امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 61118
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 20 تیر 1396 - 17:18 | | ارسال توسط :

جبران غفلت از آموزه‌های کاربردی قرآن با تصویرسازی و نمایش

در نشست ایده‌پردازی تصویرسازی آیات قرآن مطرح شد که آنچه که در جامعه امروز ما حلقه مفقوده است، سبک زندگی دینی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و با کمک گرفتن از دنیای تصویر می‌توان نکات کاربردی را به شیوه‌ای همه پسند به جامعه منتقل کرد.

به گزارش بابل نوین، نشست ایده‌‌پردازی ساخت فیلم با مضمونی قرآنی با حضور مجید خدایاری، مدرس قرآن و از حفاظ و قراء کشورمان، عبدالمجید قوامی، عکاس و تصویربردار و حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی عباس‌پور، پژوهشگر قرآنی و نوید جهرمی، فیلمساز در سالن همایش‌های خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، نوید جهرمی به توضیح موضوع این جلسه پرداخت و گفت: در نظر داریم تا طی این نشست ایده‌پردازی قرآنی براساس آیات قرآن، فیلم مستند بسازیم به گونه‌ای که مشاهده بخش‌هایی از فیلم؛ آیه‌ای از قرآن را که متناسب با آن موضوع است به ذهن مخاطب القا کند.
وی با اشاره به اینکه این موضوعات در حال حاضر در جامعه، مختلف هستند، عنوان کرد: موضوعات گوناگونی چون قصاص، فقر، فحشا، دزدی و … وجود دارد، اما در نظر داریم تا سه موضوع را در ابتدای کار برای مشخص شدن خط مشی کار متناسب با سبک زندگی قرآنی ـ اسلامی باشد.
جهرمی با اشاره به ساخت فیلم‌هایی چون «شهر زیبا» ساخته اصغر فرهادی با موضوع اینکه خانواده‌هایی با انجام قصاص از بین می‌روند، فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی و همچنین فیلمی از پوران درخشنده با عنوان «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» با موضوع آزار جنسی کودکان و سرانجام قصاص، اظهار کرد: در حال حاضر، ساختن فیلم‌هایی این چنینی در جامعه‌ هنری موضوع قصاص را جنجال‌آفرین کرده است.
وی اضافه کرد: در حالی که به عنوان نخستین آیه در نظر دارم تا بر روی موضوع قصاص با برداشت آیه‌ای از قرآن تصویرسازی کنم. بخاطر همین در نظر دارم تا با راهنمایی شما خبره‌های عرصه قرآنی با معرفی سه آیه که بتوان براساس آن فیلم‌نامه خوبی نگارش کرد و فیلم کوتاه یا مستند اثرگذاری را تولید کرد، گام‌های مثمرثمری برداریم.
این فیلمساز عنوان کرد: معتقدم، دومین مسئله پس از قصاص که می‌تواند سوژه خوبی برای ساخت فیلم باشد، فقر است. افرادی هستند که به واسطه فقر، دست به کارهای نامشروع و خلاف بزنند. حال این فقر ممکن است فرهنگی، اجتماعی و یا مالی باشد که مد نظر، نشان دادن فقر مالیست که اگر آیه‌ای را شما صاحبان نظر برای ما بیان کنید و بتوان بر روی آن بحث کرد و پس از بررسی به نتیجه رسید، می‌توان براساس آن فیلم، تیزر و یا مستندی کوتاه ساخت.
در ادامه این جلسه، خدایاری از مدرسان قرآن با اشاره به اینکه باید مردم را بیشتر با قرآن آشنا کرد، گفت: بهتر است عنوانی جامع برای این جلسه باشد و آن هم «ایده‌پردازی تصویرسازی آیات قرآن» است.
وی ادامه داد: فقر، فحشا و فساد از جمله معضلاتیست که در جامعه وجود دارد، اما اینها هیچ کدام علت نیستند، بلکه معلول هستند. باید علت، شناسایی شود که چه چیزی باعث گسترش فقر در جامعه است؟ و یا فساد جامعه ناشی از چه چیز است؟ معتقدم آنچه که در جامعه ما امروزه ما حلقه مفقوده است، سبک زندگی دینی است. همان چیزی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید می‌کنند که متأسفانه، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
خدایاری اضافه کرد: اگر افراد جامعه بتوانند زندگیشان را مبتنی بر آیات قرآن قرار دهند و همانطور که قرآن، فرموده عمل کنند و از آنچه که پرهیز داده است، پرهیز کنند، آن هنگام است که افراد زندگی سعادتمندی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از افراد در جامعه، شیفته غرب و زندگی کردن در آنجا هستند، افزود: برای این افراد، هیچ تفاوتی ندارد که با چه شرایطی و به چه صورتی در غرب و یا آمریکا زندگی می‌کنند، بلکه این شیفتگی به حدی است که آنها را گوش به فرمان غربی‌ها کرده است به گونه‌ای که سبک زندگی، نحوه خوردن، خوابیدن و زندگی‌ کردن آنها از جامعه غرب نشئت می‌گیرد.
