادی ابلاغ شده می‌پردازد.

علاقه‌مندان برای اطلاع از نحوه‌ی تهیه‌ی کتاب فوق می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های ۶۶۴۹۳۵۴۸-۰۲۱ و ۶۶۴۸۳۶۹۵-۰۲۱ تماس حاصل نمایند یا به پایگاه اطلاع‌رسانی www.book-khamenei.ir مراجعه کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.