امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 71814
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 03 آذر 1396 - 19:02 | | ارسال توسط :

بازگشت کودکان لهستانی بعد از ۷۵ سال به خانه‌

آیین اختتامیه نمایشگاه «متولدین لهستان مستقل؛ لهستانی‌ها» در موزه هنرهای معاصر اصفهان در دومین شب آذر ماه با حضور مقامات لهستانی و مدیران شهری اصفهان برگزار شد.

به گزارش بابل نوین،قدرت‌الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم با اشاره به اینکه اصفهان شهر فکر و اندیشه است، اظهار کرد: اصفهان همان طور که مظهر زیبایی است، مظهر پناهندگان هم بوده در جنگ جهانی دوم که همه درگیر جنگ بودند لهستانی‌ها از روسیه به سوی ایران و اصفهان آمده و اینجا را اقامت خود قرار دادند.

وی افزود: این عکس‌ها نشان می‌دهد لهستانی‌ها در زمان جنگ در کشورشان زندگی خوبی در اصفهان داشتند، کمتر عکسی می‌توان دید که اندوه در سیمای مردم باشد این نشان می‌دهد اصفهان از لهستانی‌ها پذیرایی خوبی کرده است.
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه لهستانی‌ها نیز در آن روز در اصفهان منشأ آثاری بوده‌اند، گفت: در لهستان هم معماری برخی از ساختمان ها تحت تأثیر سبک مکتب اصفهانی ساخته شده است و امیدوارم برگزاری چنین برنامه‌هایی بتواند زمینه ساز تعامل بیشتر بین دو ملت شود که سابقه تاریخی مشترک دارند.
نوروزی افزود: به عنوان شهردار اصفهان خوشحالم پس از ۷۵ سال تصاویر اجداد خود را می‌بینید و امیدوارم با خواهرخواندگی اصفهان و کراکوف زمینه توسعه روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقویت شود.

با استفاده از تاریخ زمینه خواهرخواندگی فراهم شود

همچنین در این مراسم آنا ماریا آندرس، سناتور و وزیر همکاری‌های بین المللی دفتر نخست وزیر لهستان اظهار کرد: حضور من در اینجا نه تنها به عنوان سیاستمدار لهستانی بلکه به عنوان دختر ژنرال آندرس کسی که دلیل زنده ماندن لهستانی‌ها در کشورهای مختلف بود، است. این بخش از تاریخ همیشه گمنام بوده است و بسیار خوشحالم که می‌توانیم اینگونه تاریخ را نشان دهیم.
وی افزود: اینکه در اینجا هستم بسیار برای من با اهمیت است، دیروز در بندرانزلی بودم جایی که ابتدا مهاجران از آن بندر به ایران سفر کردند. من در انزلی و اصفهان قبرستان لهستانی‌ها را دیدم، بین آن‌ها کودکانی هم بود و فکر می‌کنم کودکانی که در این عکس‌ها دیدم خوش شانس بودند که توانستند زنده بمانند و این به دلیل مردم اصفهان است، من در تهران از نمایشگاهی که برگزار شد بازدید کردم، بسیاری از افراد بازدیدکننده عنوان کردند که این گونه برنامه‌ها در بهتر شدن روابط کمک زیادی می‌کند.
وزیر همکاری‌های بین المللی دفتر نخست وزیر لهستان ادامه داد: به نظر من باید از گذشته استفاده کرد تا آینده را بسازیم به همین علت موافق پیشنهاد شهردار اصفهان مبنی بر خواهرخواندگی اصفهان و یکی از شهرهای لهستان هستم تا از این اشتراکات استفاده کنیم. در سال‌های گذشته ارتباطات بسیار خوبی بین دو کشور برقرار بوده و امیدوارم بتوانیم با استفاده از این تاریخ، زمینه خواهرخواندگی یکی از شهرهای لهستان با اصفهان را فراهم کنیم.

بازگشت میراث و خاطره لهستان به کشور

در ادامه مراسم کریستوف، رییس موسسه آدام اسکوویچ نیز اظهار کرد: گالری و نمایشگاه “لهستان مستقل” بسیار حائز اهمیت است چون تصاویر کودکان آن زمان را به نمایش گذاشته است، ما در کشورهای دنیا نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌کنیم اما برای نخستین بار است که در شهر اصفهان چنین نمایشگاهی برگزار می‌شود و این نشان می‌دهد که لهستان به اصفهان برمی‌گردد.
وی افزود: گذشتگان ما در قرن ۱۶ تا ۱۸ در ایران بودند و اکنون داریم بازمی‌گردیم، پس روابط بین ایران و لهستان و اصفهان قوی‌تر می‌شود؛ این بخش خاص از تاریخ که در آن خانواده های لهستانی به اصفهان آمدند تا سرپناهی پیدا کنند در روابط مشترک اهمیت زیادی دارد.
رییس موسسه آدام اسکوویچ بیان کرد: نکته مهم این است که این افراد به خواست خودشان نیامدند و آن‌ها را با خشونت بیرون کردند اما به دلیل تلاش‌های ژنرال آندرس خانواده‌ها نجات پیدا کردند، آن‌هایی که به ایران آمده بودند، می‌خواستند روزی به خانه خودشان بازگردند اما هیچ وقت نتوانستند به خانه خود برگردند زیرا شوری خانه‌ها آن‌ها را گرفته بود.
وی خاطرنشان کرد: من کسانی را دیدم که از مهمان‌نوازی اصفهان‌ها به من گفتند ما از طریق این نمایشگاه باید این خانواده را به کشور خود برگردانیم نه جسم آن‌ها را، بلکه میراث و خاطره آن‌ها را باید به لهستان بازگردانیم.

منبع:ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.