این حافظ کل قرآن بیان کرد: بین همه مدل‌های مختلفی که وجود دارد، مدلی هست که ما معتقدیم موفق‌ترین مدل است، مدلی که خداوند در قالب کتاب آسمانی ارائه کرده است و پیامبر به عنوان راهنمای نوع بشر در کنار آن قرار دارد. این پیامبر، کامل‌ترین فرد و آخرین پیامبر الهی است که برای هدایت بشریت آمده است.
وی با اشاره به اینکه در این کتاب قانون، تمام نیاز فطری انسان امروزه را از هزار و ۴۰۰ سال گذشته و تا قیامت آورده است، اظهار کرد: هر موردی که نیاز سعادتمندی انسان است در این کتاب تأمین شده است و اگر فردی پیامبر اکرم(ص) را الگوی زندگی خود قرار دهد و به تبع آن از اهل‌بیت(ع) الگوی‌پذیری داشته باشند، قطعا زندگی موفق همراه با سبک زندگی دینی خواهد داشت.
خدایاری اضافه کرد: هرچه از این کتاب قانون الهی دور شویم، تبعات منفی به دنبال ما می‌آید. معتقدم برخی از آموزه‌های کاربردی دین در زندگی فردی و اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته‌اند که به تبع آن دچار معضلات آن چون فقر، فحشا، فساد و … شده‌ایم. که اینها موجب ناامن شدن فضا و محیط جامعه شده است. هنگامی که در جامعه‌ای این معضلات همراه باشد، آن جامعه کاربرد مفیدش را از دست می‌دهد و به محیطی ناامن تبدیل می‌شود و این ناامنی تا جاییست که ممکن است که ممکن است جایی برای زندگی باقی نگذارد. به مانند جامعه لوط که به دلیل ایمان نداشتن افراد جامعه، مردم آن دیار خواستند که آنها از قریه بیرون و ترد شوند «وَ ما کانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْیَتِکُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ یَتَطَهَّرُونَ».
وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه شاهد این گونه نمونه‌ها در سطح جامعه هستیم، اظهار کرد: بانوی باحجابی را تصور کنید که در محیطی کار می‌کند که کارمند‌های آن با پوششی مخالف آموزه‌های دینی در آن کار می‌کنند که این فرد دیر یا زود حذف می‌شود و از آن محیط کاری دچار آسیب می‌شود و یا خانم و آقایی که طی ایام ماه مبارک رمضان، روزه‌ است اما برخلاف آن در محیطی کار می‌کند که کارکنانش به روزه‌داری اعتقادی ندارند و ناهار و نسکافه را به مانند سایر ایام سال و در سرجای خودش میل می‌کنند. حداقل این حضور رنجش را برای آن فرد به همراه دارد.
این مدرس جلسات قرآن با اشاره به اینکه باید سعی کنیم Life Style(سبک زندگی) براساس آیات قرآن به صورت اسلامی و دینی نشان داده شود، اضافه کرد: اما در خصوص موضوع قصاص که بیان شد بهتر است آیه «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ» نشان داده شود، البته مراد از آن این نیست که فردی که قصاص می‌شود حیات پیدا می‌کند؟ بلکه مراد این است که جامعه با قصاص دچار حیات می‌شود؛ چرا که بُعد امنیت و سلامت است که حیات جامعه را تضمین می‌کند.
وی ادامه داد: اگر فردی قرار باشد با انتشار دادن ویروسی جامعه را آلوده کنند، قطعا او را می‌کشند و اگر یک نفر بخواهد خودش هم قاضی، هم مجری و هم پلیس باشد، این نمی‌شود چون نه علم آن کار را دارد و نه از قوانین مطلع است. قوانین، موجی هستند که از هنجارشکنی جلوگیری می‌کنند. قوانین برای ایجاد امنیت و نظم در جامعه است .
خدایاری عنوان کرد: در کتاب قانون، خداوند نشان می‌دهد که افراد باید در هر حالی مراقب رفتار خود باشند تا مبادا در عصبانیت و ناراحتی، رفتار بدی از خود نشان دهند و منجر به قتل و یا کشتن فردی شوند که در جواب آن قصاص انجام می‌شود که پیاده کردن حکم قصاص موجب زندگی جامعه است که شاید از خونریزی به ناحق در جامعه پرهیز کنید «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ یا أُولِی الْأَلْبابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (بقره/۱۷۹).

