امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 54072
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 20 فروردین 1396 - 12:42 | | ارسال توسط :

دخالت مستقیم آمریکا در بحران سوریه پس از ناکامی تکفیری‌ها

علمای لبنانی تاکید کردند که حمله آمریکا به پایگاه هوایی الشعیرات تداعی‌گر تجاوز نظامی آمریکا به عراق به بهانه مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی است.

به گزارش بابل نوین، در بسته خبری “جهان اسلام در هفته ای که گذشت” گزیده ای از مهم‌ترین تحولات جهان اسلام و اظهارنظرهای علمای مسلمان مورد برسی قرار می‌گیرد. حمله نظامی آمریکا به سوریه بی شک مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته است. در ادامه بازتاب‌های این حمله و سایر تحولات در کشورهای اسلامی را ارائه می‌کنیم:

واکنش‌ها به حمله نظامی آمریکا به سوریه
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه علمای مقاومت درباره حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات سوریه به گفت: آمریکا که از پیروزی های رخ داده در حلب و دمشق و سایر مناطق سوریه به ستوه آمده است، جنایت خان شیخون را مرتکب شد تا دیدگاه ها نسبت به دولت و ارتش سوریه را تغییر دهد.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت نیز گفت: در حالی که جهانیان منتظر تحقیق بین المللی درباره حادثه فجیع حمله شیمیایی در ادلب سوریه بودند، آمریکا وارد خط شد و به بمباران خاک سوریه پرداخت، مساله ای که شک و تردید درباره دست داشتن آمریکا در حادثه شیمیایی خان شیخون را افزایش می دهد.

حزب الله لبنان در واکنش به حمله موشکی آمریکا به سوریه تصریح کرد: این اقدام احمقانه بزودی فتح بابی برای بحرانی بزرگ و خطرناک در سطح منطقه خواهد شد و اوضاع جهانی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

جنبش نجبای عراق اعلام کرد که حمله موشکی آمریکا به سوریه در پاسخ سرنگونی چندی پیش یک جنگنده رژیم صهیونیستی به دست ارتش سوریه صورت گرفت.

شورای سیاسی انصارالله تاکید کرد: توجیهاتی که آمریکا برای این حمله خود مطرح می‌کند، بهانه‌های واهی و دروغ‌های مفتضحانه‌ای است که این دولت قبلا از آن برای حمله به عراق و دیگر کشورها و اشغال آن‌ها به کار گرفته است.

شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات در سوریه را محکوم کرد و گفت: این حمله نشان داد که جنگ ۶ ساله علیه سوریه یک جنگ آمریکایی ـ صهیونیستی در پوشش تکفیری و تروریستی است. وی افزود: پس از آنکه گروه های تروریستی از انجام وظیفه خود که تضعیف ملت و ارتش سوریه است، ناکام ماندند، رژیم صهیونیستی به صورت مستقیم وارد عمل شده است.

حجت الاسلام احمد قبلان، یکی از علمای لبنان حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی العشیرات در سوریه را محکوم کرد و ادامه داد: ما نسبت به تحولات منطقه به ویژه پس از تجاوز آشکار آمریکا علیه سوریه هشدار می دهیم. سیاستمداران باید به سرعت به ترمیم دولت پرداخته و زندگی سیاسی را به کشور بازگردانند.

آیت الله عفیف نابلسی، از علمای لبنان گفت: حمله موشکی آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات سوریه نیز با هدف افزایش روحیه همپیمانان تُرکی، قطری، سعودی و صهیونیستی و ترسیم مجدد نقشه توازن بر اساس مصالح خود صورت گرفت.

آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در پیامی حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات سوریه را به شدت محکوم کرد. در این پیام آمده است: حمله موشکی آمریکا به این پایگاه به معنای تجاوز به حاکمیت دولت عربی و اسلامی است و در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی به شمار می آید که درصدد تضعیف سوریه و غرق کردن این کشور در تنش و آشوب است.

عراق: حمایت قاطع نخست وزیر عراق از الحشد الشعبی
شیخ مهدی الصمیدعی، مفتی اهل تسنن عراق اظهار داشت: اعضای بسیج مردمی با رشادت و جانفشانی بسیار در برابر تروریسم ایستادند و جهانیان را اعم از کشورهای عربی، غربی و اسلامی از شر داعش نجات دادند.

حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق مخالفان و کسانی که به بسیج مردمی توهین می‌کنند و خواستار حذف این نیروها هستند را به مقابله تهدید کرد و گفت: دستی که بخواهد نیروهای امنیتی و بسیج مردمی را حذف کند، قطع خواهد شد.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از علمای عراق با اشاره به برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در شهر کرکوک بیان داشت: جریانهای تروریستی پس از دریافت شکستهای مختلف در خط مقدم نبرد با این گونه اقدامات درپی ایجاد اختلاف و ضربه به وحدت ملی این کشور است بنابراین مسؤولان و مردم عراق باید نسبت به این مسائل هوشیار باشند.

حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف هم نسبت به برافراشتن پرچم اقلیم کردستان در شهر کرکوک واکنش نشان داد و گفت: این گونه اقدامات با هدف سنگ اندازی در مسیر آزادسازی اراضی این کشور از اشغال تروریسم صورت میگیرد.

حضرت آیت الله بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف خاطرنشان کرد: حوزههای علمیه میتوانند نقش اساسی در انتشار مبانی اسلام اصیل محمدی (ص)، محبت، همزیستی مسالمت آمیز، برادری، همکاری و دعوت به وحدت اسلامی داشته باشند.

جمعی از مسیحیان سریانی استان موصل ضمن تشرف به زیات حرم مطهر امیرالومنین علی (ع) با حجت الاسلام سید نزار حبل المتین تولیت آستان مقدس علوی دیدار و گفتوگو کردند. خور اسقف شربل عیسو سخنگوی اسقفهای سریانی استان موصل در این دیدار خاطرنشان کرد: امام علی (ع) الگوی حق، عدالت و انسانیت است و ما نیز تمایل و گرایش بسیاری به حق و عدالت داریم.

حضرت آیت الله سیستانی خرید و فروش کالاهای صهیونیستی و شرکت های حامی آن را حرام اعلام کرد.

شیخ خالد الملا رییس تجمع علمای اهل تسنن عراق نسبت به ظهور جریان جدید تروریستی در این کشور پس از نابودی کامل داعش به نام «جبش» که مخفف اسم جیش جبهه الشام هشدار داد. وی افزود: جریان تروریستی جبش به تازگی در پی نفوذ به عراق است و مردم این کشور با همه طوائف و اقشار باید در برابر آن بایستند.

بحرین: واکنش‌ها به سلب تابعیت عالم بحرینی
شیخ عبدالله دقاق، نماینده آیت الله عیسی قاسم در قم هفته گذشته با حکم سلب تابعیت مواجه شد. این روحانی انقلابی بحرین در گفت‌وگو با رسا اظهار داشت: این ضربه بر پیکره رژیم آل خلیفه برای آنها ناخوشایند بود و همین مساله سبب شد تا با صدور حکم سلب تابعیت از بنده به نوعی پاسخی به مواضع من بدهند لکن آل خلیفه بداند که این اقدامات احمقانه مرا بیش از پیش به دفاع از آیت الله عیسی قاسم و ملت مظلوم بحرین وادار خواهد کرد تا تمامی خواسته‌های قانونی مردم محقق شود.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان نیز در پیامی، سلب تابعیت حجت الاسلام شیخ عبدالله الدقاق نماینده رهبر شیعیان بحرین در ایران را لکه ننگی بر پیشانی آل خلیفه عنوان کرد. وی تصریح کرد: این رژیم همچنان بر گزینه بحران آفرینی و سرکوب امنیتی پایبند است و گمان می کند با این روش می تواند به حکومت و قدرت ادامه دهد.

حجت الاسلام ایمن زیتون امام جمعه شیعیان لاذقیه سوریه تصریح کرد: محاکمه صوری شیخ عبدالله الدقاق و سلب تابعیت وی لکه ننگی بر پیشانی نظام آل خلیفه است چرا که تابعیت بحرینی اصیل را به دلیل برافراشتن پرچم دفاع از مظلومان و ایستادگی در کنار آیت الله شیخ عیسی قاسم سلب می کند.

ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین حکم سلب تابعیت نماینده رهبر شیعیان این کشور در ایران را بی ارزش توصیف کرد.

مردم الدراز که در محاصره به سر می‌برند به نشانه حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب این کشور تظاهرات کردند.

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در واکنش به حکم دادگاه استیناف آل خلیفه مبنی بر لغو حکم ۹ سال حبس و تأیید ۴ سال دبیرکل این جمعیت نوشت: باقی ماندن شیخ علی سلمان در زندان حتی برای یک روز هم نشان دهنده وجود بحران واقعی در کشور و اوج تسلط و عدم قبول دیدگاه دیگران در بحرین است. این جمعیت افزود: شیخ علی سلمان کلید حل بحران به شمار می آید و نظام و حتی جهانیان به خوبی می دانند که وی توانایی و مشروعیت اداره هرگونه بحران سیاسی را دارد.

