امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 58377
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 10 خرداد 1396 - 9:50 | | ارسال توسط :

تنها ۱۹ درصد شیر خام از داخل استان مازندران تامین می‌شود

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت: متاسفانه تنها 19 درصد شیر خام از داخل استان مازندران تامین شده و 81 درصد شیر خام از استان های دیگر تامین می شود.

به گزارش بابل نوین، آیت غلامی به مناسبت روز جهانی شیر در جمع اصحاب رسانه در ساری اظهار کرد: فرهنگ تولید و مصرف شیر در کشور دچار مشکل است.

وی گفت: صنایع لبنی مازندران با دریافت۷۱مجوز از سازمان صنعت،معدن و تجارت و جهادکشاورزی با طرفیت اسمی ۲میلیون و۵۳۷هزار و ۸۸ فقره (برپایه شیر) پروانه بهره برداری دریافت کرده اند.

غلامی خاطرنشان کرد:اکنون ۲۴واحد با ظرفیت اسمی یک میلیون ۷۰۹هزار و ۳۰۰تن و ظرفیت عملی۹۵۷هزار و ۱۵۰تن فعال هستند.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران یادآور شد: اشتغال اسمی واحدهای فعال گروه لبنی ۵هزار و ۸۳۵ نفر بوده که در حال حاضر با اشتغال عملی ۱۰هزا رو ۱۱ نفر نزدیک به دو برابر ظرفیت اسمی اشتغال ایجاد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به کل اشتغال صنایع غذایی مازندران به میزان حدود ۲۰ هزار نفر صنعت لبنیات به تنهایی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت اشتغال صنایع غذایی استان را به خود اختصاص داده است.

غلامی خاطرنشان کرد: بیشترین واحدهای لبنی در ساری با ۱۶ واحد و آمل با ۱۲ واحد پروانه بهره برداری دریافت کردند که در حال حاضر ساری با ۸ واحد باظرفیت عملی ۴۰۷۰۰ تن و اشتغال ۳۸۳ نفر و آمل با ۶ واحد با ظرفیت عملی ۸۷۰هزار و ۹۵۰ تن و اشتغال ۹۳۳۰ نفر در حال فعالیت هستند.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران گفت: صنایع غذایی مازندران با استقرار ۴۰ سیستم کیفیت در واحدها بیشترین سهم ایجاد سیستم های کیفیتی را در صنایع استان دارا است.

وی افزود: بیشترین سهم توزیع محصولات به خارج از استان مربوط به گروه صنایع لبنی با ۸۹ درصد یعنی مصرف داخل استان از تولیدات صنایع لبنی فقط ۱۱ درصد است.

غلامی با اشاره به اینکه مواد اولیه صنایع لبنی یعنی شیر خام به میزان ۹۰۰ هزار تن بیشترین سهم مواد مصرفی در صنایع غذایی مازندران دارد، یادآور شد: متاسفانه تنها ۱۹ درصد شیر خام از داخل استان تامین شده و ۸۱ درصد شیر خام از استان های دیگر تامین می شود.

وی مهم ترین چالش های این صنعت را روند رو به رشد پدیده فله فروشی،کمبود مواد اولیه اصلی یعنی شیر خام در داخل استان و کاهش شدید مصرف لبنیات دانست.

دبیر انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران اظهار کرد: به دلیل کوچک شدن سبد خانوارها و کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور میانگین مصرف لبنیات از ۹۰ کیلوگرم زمان توزیع یارانه ها به زیر ۷۰ کیلو

گرم رسیده است.

غلامی افزود: با افزایش ۳ برابری شیوع تب مالت در ۵ سال گذشته به خانوارها توصیه می کنیم از مصرف شیر فله ای پرهیز کنند./ص

ایسنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.