امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74045
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, فرهنگ و هنر, مذهبی تاریخ انتشار : 23 آذر 1396 - 15:26 | | ارسال توسط :

بقا و استحکام شیعیان مرهون پژوهش علما است

امام‌جمعه بابل در اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) گفت: بقا و استحکام شیعیان مرهون پژوهش علما است، امروز آنچه شیعه دارد به حق مجاهدت‌های علمی افرادی چون علامه حلی(ره) شد، این پژوهش‌ها باقی شیعه را تضمین کرد.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام مجتبی روحانی در آیین اختتامیه مرحله استانی جشنواره علامه حلی(ره) در بابل اظهار کرد: برگزاری چنین محافلی گام موثری در جهت رشد پژوهش بردارد، افرادی که دست به پژوهش می‌زنند و کارهای علمی انجام می‌دهند در این جشنواره‌ها مورد تقویت قرار می‌گیرند.

وی افزود: مایه خوشحالی است که این دوره از جشنواره در شهرستان برگزار شد در صورتی که دوره‌های قبل در مراکز و سال‌های اخیر در مشهد، قم برپا شد.

این مسئول با تاکید بر لزوم پژوهش در مسائل معارفی ادامه داد: آثار پژوهش ما  باید بر مخاطبان تاثیر بگذارد و این شیوه‌ای است که از دوران گذشته در حوزه علمیه وجودداشت، نظیر این روش را در کمتر جایی می‌بینیم، شیوه‌ای که به تعبیر شهید مطهری زمینه پرورش انسان را از درون فراهم می‌کند و فرد متعلم می‌شود.

امام‌جمعه بابل تصریح کرد: از قدیم روش‌هایی درصدد انتقال معارف بر اذهان افراد وجود داشته‌اند، روش‌هایی که مخاطب و متعلم ما را در صحنه‌های مختلف شکوفا می‌کند، به گونه‌ای که زمینه رشد از درون به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: در کنار علومی که طلبه فرا می‌گیرد باید تلاش کند آموزش‌ها را در خود نهادینه سازد تا مسائل معرفتی از درونش بجوشد و از این طریق محافلی چون این جشنواره زمینه‌ای برای جستجوگری آنان فراهم می‌آورد، پژوهش نیاز امروز ما در امر آموزش، تعلیم و تعلم است و پژوهش تنها راهی است که می‌تواند ما را به سر منزل مقصود برساند.

وی افزود: مسئله پژوهش از دیرباز در حوزه‌های علمیه معمول بود اما باید اعتراف کتیم در سال‌های اخیر توجه خواهران  حوزه علمیه به مراتب از برادران بیشتر است و در زمینه‌های مختلف خواهران حضوری برتر داشتند، انصافا بنده قلم این خواهران را برتر و موفق‌تر از قلم برادران در این سطح می‌دانم، این توفیق بزرگی است که باید قدر دانسته شود.

خطیب جمعه بابل  اذعان کرد: نقض بزرگ سیستم آموزش ما عدم همراهی با پژوهش است، اگر این همراهی وجود داشته باشد و اگر مدرس تعلیم و پژوهش را توامان مدنظر قرار دهد قطعا در ثبات و پایداری آن موضوع علمی اثر بیشتری دارد.

وی  با بیان خصوصیات یک پژوهش واقعی ادامه داد: نفس پژوهش باید با ارتقا و رشد همراه باشد، آن متعلم و طلبه‌ای که در تحقیق موضوع مقاله‌اش به ده‌ها کتاب، اسناد و منابع رجوع می‌کند به واقع پژوهش انجام داده است، این مقاله ارتقایی به این طلبه می‌دهد که شاید ده‌ها ساعت تعلیم قدرت این رشد و شکوفایی را نداشت.

امام‌جمعه بابل  با گرامیداشت یاد علامه حلی(ره) تاکید کرد:  علامه حلی(ره) بزرگوار فضل جهان اسلام و شیعه هستند که آثار گرانقدر، ارزشمند و برجسته‌ای را برای ما به جای گذاشتند، مامدیون قلم ایشان هستیم.

روحانی افزود:  بقا و استحکام شیعیان مرهون پژوهش علما است، امروز آنچه شیعه دارد به حق مجاهدت‌های علمی افرادی چون علامه حلی(ره)  شد، این پژوهش‌ها باقی شیعه را تضمین کرد.

وی ادامه داد: موضوعات بسیاری در جامعه وجود دارد که با آن مواجه هستیم، موضوعاتی که تا حالا کسی به آن ورود پیدا نکرده، این مسائل باید دست‌مایه پژوهش طلبه‌های ما  و مورد موضوع‌شناسی آنان قرار گیرد البته در امر پژوهش باید اولویت را مدنظر قرار دهیم، موضوعات مهمی هستند که اصلا به آن نپرداختیم اما موضوعات دیگر ده‌ها و وصدها بار درباره‌شان نوشته شد.

امام‌جمعه بابل در پایان گفت: به سهم خود از مدیریت حوزه‌های علمیه استدعا دارم که به مسئله پژوهش به ویژه در حوزه برادران توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا در این زمینه متاسفانه با خلا روبرو هستیم البته باید این مسئله را متذکر شوم که در حوزه علمیه خواهران از ابتدا  بر پژوهش  تاکید ویژه کردند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.