امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78396
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 18 بهمن 1396 - 14:21 | | ارسال توسط :

امروز اثری از نمایشنامه‌های انقلابی در تئاتر ما دیده نمی‌شود

کوروش زارعی به اهمیت تئاتر انقلابی اشاره و از نبود آن در هنر نمایشی امروز کشورمان گلایه کرد.

به گزارش بابل نوین،کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، کارگردان و بازیگر  سینما و تئاتر است. به بهانه فرا رسیدن ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه فجر با کوروش زارعی مدیر حوزه هنری در خصوص نقش تئاتر در دوران انقلاب به گفتگو نشستیم. متن این گفتگو را در ادامه بخوانید؛

آقای زارعی؛ با توجه به قرار گرفتن در ایام دهه فجر، برای ما از نقش تئاتر در جریان انقلاب بگویید؟ آیا تئاتری‌ها در کنار انقلابی‎ها حضور داشتند؟

مشارکت هنرمندان تئاتر پیش از انقلاب، اوایل انقلاب و در دهه ۶۰ نقش بسزایی در روشنگری شرایط سیاسی موجود داشت. شوری که بعد از انقلاب نیز در میان هنرمندان همچنان ادامه داشت و در نمونه‎های خوبی از جمله نمایش ” گندم‎های خونین ” بهزاد بهزادپور و نمایش ” بردار شدن حسین ابن منصور حلاج ” سیاوش تهمورث -که در زمان خود بسیار پر مخاطب بودند- به چشم می‌خورد.

این روند در زمان جنگ نیز ادامه داشت، هنرمندان تئاتری در جریان مسائل سیاسی، انقلابی و دفاع مقدس حضوری فعال و نقش بسزایی داشتند. نمونه‎هایی از این دست نیز سال ۶۳ در نمایش نامه ” بند ” تاجبخش فنائیان به چشم می‎خورد.

اما موضوع اینجاست که رفته رفته این روند انقدر کمرنگ شد که امروزه دیگر نشانی از نمایش‌نامه‌های انقلابی  یافت نمی‌شود و حتی می‌توانیم به صراحت بگوییم که، در جشنواره بین المللی تئاتر فجر که به منظور گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود به اندازه انگشتان دست هم نمایش با موضوع انقلاب نداریم. این جای تاسف است که مسئولان فرهنگی، هنری و حتی هنرمندان ما در جشنواره‌هایی به این مهمی، بهایی به این موضوعات نمی‌دهند و نمایشی با این موضوعات روی صحنه نمی‌رود.

چه کسی مسئول این کم‌کاری است؟

نقش اساسی بر عهده برنامه ریزان است؛ سیاست مداران و کسانی که هسته‌های اقتصادی کلان جامعه فرهنگی هنری تئاتر به دست آنهاست، ارگان‌ها و نهادهای انقلابی که با بودجه‌های خیلی خوبی که در دست دارند می‌توانند برای تئاتر انقلاب کار کنند، هنرمندان را پرورش دهند، جذب و حمایت کنند تا نمایش‌هایی در مورد انقلاب کار شود. ولی متاسفانه حمایتی از این کارها وجود ندارد و اگر کسی بخواد در دل شب کار کند به خاطر هزینه‎های بالای کار عطا را به لقایش ‎بخشیده و به سمت این تیپ کارها نمی‎رود.

با توجه حوزه کاری که شخص شما در حوزه هنری دارید، به طور خاص در این زمینه چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

ما همین الان حدود ۲۵ دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را در سراسر کشور راه‌اندازی کرده‌ایم. ۵ استان ما در همین ایام فجر در حال برگزاری جشنواره‌های استانی بچه‎های مسجد هستند. در استان مازندران حدود ۲۱ نمایش بازبینی می‌شود، در مشهد ۴۰ نمایش بچه‌های مسجد و در قزوین بالغ بر ۲۵ نمایش در حال اجراست، در حوزه هنری استان قم هماهنگی های لازم انجام شد تا نمایش‌های بچه‌های مسجدشان برگزار شود.

نمایش‌هایی که شامل همه ژانرهای اجتماعی، سیاسی، طنز، کمدی، مذهبی و انقلابی می‌شود و در بین آنها نمایش‌هایی راجع به انقلاب و دهه فجر هم است، محدودیت موضوع نداریم و دوستان ما همه ژانرها را پوشش می دهند.

به طور خاص  برای دهه فجرشما چه برنامه‌هایی تدارک دیده‌اید؟

در تهران با توجه به همزمانی با ایام فاطمیه، دو نمایش ” پهلوان ” اعظم بروجردی و ” کیفر” محمد الهی در حوزه هنری در حال اجرا است. جشنواره‌های استانی بچه‌های مسجد ما هم در حال برگزاری است و برنامه‌های دهه فجر ما در دل این برنامه‌ها در در حال  اجراست./ز

سینماخبر

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.