این قاری کشورمان با اشاره به بحث انفاق که در آیات قرآن، بارها بر آن تصریح شده است، گفت: گروهی انفاق برای خداوند می‌کنند و هیچ پاداشی از هیچ گروهی نمی‌خواهند «لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا»، دسته دوم افرادی هستند که خدمت می‌کنند و توقع تشکر دارند و دسته سوم نیز افرادی هستند که انفاق نمی‌کنند و توقع تشکر دارند.
وی با اشاره به اینکه البته نشان دادن بحث انفاق در جامعه بیشتر برای مردم بخشش پول را تداعی می‌کند، اظهار کرد: در سوره بقره در ۱۴ آیه پیاپی درباره انفاق صحبت به میان آمده است و بهتر است با نگاه مثبت به این موضوع بیان شود چنانکه در آیه «الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ ثُمَّ لا یُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذیً »(بقره/۲۶۲) به صراحت بیان شده است.
این مدرس قرآن اظهار کرد: همچنین براساس آیه ۳۴ نساء «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ» که نشان‌دهنده سرپرست بودن مردان بر زنان و خانواده به صورت کل و اینکه مردان نگهبان زنان هستند، است.
وی با اشاره به اینکه اگر قرار است، مستندی ساخته شود، بهتر است قابل استفاده برای دیگر کشورها نیز باشد، اظهار کرد: بهتر است کاری ساخته و تولید شود که علاوه بر صداگذاری به زبان انگلیسی و یا زیرنویس انگلیسی، قابل درک و فهم و انتقال‌دهنده معنای آن آیه قرآن باشد.
میهمان دیگر این جلسه قوامی، عکاس و تصویرگر بود که گفت: با توجه به اینکه ثلث داستان ما قرآنی است و از آن می‌خواهیم سه عملکرد پنج دقیقه‌ای در بیاوریم، معتقدم خیلی کلی آغاز کردیم و اگر اینگونه پیش رویم باید ساعت‌ها جلسه بگذاریم.
وی اظهار کرد: استقبالی که از فیلم‌های هالیوودی می‌شود، استقبال عجیبی است. این فیلم‌ها یا داستان‌وار هستند، یا نشان‌دهنده سبک زندگی و یا تنها یک لایه حقیقت را ارائه می‌کنند که بعضا آنها نتیجه‌گیری غلط را به مخاطب القا می‌کنند و چیزی که این فیلم‌ها را جذاب می‌کنند، حضور قهرمان‌ها در آنهاست که موجب می‌شود، تماشاچی مشغول این قهرمان‌ها شود و از اصل جریان دور بماند.

قوامی با تأکید بر اینکه حال آنکه در کشورمان از زمان هشت سال جنگ تحمیلی تاکنون از این دست قهرمانان کم نداریم، عنوان کرد: با وجود این قهرمان‌ها ما می‌توانیم داستان‌ها فوق‌العاده‌ای بسازیم که می‌توان آیات قرآن را نیز همراه آن کرد.
وی اظهار کرد: اگر بخواهیم آیات قرآن را پیدا کنیم، تطبیق دهیم، فیلم‌نامه متناسب با آن بسازیم نیازمند زمان طولانی و هزینه‌ای زیاد است اما به نظرم بهتر است به برش‌هایی از زندگی شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و سایر قهرمانان مذهبی کشورمان مراجعه کنیم که می‌توانیم با آیات قرآن تطبیق دهیم و آن هنگام تصویرسازی کنیم.
حجت‌الاسلام مجتبی عباس‌پور، پژوهشگر قرآنی از دیگر میهمانان حاضر در این نشست دوساعته بود و گفت: باید بدانیم می‌خواهیم بر روی چه حوزه‌ای فعالیت کنیم تا بتوانیم بهتر آیات قرآن متناسب با آنها را استخراج و بر روی آنها کار کنیم. در سوره انسان به صورت مفصل به داستان اطعام دادن به فقیر و یتیم و اسیر توسط حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) با وجود احتیاجی که به آن طعام دارند و سه روز روزه‌داری به نیت بهبودی و سلامت امام حسن و حسین(ع)، اشاره شده است.
عباس‌پور اظهار کرد: نمونه این فعالیت‌ها و اثرات آن را در زندگی قهرمانانی که در اطراف ما هستند نمونه عینی دارد. چنانکه حیا در نظر و نگاه در برش‌های مختلف زندگی حضرت یوسف(ع) و بیان داستان آن در قرآن مطرح شده است، چیزی که امروزه در جامعه ما به عنوان یکی از رذائل اخلاقی مطرح شده است.
وی با اشاره به موضوع صدقه دادن، اظهار کرد: در قرآن، بارها بیان شده است که کارهای خوب و اعمال خیرتان را با منت و اذیت از بین نبرید چنانکه در قرآن می‌خوانیم «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی‏؛ صدقات خود را با منت و اذیت باطل نکنید»(بقره/۲۶۴). یعنی منت و اذیت باعث حبط اعمال خیر آنها از قبیل طاعات و صدقات می‌شود.
این پژوهشگر قرآنی تصریح کرد: بهتر است که این موارد با نگاه ایجابی بیان شود، چون مردم بیشتر پذیرای آن هستند.
طی این جلسه مقرر شد که در ابتدا بر روی موضوع قصاص با آیه «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ»، صدقه با محوریت آیه «لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذی‏» و همچنین با سرفصل مدیریت خانواده به آیه «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ» پرداخته شود./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.