امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 56598
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 18 اردیبهشت 1396 - 20:08 | | ارسال توسط :

خانواده در اسلام کارکردی کاملا دینی دارد

عضو هیأت علمی دانشکده هدی گفت: برخلاف مسیحیت که خانواده فقط رسالت تربیتی داشته و رسالت دینی ندارد، در اسلام خاناده کارکردی کاملا دینی دارد.

به گزارش بابل نوین، خانم اسماعیلی، عضو هیأت علمی دانشکده هدی در یازدهمین نشست بین‌المللی الهیات تطبیقی با عنوان «الهیات خانواده از نگاه اسلام و مسیحیت» که بعد از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشگاه حضرت معصومه(س) جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه هسته اصلی تشکیل جامعه اسلامی خانواده است و جامعه اسلامی بدون خانواده شکل نمی گیرد، گفت: در اسلام خانواده از جهات و کارکردهای مختلفی دارای اهمیت است.

وی افزود: مسلمانان یک خانواده بزرگی هستند که از درون یک واحد عاطفی پر کارکرد اجتماعی به نام خانواده منتشر شده اند بنابراین مسلمانان از دو جهت باهم نسبت دارند یکی از جهت خانوادگی و فامیلی و بعد از آن از جهت دینی با یدیگر پیوند دارند؛ بنابراین خانواده نقطه کانونی جامعه بوده و اولین و مردمی ترین نهاد اجتماعی است که آیه ا۳ سوره حجرات به این موضوع اشاره دارد و می فرماید«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ» یعنی اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست بى‏ تردید خداوند داناى آگاه است.

عضو هیأت علمی دانشکده هدی با اشاره به اینکه خانواده فراگیرترین نهاد مردمی است، تصریح کرد: این مردمی بودن از گذشته تا به حال و آینده ادامه دارد و باید دقت کرد که خانواده یک جامعه دینی و زیر بنای جامعه دینی را تشکیل می دهد به همین دلیل حفظ قداست خانواده در نزد خداوند بسیار مهم است.

خانم اسماعیلی با تأکید بر اینکه هیچ بنایی در اسلام به اندازه خانواده نزد خدا محبوب نیست، اظهار کرد: خانواده در اسلام یک کانون با فضیلت بوده و تشکیل خانواده در اسلام یکی از کارها و آموزه پر فضیلت است.

وی افزود: در اسلام خانواده کارکرد دینی داشته و خانواده دینی، اولین حلقه از جامعه دینی را تشکیل می دهد و باید دقت کرد که در اسلام خانواده دارای معیار و مدل خاصی بوده و خانواده در اسلام نهادی است که از اجتماع یک زوج غیر همجنس تشکیل می شود و با این تعریف بسیاری از گروه هایی که امروز در قانون خانواده نامیده می شوند از تعریف خانواده خارج می شوند که این گروه ها شامل خانواده اشتراکی، کیبت ها یا خانواده های قبیله ای و مشترک یهودی، خانواده هم جنس و خانواده سفید نیز می شود.

عضو هیأت علمی دانشکده هدی ادامه داد: برخلاف آیین مسیحیت که فرزندان پس از رسیدن به سن قانونی خانه را ترک کرده و والدین در قبال آنها وظیفه ای ندارد، در اسلام والدین و حتی پدر بزرگ و مادربزرگ نسبت به فرزند تا آخر عمر مسؤولیت فقهی داشته و ازفرزند خود حمایت می کنند.

خانم اسماعیلی ادامه داد: در آیین اسلام به صورت دقیق وظایف و نقش ها مشخص شده است و همچنین پاداش تبعیت یا عدم تبعیت از این وظایف از سوی خداوند نیز به صورت دقیق مشخص شده است.

وی ادامه داد: همچنین خانواده در اسلام مظهر عبودیت و بندگی خداوند بوده و تزکیه و تهذیب نفس در خانواده محقق می شود و همچینن باید دقت کرد که در کنار کارکردهای دینی، یکی از ویژگی ها مهم خانواده این است که فرد با تشکیل خانواده نیازهای طبیعی و غریزی خود را در خانواده برطرف می کند./م

منبع: رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.