امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 65272
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 18 شهریور 1396 - 22:38 | | ارسال توسط :

تبعیت از ولایت فقیه در دوره کنونی مهمترین پیام غدیر است/ غدیر؛ محور وحدت اسلامی

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر با بیان اینکه هر نوع شادی و تکریم غدیر باید همراه با محوریت وحدت امت اسلامی صورت گیرد گفت: پیام امروز غدیر برای ما تبعیت از ولایت فقیه است.

به گزارش بابل نوین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین احمدی قمی، دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: در طول تاریخ زندگانی ائمه(ع) و عملکرد ایشان به خصوص امام علی(ع) نشان می‌دهد که غدیر همواره به عنوان محور وحدت امت اسلامی از سوی ایشان مطرح شده است.

وی افزود: امام علی(ع) با همه مصائب و گرفتاری‌هایی که بعد از رحلت جانسوز پیامبر(ص) ایجاد شد رویکرد تقابلی در مقابل خلفا نگرفتند و با احساس مسئولیت الهی و برای تثبیت اسلام نوپا حتی به خلفا کمک کردند.

وی ادامه داد: حتی در برخی کتب مانند «لولائیه» آمده است که ۷۰ مرتبه خلفا این تعبیر که «لولا علی لهک …» را به کار برده‌اند، لذا امام با همه تعارضات فکری که با خلفا داشت باز هم وارد عرصه یکپارچگی و وحدت میان امت اسلامی شدند تا دشمنان بیرونی در مسلمانان و بلاد آنان طمع نکنند.

احمدی قمی با تاکید بر اینکه اگر غدیر محور وحدت مسلمین قرار گیرد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد عنوان کرد: غدیر باید مانند عاشورا و اربعین مردمی و ماندگار شود و غبار مظلومیتی که بر چهره آن نشسته زدوده شود ولی زدودن غبار از چهره غدیر به معنای ایجاد اختلاف و درگیری و اهانت و لعن به مقدسات دیگران نیست و باید این احیاء بر محور وحدت امت اسلامی برنامه‌ریزی شود.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر با اشاره به سفارشات ائمه(ع) برای انجام برخی اعمال عبادی در این روز تصریح کرد: یکی از دستورات ائمه(ع) برای گرامیداشت غدیر اطعام کردن به خصوص اطعام فقراست، زیرا هر جایی اطعام است مردم دور هم جمع می‌شوند و به خصوص اقشار فقیر از اطعام بهره‌مند خواهند شد؛ افرادی که اعتقادات بسیار خوبی دارند ولی به هر دلیلی از تمکن مالی برخوردار نیستند همان طور که ما نمونه بروز این اعتقادات را در جنگ تحمیلی دیدیم.

تبعیت از ولایت فقیه در دوره کنونی مهمترین پیام غدیر است/ غدیر؛ محور وحدت اسلامی

احمدی قمی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی بیش از ۹۵ درصد مردم از اقشار ضعیف به لحاظ مالی بودند بیان کرد: در برخی روایات در ثواب این اطعام آمده است که اگر کسی در این روز اطعام کند ثوابی معادل اطعام یکصدهزار صدیق و شهید و نبی را خواهد برد.

این استاد و محقق در موضوع غدیر با بیان اینکه یکی از مهمترین پیام‌های غدیر عواقب عدم تبعیت از ولایت و امامت است عنوان کرد: مردم در غدیر در تبعیت از ولی خود کوتاهی کردند و همین عامل این سرنوشت امروزی را برای دنیای اسلام رقم زده است، بنابر این ما باید بیاموزیم که عدم تبعیت از ولی زمان می تواند ما را به سرنوشت بدتری گرفتار کند.

وی تاکید کرد: امروز بحث ولایت فقیه در تداوم امامت مطرح است که در خطبه غدیر نیز چندین مرتبه به مقوله حضرت حجت و ولایت ایشان توجه شده و براساس اعتقاد ما در دوره غیبت این ولایت به نائیان عام آن امام یعنی مراجع تقلید و ولی فقیه سپرده شده است، بنابر این تنها در سایه تبعیت از ولی است که می‌توانیم به سلامت کشتی انقلاب را از دریای پرتلاطم دنیا و منطقه کنونی عبور دهیم.

این کارشناس مسئله غدیر با تاکید بر اینکه باید فرزندان خود را با شور و شوق غدیر تربیت کنیم اظهار کرد: هر حرکتی در مجامع عمومی اگر بر خلاف وحدت اسلامی باشد، عقلا و شرعا مذموم است همان طور که سیره ائمه نیز این بوده است که حتی در پشت سر اهل سنت نماز می‌خواندند و با آنان تعامل داشتند و حتی در دوره خلیفه سوم در تاریخ ثبت است که امام، جان فرزندان خود را برای حفظ خلیفه سوم به خطر انداختند.

احمدی قمی ادامه داد: در شرایط کنونی که کشور ما تحت زعامت یک ولی فقیه عادل اداره می‌شود ضرورت این تعامل با اهل سنت بیشتر احساس می‌شود و نباید تنها بر تکیه بر برخی روایات ضعیف‌السند کارهایی برخلاف وحدت اسلامی انجام شود و این مسئله در سایه تقویت بصیرت حاصل خواهد شد.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر ادامه داد: آقا سید ابوالحسن اصفهانی همان طور که در تاریخ آمده است در عید نوروز به همه کارکنان قطاری که وی با آن مسافرت می‌کرد و همه از اهل سنت بودند عیدی داد تا به این وسیله تالیف قلوب کرده باشد بنابر این ما ضمن اینکه قرار نیست از اصول شیعه و به خصوص امامت و غدیر دست برداریم ولی لازم نیست برای این مسئله با دیگران درگیری ایجاد کنیم بلکه باید با پرهیز از کوچه بازی کردن مسایل دینی آن را در مجامع علمی و دانشگاهی و حوزوی مورد بحث قرار دهیم.

احمدی قمی عنوان کرد: جریانات تکفیری با همین بهانه‌های واهی و با برخی بهانه‌هایی که برخی شیعیان تندرو در اختیار آنان قرار می‌دهند اقدام به کشتار شیعیان بی گناه در مناطق مختلف اسلامی کرده و می‌کنند و بخشی از گناه این کار بر دوش کسانی است که چنین بهانه‌هایی را به دست آنان می‌دهند.

دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر تصریح کرد: دفاع از تفکر شیعه و غدیر و ولایت، اطعام در روز عید سعید غدیر، ایجاد کاروان‌های شادی و برپایی جشن و سرور در این روز و قرائت زیارت غدیریه امام هادی(ع) که بسیار مورد سفارش بزرگانی مانند آیت‌الله بهجت قرار گرفته است و مضامین بسیار زیبا و عالی دارد همچنین قرائت بخشی از خطبه غدیر به همراه ترجمه آن در مجامع خانگی و مساجد و … از جمله کارهای خوبی است که برای روز عید سفارش شده است./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.