امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 74897
  پرینتخانه » اجتماعی, فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 30 آذر 1396 - 15:32 | | ارسال توسط :

دروس و سرفصل‌های رشته‌های دانشگاهی تکراری است

مدیر اجرایی پژوهشکده اعجاز قرآن گفت: دروس و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد تقریباً مانند دوره کارشناسی است و تحول خاصی در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم. این روند در دوره دکترا ادامه دارد.

به گزارش بابل نوین،قاسم درزی، مدیر اجرایی پژوهشکده اعجاز قرآن با بیان اینکه پژوهشکده اعجاز قرآن مطالعات میان‌رشته‌ای در قرآن انجام می‌دهد، گفت: پژوهشکده اعجاز قرآن به صورت خاص سعی می‌کند روی تمام موضوعات میان‌رشته‌ای قرآن فعالیت کند در حالی که این کار متکفلی در مراکز علمی کشور ندارد.

وی افزود: رسالت پژوهشکده اعجاز قرآن بررسی اعجاز اثباتی قرآن در موضوعات علمی، لفظی و ادبی و نیز اعجاز غیر اثباتی و توصیفی قرآن مثل گونه‌های اعجاز، دسته‌بندی اعجاز، توصیف رویکردهای مختلف اعجازی مثل اعجاز بیانی و … است.

درزی با اشاره به اینکه تاکنون استقبال مناسبی از کارگاه‌ها و نشست‌های پژوهشی پژوهشکده اعجاز قرآن در زمینه مطالعات میان‌رشته‌ای و قرآن‌پژوهی از سوی اساتید رشته‌های مختلف تحصیلی صورت گرفته است، افزود: در واقع این پژوهشکده پل ارتباطی بین رشته‌های مختلف دانشگاهی با قرآن ایجاد و فرصتی برای اساتید برای  تطبیق دروس تخصصی آن‌ها با مفاهیم قرآنی فراهم کرد. اساتید از رشته‌هایی مثل آناتومی دانشگاه تهران، فیزیک و هسته‌ای، زمین‌شناسی، جغرافیا، آب و هوا شناسی، زیست‌شناسی، برق، لیزر و سایر رشته‌های دانشگاهی در این نشست‌ها حضور و مشارکت دارند.

مدیر اجرایی پژوهشکده اعجاز قرآن درباره نحوه جذب دانشجو  در پژوهشکده اعجاز قرآن گفت: در رشته قرآن‌کاوی رایانشی و اعجاز قرآن در مقطع کارشناسی ارشد جذب دانشجو داریم که امسال در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش ثبت شد. سیر تطور اعجاز، روش تحقیق، اعجاز قرآن و مستشرقان، اعجاز ادبی، تفسیر روایی، اعجاز علمی و تاریخ قرآن از دروسی است که با حضور اساتید برتر مثل دکتر معارف رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در پژوهشکده ارائه می‌شود.

درزی افزود: برای دانشجویانی که در موضوع قرآن‌کاوی رایانشی فعالیت می‌کنند، دوره‌های تخصصی قرآنی مثل مباحث صرف و نحو و بلاغت و تفسیر برگزار می‌کنیم و در صورت کلی سعی می‌کنیم موضوعاتی را کار کنیم که امکان پیاده‎‌سازی آن‌ها در موضوعات رایانشی وجود داشته باشد.

وی تکراری بودن دروس و سرفصل دروس در مقاطع مختلف دانشگاهی  را از آسیب رشته‌‌های دانشگاهی معرفی کرد و گفت: آسیبی که در رشته‌های دانشگاهی وجود دارد، تکراری بودن دروس و سرفصل دروس در مقاطع مختلف دانشگاهی است. یعنی دروس و سرفصل دروس دوره کارشناسی ارشد تقریباً مانند دوره کارشناسی است و تحول خاصی در این زمینه مشاهده نمی‌کنیم. این روند در دوره دکترا ادامه دارد. در صورت کلی مقطع دکتری هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دوره ارشد و دوره ارشد هیچ تفاوت قابل ملاحظه‌ای با دوره کارشناسی ندارد. در پژوهشکده اعجاز قرآن سعی کردیم با ورود تخصصی به موضوعات قرآنی این آسیب را به حداقل برسانیم طوری که دانشجویان احساس می‌کنند با موضوعات جدیدی از قرآن آشنا شده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.