امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50951
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 18 اسفند 1395 - 11:10 | | ارسال توسط :

دفاع مقدس‌ یک فرهنگ است/ ایام نوروز، ایام ادبیات کهن

امین زندگانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، ساخت آثار مناسبتی ارزشمند و پرداخت به آیین‌های باستانی كشور در فضای سینما و تلویزیون را منوط به حضور افراد باتجربه و حرفه‌ای دانست.

به گزارش بابل نوین، این هنرمند در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در زمینه جدی گرفتن آیین‌های باستانی کشورمان در حوزه سینما و اهمیت به این مقوله گفت: به هر حال ما به عنوان کشوری که سابقه چند هزار ساله‌ فرهنگی دارد، چه در سینما و چه در قاب تلویزیون قابلیت‌های زیادی داریم که بتوانیم در این ژانر خلق اثر کنیم و آثار ارزشمند و موفقی داشته باشیم اما به شرطی که فقط به دلایل خاص ارتباطی، تولید اثری را به کسی واگذار نکنیم.

وی در ادامه همین اظهاراتش پیشنهاد داد: به عنوان نمونه اگر ما یک دانه مهدی فخیم‌زاده یا داوود میرباقری داریم، اگر این عزیزان سرشان شلوغ است و درگیر کارهای خودشان است، حداقل به عنوان مشاور و راهنما در آثارمان از آن ها استفاده کنیم و بهره بگیریم.

زندگانی سپس به تعریف درست از مناسبت اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: برای پرداخت به مناسبت‌ها ابتدا باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم که اصلا تعریفمان از مناسبت چیست؟

بازیگر مجموعه‌های «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «روزگار جوانی» و … در بخشی دیگر به همین بحث اضافه کرد: البته ناگفته نماند که ورود به عرصه تاریخ در همه جای دنیا گران است و شرایط ویژه‌ای دارد؛ پس بنابراین اگر ما می‌خواهیم آیین باستانی‌مان را از طریق فضای سینما و هر فضای هنری دیگری حفظ کنیم، باید سازمان سینمایی، وزارت ارشاد، تلویزیون، مجلس و خیلی جاهای دیگر راهکاری خوب برایمان تعریف کنند. فرضا اگر ما بخواهیم مجموعه‌ای از شاهنامه را بسازیم راه خیلی طولانی داریم. ما می‌توانیم مناسبت‌های ملی و مذهبی‌مان را در آثار ارزشمند لحاظ کنیم. همین دفاع مقدس‌مان خودش یک فرهنگ است اما متاسفانه بعضا به دست افراد نابلد سپرده می‌شود و آن طور که باید و شاید ارزش‌هایش حفظ نمی‌شود؛ در حالی که اگر به این قضیه نگاه جدی داشته باشیم می‌توانیم در ارائه فرهنگ، تاریخ و آیین‌هایمان موفق باشیم.

وی همچنین تاکید کرد: باید در این زمینه تعارف‌ها و روابطمان را کنار بگذاریم و دلمان برای فردایمان بسوزد. اگر کمی در حفظ ارزش‌ها، فرهنگ و آیین‌هایمان غفلت کنیم، روزی می‌رسد که ابوعلی سینایمان را صاحب می‌شوند.

وی سپس در پاسخ به اینکه آیین‌های سنتی‌مان مثل نوروز چقدر بار دراماتیک دارند و آیا می‌توان نوروز را به عنوان یک مضمون سینمایی نگاه کرد و بر اساس آن اثری خلق کرد، خاطرنشان کرد: صددرصد می‌توان به عید نوروز به عنوان یک مضمون سینمایی نگاه کرد. ما سرشار از خاطراتیم و خاطره یعنی سینما. ماجرای سینما مثل مرغ و تخم مرغ است که اول خاطره بوده و سپس خاطرات شکل گرفت. به نظرم هر آیینی که خاطره‌ساز است و برایمان یادآور احساسات خوب و حتی گاهی بد است، قابلیت اثر سینمایی شدن را دارد.

امین زندگانی در پایان گفت: به نظرم ایام نوروز ایام ادبیات کهن است و من پیشنهادم این است اگر عزیزان فرصت کردند در این ایام حتما آثار مولانا، حافظ و سایر آثار ارزشمند ادبی کشورمان را بخوانند. برای همه عزیزان که برای بازار فرهنگ وقت و عمرشان را می‌گذارند، آرزو می‌کنم هیچ وقت انگیزه‌شان را از دست ندهند و نوروز امثال برای همگان سرشار از شادی و سلامتی باشد./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.