امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78910
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 26 بهمن 1396 - 12:36 | | ارسال توسط :

«دوستان قدیمی»؛ شاهکاری برای همه نسل‌ها

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مدت‌هاست به روال معمول خود از چهره‌های مطرح داخلی پیشنهاد مطالعه آخر هفته برای کتاب‌دوستان می‌گیرد. حال بر آن شدیم تا کتاب‌ها تازه که در جهان منتشر شده، نقدهای مثبت زیادی گرفته اما به هر دلیل پرفروش نشده و به فارسی ترجمه نشده‌اند را معرفی کنیم تا افرادی که به زبان انگلسی آشنا هستند از مطالعه آن‌ها لذت ببرند. برای این هفته کتاب «دوستان قدیمی» نوشته اوسامو دازای را انتخاب کردیم که شما را دعوت به خواندن معرفی آن می‌کنیم.

به گزارش بابل نوین، اوسامو دازای، نویسنده مطرح ژاپنی همواره می‌کوشید تا مردم دوران خود را از معضلات اجتماعی چون بیماری روحی و روابط اجتماعی آگاه سازد. آخرین اثر وی که «دوستان قدیمی» نام دارد برای کسانی که تاکنون از این نویسنده کتابی نخوانده‌اند، شروع خوبی به حساب می‌آید. این کتاب که در سال ۱۹۴۶ به زبان ژاپنی نوشته شده، هنوز به زبان‌ها مختلف ترجمه شده و تحسین خوانندگانی از همه سنین را برمی‌انگیزد.

داستان «دوستان قدیمی» در سال ۱۹۴۶ میلادی، دو سال پیش از مرگ خودخواسته نویسنده می‌گذرد؛ به طور ناگهانی مردکی لاوبالی با لباس کار مزرعه‌اش که نشان می‌داد کشاورز است، مقابل در خانه‌ نویسنده‌ مشهور ظاهر می‌شود. او ادعا می‌کند دوست قدیمی و هم مدرسه‌ا‌‌ی صاحبخانه است. مرد صاحبخانه که پس از بمب‌باران توکیو همراه خانواده‌اش به حومه شهر نقل مکان کرده، با آنکه او را به خاطر نمی‌آورد اما اجازه می‌دهد که وارد خانه شود. دوست قدیمی که گویا حال مساعدی ندارد، وارد خانه می‌شود و شروع به نصیحت‌های پوچ و پرچانگی می‌کند. حتی هنگامی که او به همسر نویسنده بی احترامی می‌کند، مرد با وجود عصبانیت اما سکوت می‌کند تا اینکه هنگام خداحافظی با مهمان ناخوانده‌اش و دیدار کوتاه و نامفهومشان، همزمان که کشاورز سیگاری روشن می‌کند، چیزی را در دست میچرخاند و به وی نشان می‌دهد. یک حقیقت یا دروغ…

آنچه باهم به مطالعه اش پرداختیم خلاصه‌ای از کتاب کوچک و جیبی «دوستان قدیمی»، برگرفته از آخرین نوشته‌های اوسامو دازای، نویسنده پرآوازه قرن بیستم ژاپن بود.

اگر کسی تاکنون از این نویسنده کتابی مطالعه نکرده، با خواندن این اثر او را تا حد زیادی خواهد شناخت.

اوسامو دازای، متولد ۱۹۰۹ میلادی شمال ژاپن، یکی از با استعدادترین نویسندگان کشورش بود. آثار او جزو ادبیات مدرن_کلاسیک ژاپن به شمار می‌آیند. داستان های دازای با ذهنیتی شفاف،مانند آینه ای گویا زندگی شخصی اش را  روایت می‌کنند و ذهن خوانندگان بسیاری را جذب کرده اند. کتاب های او همچنین به آگاهی از موضوعات مهم زندگی مانند طبیعت انسانی، بیماری روحی، روابط اجتماعی و ژاپن پس از جنگ پرداخته اند. هم چنین او درطول زندگی روزمره اش، رهبری بوهمیان را بر عهده داشته است.
خودکشی آکووتاگاوا ضربه شدیدی برای نویسندگان جوان مارکسیست آن زمان بود چراکه آکووتاگاوا برای اکثر این جوانان بتی ادبی بود. یکی از کسانی که از مرگ آکووتاگاوا تاثیر منفی گرفت، دازای بود. او که به هنگام مرگ آکووتاگاوا هیجده سال سن داشت دو سال بعد ازآن و در دسامبر ۱۹۲۹ با خوردن قرص کالموتین برای اولین بار اقدام به خودکشی کرد که ناموفق بود.دازای با احتساب این خودکشی تا پایان عمر، شش بار عمل خودکشی را آزمود.او از نویسندگانی است که دو جنگ بزرگ جهانی را تجربه کرد وسرانجام  ۱۳ ژوئن سال ۱۹۴۸ با پشت سر گذاشته شدن جنگ جهانی دوم، قبل از انتشار این کتاب، همراه عشق زندگی‌اش در کانال تاماگاوا در توکیو خودکشی کرد و به زندگی‌اش پایان داد .

«ناانسان» و «غروب‌کنان» دو اثر شناخته شده و ترجمه شده دازای به زبان انگلیسی هستند. هم چنین تعدادی دیگر از آثارش چون «بازگشت به تسوگارو» ، «بامبوی آبی» و مجموعه داستان کوتاه‌های او توسط مترجمان همیشگی او راف مک‌کارتی و جیمز اوبرایان به انگلیسی برگردانده شده‌اند. آثار او با بسیاری از داستان‌های معاصر نویسندگان ژاپنی چون آثار هاروکی موراکامی قابل قیاس هستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.