امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74837
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 30 آذر 1396 - 12:33 | | ارسال توسط :

تمسک به اهل بیت شاخص عمل شیعه واقعی است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه شاخص در عمل شیعه معصوم است، گفت: معصوم مظهر و مجرای الهی، قرآن ناطق و دین مجسم است.

به گزارش بابل نوین، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، در جلسه درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: ائمه اطهار(ع) شاخص هستند و همه انسان‌ها باید خودشان را با اهل بیت(ع) هماهنگ کنند.

وی افزود: معیار در افکار و رفتار، ائمه معصومین(ع) هستند بنابراین لازم است انسان عقاید و افکارش را به محضر معصوم عرضه کرده و رفتار و عقاید خودش را با عقاید و رفتار ائمه اطهار(ع) منطبق کند چرا که آن بزرگان اسوه و سرمشق عالم هستی به شمار می‌روند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: اگر عقاید و رفتار انسان با عقاید و رفتار ائمه اطهار(ع) همسان باشد بیانگر صحیح بودن سبک زندگی انسان در این عالم هستی است برهمین اساس معمولا برخی افراد بخصوص اصحاب ملتزم بودند به محضر اهل بیت(ع) مشرف شوند و اصول عقاید و باورهای خودشان را به آن بزرگان عرضه کرده و درباره اصول و عصاره آن از حضرات معصومین نظر بخواهند.

شاخص در عمل شیعه واقعی معصوم است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران درباره معنای تشیع، ابراز کرد: منظور از تشیع گام به گام با امام و همراه ایشان بودن است، نقل شده که سلمان فارسی در هنگام همراهی امیرمومنان علی(ع) پای خود را جای پای مبارک حضرت قرار می‌دادند و به هیچ عنوان از امام نه سبقت می‌گرفتند و نه عقب می‌ماندند؛ بنابراین اگر کسی می‌خواهد شیعه واقعی باشد باید پا جای پای معصوم بگذارد و از مسیری که آنان پیمودند خارج نشوند زندگی‌، فکر و اندیشه‌ شیعه همانند ائمه معصومین(ع) است.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه شاخص در عمل شیعه معصوم است، اظهار داشت: معصوم مظهر و مجرای الهی، قرآن ناطق و دین مجسم است، اگر کسی دسترسی به وحی ندارد و نمی‌تواند متن وحیانی الهی را که همان قرآن کریم است درک کند و امکان برداشت‌های مختلف از دین و آیات قرآن می‌رود در این هنگام وجود مقدس معصوم است که می‌تواند به آحاد مومنین کمک کرده و آنان را از تفاسیر و آرای مختلف باز دارد.

وی افزود: رفتار را نمی‌توان چند گونه تفسیر کرد چرا که اگر احیانا در ذهن خطایی راه پیدا کند در عین کمتر خطا رخ می‌دهد بنابراین وجود مقدس اهل بیت(ع) برای آن است که دین را به صورت عینی به مردم عرضه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: سر اینکه دو قرن و نیم دوره حضور امامان معصوم(ع) پس از رحلت پیامبراکرم(ص) طول می‌کشد آن است که در فراز و نشیب‌های زمانی سنت عملی و تفسیر سنت نبوی به صورت عینی برای مردم تولید شود تا مبادا آنان راه را گم کنند و این مهم همان سر نیاز به امامت و احتیاج به اوصیای الهی است.

این استاد حوزه با استناد به روایتی از ائمه اطهار(ع)، گفت: طبق صریح روایات؛ اهل بیت(ع) شاخص هستند که اگر کسی عقب افتاد باید خودش را سریع به آن بزرگان برساند و اگر تند روی داشته باید به سرعت به سوی شاخص باز گردد؛ مشکل در جوامع اسلامی تنها این نیست که عده‌ای از امام و رهبری عقب بیفتند و احیانا رهبر را همراهی نکنند بلکه کسانی که از رهبری جلوتر می‌روند نیز خطرناک هستند؛ بنابراین خطر کسانی که از رهبری جلوتر گام برمی‌دارند کمتر از کسانی که رهبری را همراهی نمی‌کنند، نیستند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: گاهی تندروها می‌توانند از کندروها خطرناک‌تر باشند زیرا به لحاظ روانشناسی سیاسی و اجتماعی تندروهای افراطی بیشتر در معرض  انحراف هستند و خیلی از مواقع افرادی که تندرو هستند و  وارد کار می‌شوند انسان را بیشتر نگران می‌کند چرا که بعد از انقلاب مصادیق فراوانی وجود داشت که برخی تصور می‌کردند باید از رهبری پیشی گرفته و داغ‌تر و حادتر رفتار کنند اتفاقا آنان دچار انحراف شدند و کاملا در برابر امام راحل، رهبری و امت قرار گرفتند بنابراین کسانی که در این مسیر اهل تندروی و یا کندروی هستند باید خودشان را به امام برسانند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.