امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74489
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 27 آذر 1396 - 15:16 | | ارسال توسط :

انگلیسی‌ها دیگر آثار داستانی نمی‌خوانند

شورای هنر انگلستان در گزارشی از کاهش استقبال مردم به آثار داستانی خبر داده است. بر اساس این گزارش، آمار فروش پرمخاطب‌ترین کتاب‌های داستانی این کشور به سختی به سه هزار نسخه می‌رسد که همین نشان از بحران جدی در حوزه داستان‌نویسی دارد.

به گزارش بابل نوین،شورای هنر انگلستان (ACE) در گزارشی که در وب‌سایت خود منتشر کرده از کاهش علاقه مردم به آثار داستانی خبر می‌دهد. در این گزارش آمده که فروش داستان‌ها نسبت به دیگر آثار در سال‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

شورای هنر انگلستان یک نهاد دولتی تحت نظارت وزارت فرهنگ،رسانه و ورزش این کشور است که در سال ۱۹۹۴ میلادی برای بهبود شرایط و برنامه‌های فرهنگی تاسیس شده است. این شورا در گزارش خود می‌افزاید: «فروش کتاب‌های چاپی داستانی در سال‌های اخیر با کاهش قابل توجهی روبرو بوده و این در حالی است که قیمت این کتاب‌ها در ۱۵ سال اخیر کاهش داشته است. حتی فروش بالای کتاب‌های الکترونیکی نیز نتوانسته این کمبود فروش داستان‌ها را جبران کند.»

سارا کراون، مدیر بخش ادبیات شورای هنر انگلستان می‌گوید: «شرایط امروز برای داستان‌ نویسان پس از دهه ۹۰ میلادی، همانند خشکسالی اکوسیستم است. در شرایطی قرار داریم که نویسندگان داستان‌ کم شده‌ و شرایط برای نوشتن سخت‌تر شده است.»

آمارهای منتشر شده از سوی انتشارات «کانلو»، که در حوزه کتاب‌های الکترونیکی فعالیت می‌کند، نشان می‌دهد که میان سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ میلادی فروش کتاب‌های داستانی در این کشور با افت قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده است. بر اساس این آمارها فروش کتاب‌های داستانی در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۶۲میلیون پوند بوده اما این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۱۱۹ میلیون پوند تنزل داشته است.

بر اساس اطلاعاتی که این انتشارات منتشر کرده تنها چند اثر داستانی مثل «بادبادک باز» اثر خالد حسینی، «کفاره» اثر ایان مک‌ایوان، «مسافر زمان» اثر آدری نیفرنگر و «زندگی پای» اثر یان مارتل در سال‌های اخیر بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته‌اند.

سال گذشته پرفروش‌ترین اثر‌ داستانی در انگلستان، کتاب «خدایی در ویرانه‌ها» نوشته کیت اتکینسون بود که تنها ۱۸۷ هزار نسخه از آن فروش رفت.در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز کتاب «الیزابت گم شده است» اثر اما هیلی تنها ۳۶۰ هزار نسخه فروش داشت.

تحقیقات میدانی انجام شده بین ۱۰ هزار کتاب داستانی در طول پنج سال اخیر نشان می‌دهد که به طور کلی فروش آثار داستانی با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده و به سختی میانگین فروش ۳ هزار نسخه را داشته است.

کیت دی وال، نویسنده کتاب «اسم من لئون است» که جزو یکی از پرفروش‌ترین آثار سال گذشته انگلستان بوده، در مصاحبه‌ای می‌گوید: «شغل نویسندگی در سال‌های اخیر با سختی زیادی روبرو شده است، به طوری که یک نویسنده باید خیلی شانس داشته باشد که بتواند دو سال پشت سر هم مخاطبان خود را حفظ کند. در حقیقت باید گفت این روزها نویسندگی تبدیل به یک شغل پاره‌وقت شده است که نمی‌توان برای معیشت به آن تکیه کرد.»

در این تحقیق اصلی‌ترین علت ذکر شده برای کاهش فروش آثار داستانی رکود اقتصادی است. علت عمده دیگر ظهور عصر بازی‌های دیجیتال و ارزان‌قیمت است. در گزارش شورای هنر انگلیس آمده که: «در زمانی که بازی‌های موبایلی مثل «کندی کراش» بیشترین طرفدار در بین استفاده‌کنندگان تلفن‌های هوشمند را دارند، جایی برای خواندن داستان باقی نخواهد ماند.»

این شورا می‌افزود: «فرض ما بر این است که در صورت رونق اقتصادی حوزه نشر، نویسندگی نیز رونق می‌یابد. به همین خاطر شورا حمایت مالی از نویسندگان تازه‌کار و ناشران کتاب‌های داستانی را در دستور کار خود قرار دارده است.»

شورای هنر انگلیس اعلام کرده است که در حال مذاکره با دولت برای کاهش مالیات‌ ناشران کوچک و مستقل برای نشر بیشتر آثار داستانی است. به گفته سارا کراون این شورا در نظر دارد امکاناتی برای ارتباط بیشتر نویسندگان و ناشران با این شورا ایجاد کند./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.