امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65189
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 17 شهریور 1396 - 12:40 | | ارسال توسط :

انتشار گزارشی جامع از گردشگری مذهبی ایران

کتاب «بررسی وضعیت گردشگری مذهبی ایران» به جایگاه گردشگری مذهبی در ایران پرداخته است، نویسنده در این کتاب راهکارهایی برای بهبود شرایط و امکانات این مکان‌ها برای جذب گردشگران ارائه کرده است.

به گزارش بابل نوین، گردشگری مذهبی در زمره قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین گردشگری‌های گذشته و حال در سراسر جهان است. کتاب «بررسی وضعیت گردشگری مذهبی ایران» نوشته رضا خادم‌الرضا به تشریح وضعیت گردشگری مذهبی داخل ایران پرداخته است.

نویسنده در این کتاب با استفاده از مدل تجزیه و تحلیل SWOT به درک و شناخت کافی از نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها و بررسی محدودیت‌ها، امکانات، سطح نیازهای گردشگران و به طور کلی وضعیت گردشگری کشور مذهبی ایران پرداخته است.

خوانندگان در کتاب «بررسی وضعیت گردشگری مذهبی ایران» با مکان‌های مذهبی کشور و راهکارهایی برای بهبود شرایط و امکانات این مکان‌ها جهت جذب گردشگران آشنا می‌شوند. این کتاب به شناسایی و بررسی جایگاه گردشگری مذهبی و شناخت تهدیدها، فرصت‌ها و نقاط قوت و ضعف گردشگری مذهبی در کشور پرداخته است.

همچنین ارائه راهکارهایی برای بهبود نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برای بهبود صنعت گردشگری کشور و شناسایی مهمترین تنگناها و موانع صنعت گردشگری مذهبی ایران، از دیگر اهدافی است که نویسنده در کتاب «بررسی وضعیت گردشگری مذهبی ایران» دنبال کرده است. بهبود این صنعت و شناسایی تنگناها در پیشرفت آن در زمینه‌های جذب گردشگران خارجی و درآمد حاصل از ورود این گردشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نویسنده در بخشی از کتاب ساختار فیزیکی امامزاده‌ها را در ایران بررسی کرده است. در این بخش چنین آمده است: «در خصوص معماری امامزاده و اماکن مذهبی نمی‌توان شیوه و سبک خاصی را بیان کرد چراکه این بناها محصول دوره‌های مختلف تاریخی بوده و در مناطق مختلف جغرافیایی مطابق با فرهنگ و نوع مصالح ساختمانی موجود در محل ساخته شده‌اند. ولی هسته اولیه و اصلی این بناها در ایران شامل یک اتاق مکعبی، مدور، چند ضلعی، پوشش گنبدی نیم‌دایره، مخروطی و اشکال مشابه آن که حرم یا روضه نامیده می‌شود، تشکیل شده است و مرقد در وسط اتاق و گاه در طبقه زیرین(سرداب) قرار می‌گرفته است.»

کتاب «بررسی وضعیت گردشگری مذهبی ایران» به معرفی آثار و زیارتگا‌ه‌های مذهبی زیادی پرداخته است. مرقد حضرت احمدبن موسی‌الکاظم(شاهچراغ) از جمله این زیارت‌گاه‌ها به شمار می‌رود که درباره این زیارتگاه آمده است: «حضرت احمدبن موسی‌الکاظم ملقب به شاهچراغ(ع)، فرزند امام موسی کاظم(ع)، هفتمین امام شیعیان و برادر امام رضا(ع) است که آرامگاه او در شهر شیراز قرار دارد. حضرت احمد(ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم(ع)، از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار بود. او پس از تبعید برادر بزرگوارش، امام رضا(ع) به مشهد تصمیم گرفت برای دیدار او از راه بصره به سمت ایران حرکت کند. اما به دستور مامون، خلیفه عباسی، لشگری به منظور مبارزه با این حضرت و یارانش گسیل شد و سرانجام طی نبرد خونینی با سپاه خلیفه عباسی به شهادت رسید. بارگاه حضرت شاهچراغ که در استان فارس و شهر شیراز واقع شده است، دارای گنبدی نیلوفری است که به طور بسیار زیبایی توسط هنرمندان ایرانی کاشی‌کاری شده است.»

آتشکده آذرگشنسب حافظ جهان
در بخشی دیگر از کتاب آتشکده آذرگشنسب یا تخت سلیمان معرفی شده است که در این بخش می‌خوانیم: «آتشکده آذرگشنسب از مشهورترین و بزرگ‌ترین آتشکده‌های فلات ایران است که در آذربایجان غربی و در ۴۹ کیلومتری شمال‌شرق شهر تکاب قرار دارد. این آتشکده در ضلع شمالی دریاچه ارومیه قرار دارد و دارای چهارطاق با محراب آتش و راهروهای مخصوص مراسم عبادی در اطرافش تشکیل شده است. آتشکده آذرگشنسب که بعد از دوره ایلخانان تخت سلیمان نامیده شده یکی از سه آتشکده مقدس حافظ جهان به شمار می‌رفت. از دیگر مجموعه‌های این آتشکده می‌توان به ایوان بلند ساسانی معروف به ایوان خسرو با آجر قرمز و ملات ساروج، معبد آناهیتا هشت ضلعی دوره ایلخانی، بقایای کاخ‌های دوره ایلخانی و تالار شورا اشاره کرد.»

کتاب «بررسی وضعیت گردشگری مذهبی ایران» در ۱۲۰ صفحه، با شمارگان ۲۰۰ نسخه و به قیمت ۵۰ هزار ریال از سوی انتشارات آزاد اندیشان به چاپ رسید.  /ص

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.