امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 75686
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 09 دی 1396 - 15:10 | | ارسال توسط :

جایزه رمان آسیه جبار برندگانش را شناخت

به گزارش بابل نوین، به نقل از الجزیره، جایزه رمان آسیه جبار که سومین دوره خود را برای بزرگداشت یاد و نام این نویسنده بزرگ الجزایری برگزار می‌کند از سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده و هرسال به سه رمان الجزایری که به سه زبان عربی، فرانسوی و آمازیغی نوشته شده باشد تعلق می‌گیرد. در بخش بهترین […]

به گزارش بابل نوین، به نقل از الجزیره، جایزه رمان آسیه جبار که سومین دوره خود را برای بزرگداشت یاد و نام این نویسنده بزرگ الجزایری برگزار می‌کند از سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده و هرسال به سه رمان الجزایری که به سه زبان عربی، فرانسوی و آمازیغی نوشته شده باشد تعلق می‌گیرد.

در بخش بهترین رمان نوشته شده به زبان عربی، مرزاق بقطاش، نویسنده الجزایری برای اثر ‌«باران زندگی‌نامه خود را می‌نویسد» به عنوان برنده معرفی شد.

رمان «باران زندگی نامه خود را می‌نویسد» از دو بخش مجزا تشکیل شده است؛ حوادث بخش اول آن رویدادهای اواخر جنگ جهانی دوم را در بر می‌گیرد و بخش دوم حوادث مربوط به دهه نود در الجزائر را بازگو می‌کند. قهرمان و مکان هر دو بخش داستان یکی است؛ اما جریان حوادث متمایز و متفاوت است. به این صورت که قهرمان بخش اول به دهه نود می‌رسد و امتداد می‌یابد و نویسنده از خلال آن جنایت‌ها و قتل‌عام‌های دهه نود میلادی در جریان جنگ داخلی الجزایر را روایت می‌کند.

بقطاش بعد از دریافت این جایزه درباره رمانش گفت: «فکر می‌کنم زیباترین بخش در این رمان عشق و علاقه پنهانی قهرمان داستان به معشوق فرانسوی درگذشته‌اش باشد؛ به طوری که بعد از گذشت سال‌های متمادی از مرگ او، عشق او بر همان شیوه و رفتار سابق باقی می‌ماند.»

مرزاق البقطاش در سال ۱۹۴۶میلادی در الجزایر متولد شد. از دیگر آثار او که توجه منتقدان را برانگیخته است می‌توان به رمان «پرندگان در نیم‌روز» و «رقص در هوای آزاد» اشاره کرد.

جایزه بهترین رمان نوشته شده به زبان فرانسوی نیز به رمان «خیابان جنگ» نوشته نورالدین سعداوی، نویسنده فقید الجزائری رسید.

بهترین رمان نوشته شده به زبان آمازیغی نیز اولین رمان مصطفی زعروری، با عنوان «این آرزوی من است» را به عنوان برنده شناخت. این رمان روایتی از خشونت و ظلم در جامعه الجزائر و تاریخ آزادسازی این کشور است.

سال گذشته جایزه رمان عربی آسیه جبار به سمیر قسیمی برای رمان«کتاب الماشاء» رسید و جایزه رمان فرانسوی نیز رمان « یوکو…. یا اهل برزخ» نوشته  جمال ماتی را به عنوان برنده معرفی کرد و لینده کوداش با رمان «حکایت آخر» جایزه بهترین رمان به زبان آمازیغی را برد.

امسال بیشتر از ۷۰ نویسنده به سه زبان عربی فرانسوی و آمازیغی آثارشان را در این دوره از جایزه آسیه جبار شرکت داده بودند که  ۴۲ رمان فرانسوی، ۲۴رمان عربی و  ۷ رمان به زبان آمازیغی را شامل می‌شدند.

آسیه جبار، نویسنده و مترجم و زبان‌شناس و فیلم‌ساز الجزایری، که نام اصلی‌اش فاطمه الزهرا املحاین است در شهر ساحلی شرشال در الجزایر به دنیا آمد.

او سال ۲۰۰۵ به عضویت فرهنگستان فرانسه درآمد و اولین زن عربی بود که به این نهاد پا گذاشت.

از او بیش از ۲۰ اثر اعم از رمان، نمایشنامه و شعر به جا مانده است. او آثارش را به زبان فرانسه می‌نوشت.

چندی پیش گوگل به مناسبت زادروز این نویسنده الجزائری تصویری از او را در سرفصل لوگوی خود قرار داد و از مقام او تجلیل کرد./ز

ایبنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.