شیخ عبدالرحمن الفاضل از روحانیان اهل تسنن بحرین، سخنان خالد آل خلیفه وزیر خارجه این کشور درباره بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار داد. وی مدعی شد که دولت ایران به اجرای توطئه های دشمنانه علیه بحرین ادامه داده و باید در برابر این مساله ایستاد.

دادگاه جنایی آل خلیفه، حجت الاسلام شیخ عیسی المومن امام جماعت مسجد الخیف منطقه دیر بحرین را به ۳ ماه حبس و پرداخت ۵۰۰ دینار محکوم کرد.

ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه و جریان الوفای اسلامی بحرین، محاکمه پدران و مادران شهدای این کشور را محکوم کردند.

هادی الموسوی از اعضای ارشد جمعیت الوفاق اسلامی بحرین از سوی مقامات آل خلیفه ممنوع الخروج اعلام شد. وی که برای سفر به سوییس جهت مشارکت در نشست شورای حقوق بشر در ژنو، در فرودگاه بین المللی بحرین حضور یافته بود، با واکنش مأموران مبنی بر ممنوعیت سفر به خارج موجه شد.

لبنان: حمایت علما از محور مقاومت
حجت الاسلام شیخ علی بحسون نماینده حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف در لبنان و سوریه خاطرنشان کرد: مواضع سلطان قابوس پادشاه عمان و دولت این کشور درباره مسائل جهان عرب به ویژه لبنان قابل تقدیر است.

حجت الاسلام سید ابراهیم امین السید رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان از آمریکا، انگلیس و عربستان به عنوان سازنده و حامی داعش یاد کرد.

شیخ احمد القطان، از روحانیان اهل تسنن لبنان تأکید کرد که تکفیریها امت اسلامی را همانند لقمهای راحت در اختیار دشمن قرار میدهند.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تأکید کرد که برخی کشورهای منطقه بر استفاده از تکفیری ها علیه مقاومت اسلامی پافشاری می کنند.

حجت الاسلام علی دعموش، نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تأکید کرد که آمریکا درصدد قطع راههای ارتباطی محور مقاومت در سوریه است.

مصر: الازهر  و تلاش برای مقابله با افراط‌گری
دیده‌بان اسلام‌هراسی وابسته به دارالافتای مصر، بر ضرورت اهتمام به امامان مساجد آلمان و تربیت و آموزش آن‌ها به شیوه صحیح تأکید کرد.

الازهر مصر همکاری جهانی برای نابودی داعش و سایر گروهک‌های تروریستی را خواستار شده و تاکید کرد وحدت و همدلی راه نابودی تروریسم جهانی است.

محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با تجلیل از عبدالفتاح سیسی رییس جمهور این کشور در مبارزه با تروریسم تاکید کرد که صداقت رییس جمهور در رویارویی با تروریسم تقدیر جهانی را به همراه داشت و باید از این مواضع با توان حمایت کرد.

وزارت اوقاف مصر تاکید کرد که امامان جماعت و سخنرانان دینی که اندیشه‌های افراطی را ترویج دهند حق اقامه نماز جماعت، وعظ و خطابه را ندارند.

شوقی علام، مفتی مصر با بیان آنکه مبارزه با تروریسم نیازمند اتحاد جهانی است از آمادگی الازهر در رویارویی با خشونت و تندروی خبرداد.

سودان: صادق المهدی، رییس حزب امت ملی سودان با انتقاد از آمریکا گفت: اگر تلاش های این کشور برای سرنگونی اتحادیه جماهیر شوروی در افغانستان نبود، القاعده خلق نمی شد و پیش از حمله آمریکا به عراق و اشغال این کشور، داعشی وجود نداشت.

پاکستان: حزب تحریک انصاف پاکستان از عربستان به عنوان حامی اصلی تروریسم یاد کرد و مشارکت در ائتلاف عربی را خطرناک خواند.

 حجت الاسلام سید ناظر عباس تقوی، رییس منطقه ای مجمع علمای شیعه پاکستان نسبت به تشدید عملیات انفجاری و کشتار شهروندان این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت که تروریسم به هیچ دین و مذهب و قانون و سنت پایبند نیست.

سوریه: شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی سوریه گفت:  روسیه ثابت کرد که حامی ملت سوریه در جنگ علیه ترویسم است، به یاری حق می پردازد و کمک های انسان دوستانه فرانی به سوریه کرده است. امیدواریم سایر کشورهای غربی نیز چنین مواضعی را از خود نشان دهند زیرا روسیه کشوری است که ملت ها را تا رسیدن به حقوقشان کمک می کند.

میانمار: یک عالم مسلمان روهینگیایی به همراه یک شهروند مسلمان دیگر بر اثر شکنجه‌های وحشیانه نظامیان میانمار در بازداشتگاه‌های این کشور کشته شدند./ص

خبرگزاری رسا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.