امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 85419
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 05 بهمن 1397 - 10:14 | | ارسال توسط :

بزرگترین مشکلِ گروه‌های نمایشی، نبود سالن‌های مناسب است

به گزارش بابل نوین، سعید هنرآموز کارگردان نمایش «چه کسی شلیک کرد؟» که این روز‌ها در تماشاخانه مهرگان به روی صحنه است در خصوص آغاز فعالیت هنری خود اظهار کرد: آغار فعالیت من در عرصه هنر‌های نمایشی جدا از پیش زمینه‌های خانوادگی به دوران کاری بنده در طی سال‌های ۷۶ تا ۸۱ در صدا و سیمای […]

به گزارش بابل نوین، سعید هنرآموز کارگردان نمایش «چه کسی شلیک کرد؟» که این روز‌ها در تماشاخانه مهرگان به روی صحنه است در خصوص آغاز فعالیت هنری خود اظهار کرد: آغار فعالیت من در عرصه هنر‌های نمایشی جدا از پیش زمینه‌های خانوادگی به دوران کاری بنده در طی سال‌های ۷۶ تا ۸۱ در صدا و سیمای مرکز کرمان بازمی‌گردد که علاوه بر گزارشگری، گویندگی، اجرا و تهیه کنندگی، در گروه نمایش رادیویی هم حضور داشتم و همین مولفه علاقه‌مندی من را در عرصه تئاتر و سینما دوچندان کرد.

وی در خصوص آشنایی خود با آرام محضری نویسنده نمایشنامه این اثر نمایشی و همکاری با او تشریح کرد: سال ۱۳۹۰ بود که در یکی از مدرسه فیلمسازی و پژوهش‌های سینمایی با آرام محضری آشنا شدم و این دوستی کماکان ادامه دارد. او قلم توانمندی در زمینه نمایشنامه نویسی دارد و تاکنون ۱۵ اثر از این دوست نویسنده به چاپ رسیده است و تعدادی کار هم در دست انتشار دارد. دو سال پیش بنده به اتفاق آرام محضری، شادی جوادی که هر سه از هنرجویان فیلمسازی بودیم به امیرشهاب رضویان پیشنهاد تشکیل یک گروه تئاتری را مطرح کردیم که با حمایت‌های او نیز دو نمایشنامه خوانی «مردی روی کاناپه» و «مراواده جنازه ها» که هر دو به قلم آرام محضری بود، انجام شد. درواقع در ادامه کار با این گروه چون از علاقه‌ آرام محضری به درام نویسی خبر داشتم، تصمیم به اجرای نمایش «چه کسی شلیک کرد؟» گرفتم.

هنرآموز در خصوص انتخاب این نمایشنامه گفت: دلیل انتخاب این نمایشنامه نزدیک بودن فضای اتفاقات به دنیای امروز مشکلات بشری، جنگ، سوءاستفاده از موقعیت‌ها و .. است. هرچند در متن اصلی نمایشنامه زمان و مکان خاصی وجود ندارد که این خود از خصایص این متن است و آثار بسیار دیگری از این نویسنده است، بنابراین به کارگردان این امکان را می‌دهد که دراماتوژی را برمبنای زمانه خود پیش ببرد.

کارگردان نمایش «چه کسی شلیک کرد؟» در خصوص نحوه انتخاب بازیگران افزود: ۶ ماه قبل به تماشای نمایش «به من میگن مک کنا» اثر دان شا به کارگردانی دوست خوبم رضا قنبر زاده نشستم که بازیگر نقش اول آن هامون سیدی بود. هامون از جمله بازیگرانی است که در صحنه توانمندی تغییر قالب نقش خود را دارد، و از آنجایی که در متن نمایش «چه کسی شلیک کرد؟» شخصیت اول این نمایش (توماس) دچار دگرگونی می‌شود، پس فکر کردم که بهترین گزینه برای ایفای این نقش هامون سیدی است.

وی در ادامه اظهار کرد: در مورد بقیه نقش ها، به غیر از وحید منافی (اندرو کوپر)، حامد مقدسی (سایمون) و آرمیتا فروزنده (میراندا) که هر یک تجربه بازیگری و آموزش در آموزشگاه‌های بازیگری و زیر نظر اساتیدی، چون حسن معجونی، کیومرث راد و هومن سیدی را داشته‌اند. بقیه بازیگران، چون محمدرضا آبانگاه (متیو)، هانیه فراهانی (دیمیتری)، نسیم مهماندوست (زندان بان)، پویا آرام (زندانی و هکتور) و محمد عامری (زندانی و اریک) از فارغ التحصیلان کلاس‌های بازیگری هستند و دوره‌های بازیگری خود را زیر نظر اساتیدی، چون رضا بهبودی، مرتضی اسماعیلی کاشی، محمدرضا رحیمی و محمد مساوات گذرانده‌اند.

هنرآموز با بیان اینکه برای اجرای این نمایش ۶ ماه تمرین فشرده داشتیم در خصوص مشکلاتی که وجود داشته تصریح کرد: اولین قدم در اجرا در اختیار داشتن سالن مناسب است که البته از دیدگاه بسیاری از اهالی تئاتر چالشی‌ترین بخش ماجرا است. نبود برنامه ریزی مناسب در سالن ها، تداخل قرارداد‌های اجرا، نبود زمان بندی کافی بین اجراها، تعداد زیاد اجرا‌های پشت سرهم، فضای محدود برای اجرای میزانسن مناسب و امکانات محدود در زمینه ساخت و اجرای دکور و …. را می‌توان به عنوان بزرگترین مشکل بر سر راه همه گروه‌های تئاتری حال حاضر برشمرد.

این کارگردان در خصوص مراسم رونمایی از پوستر و آیین افتتاحیه این نمایش گفت: رونمایی از پوستر نمایش توسط رضا بهبودی، مرتضی اسماعیلی کاشی و امین جعفری فیلمبردار سینمای ایران انجام گرفت. آیین افتتاحیه و نواختن زنگ نمایش توسط رسول نجفیان و خانم بهناز جعفری بازیگر سینما و تئاتر بود که با استقبال خوب از سمت مخاطبان انجام پذیرفت.

وی در خصوص استقبال مخاطبان بیان کرد: با توجه به فضای محدود در تبلیغات امروز تئاتر، امیدواریم که با اطلاع‌رسانی اخبار، شاهد شب‌های شلوغ از حضور علاقه‌مندان نمایش را در پیش روی داشته باشیم.

هنرآموز افزود: با توجه به تداخل اجرا‌های پایانی با جشنواره فیلم فجر و متعاقبا جشنواره تئاتر فجر، امکان تمدید اجرای نمایش «چه کسی شلیک کرد؟» وجود نخواهد داشت، اما احتمال اجرای مجدد در سال آینده را داریم.

/باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.