امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74048
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار بابل, اخبار برگزیده اصلی, فرهنگ و هنر, مذهبی تاریخ انتشار : 23 آذر 1396 - 17:02 | | ارسال توسط :

طلاب باید اهل قلم باشند/ خطه مازندران در دامن خود علمای برجسته‌ای را پرورش داد

مدیر اجرایی امور طلاب حوزه علمیه قم در بابل گفت: طلاب باید اهل قلم باشند تا خود و علمشان ماندگار شود، اگر نام طلبه باقی نماند آثار آنان اما پای‌برجاست اما اگر قلم نباشد نامی از علما و طلاب نمی‌ماند.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام ابوالقاسم طاهری مدیر اجرایی امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه قم در مراسم اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی(ره) در بابل اظهار کرد: از اجراکنندگان این جشنواره و به ویژه امام‌جمعه محترم بابل تشکر می‌کنم، همچنین جا دارد از علما و فضلای استان مازندران یادی کنیم.

وی افزود: چهره نورانی سعیدالعلما، حجت‌الاسلام محمد اشرفی، مرحوم شریف‌العلمای مازندرانی، آیت‌الله هادی روحانی و مرحوم آیت‌الله فاضل از علمای استان مازندرن هستند، بزرگان این دیار حق تعلیم، هدایت و استادی بر گردن ما دارند.

مدیر سابق حوزه علمیه استان مازندران ادامه داد: کجای عالم را می‌یابید که مانند مازندران چنین چهره‌های مذهبی و علمایی را در دامن خود پرورش داده باشد، اشخاصی نظیر طبرسی، ابن‌آشوب، علامه حسن‌زاده‌آملی، علامه جوادی‌آملی، سید‌جعفر کلینی.

وی تصریح کرد: ما مفتخریم که در دیاری به دنیا آمدیم، پرورش یافتیم و مشغول خدمت، تحصیل و تدریس هستیم که مردان بزرگی در عرصه علم، فرهنگ و معنویت در مکتب اهل بیت را تربیت کرد.

حجت‌الاسلام طاهری گفت: حجت‌الاسلام معضی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور بنا بود در این مراسم اختتامیه حضور پیدا کنند، اما ایشان به دلیل کسالتی که در بابل برایشان به وجود آمد نتوانستند حضور یابند اما سلام گرم خویش را به شما طلاب عزیز رساندند.

وی با تقدیر از مجاهددت‌های علمی خواهران حوزه علمیه افزود: پژوهش در حوزه علمیه خواهران با  کمی تلاش و همتی بیشتری انجام شد و برادران در این زمینه کمی مختصرتر فعالیت کردند، اما این فعالیت‌ها پررنگ‌تر شود.

مدیر اجرایی امور طلاب حوزه علمیه قم اذعان کرد: دو سنت حسنه در حوزه علمیه وجود داشت که متاسفانه الان کم‌رنگ شد و یا بخشی از آن اصلا وجود ندارد، ما باید به احیای سنت‎‌های حسنه کمرنگ شده و از دست رفته باشیم.

وی ادامه داد: نخستین سنت مباحثه بود، این سنت فواید گوناگونی به همراه داشت و باعث می‌شد با بیان روایات هم دیگران درس را خوب بفهمند و هم زبان او به گفتن عادت می‎کند در واقع طلبه‌ای که مباحثه نکند نمی‌تواند مدرس خوب و استاد جامعه باشد و مطلب را درست بیان کند.

حجت‌الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: سنت بعدی بحث‌نویسی است، در زمان ما در کنار کتاب‌ها، دفتر و قلمی هم می‌دادند تا طلاب بحث بنویسند، به استاد بدهند تا آن را اصلاح، تایید و تکمیل کند، متاسفانه این سنت رخت بربست.

وی افزود: برگزاری جشنواره علامه حلی در واقع این فرصت را برای طلاب جوان فراهم آورد تا قلم به دست بگیرند و از همان روزهای نخست درس‌ها را بنویسند، این‌گونه وقتی به مراتب بالا رسیدند این روش را ادامه خواهند داد.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: کسی که اهل قلم باشد، به دولت، عزت، قدرت، تمکن و همه نعمت‌ها می‌رسد، امروز اگر اسم اشخاصی مانند شیخ انصاری را با این احترام می‌بریم به برکت آثار و رسائل اوست.

وی ادامه داد: اگر جشنواره‌های بزرگ به نام علامه حلی برگزار نشود به خاطر این است که به تعداد روزهای عمرش هر روز چند صفحه نوشته دارند، شخصیتی که قبل از رسیدن به سن بلوغ به اجتهاد رسید.

مدیر سابق حوزه علمیه استان مازندران یادآور شد:  اگر اهل قلم نباشد امروز جشنواره‌ای به نام علامه حلی وجود نداشت، رسالت جشنواره علامه حلی(ره) این است که قلم به دستان طلاب جوان، خواهران و برادران بدهد.

حجت‌الاسلام طاهری در پایان گفت: طلاب باید اهل قلم باشند تا خود و علمشان ماندگار شود، اگر  نام طلبه باقی نماند آثار آنان اما پای‌برجاست اما اگر قلم نباشد نامی از علما و طلاب نمی‌ماند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.