امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53414
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 14 فروردین 1396 - 11:24 | | ارسال توسط :

راه‌های تأثیر سلامت معنوی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی

معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی نحوه تأثیر سلامت معنوی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش بابل نوین،فریدون عزیزی، رئیس کمیته سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه سلامت معنوی دستاورد ایمان به مبدا و اعتقاد به ذات لایزال الهی با توجه به توحید ذاتی، صفاتی و افعالی و انجام اعمال صالح است؛ اظهار کرد: این جنبه از سلامت اثرات فوق العاده‌ای در ارتباط انسان با خود، دیگران و با جهان پیرامون او دارد. در صورتی که سلامت معنوی که ریشه آن در فطرت انسان‌ها است، خدشه‌دار شود مراقبت‌های معنوی و مداخلات مدبرانه می‌تواند در بازگشت آن موثر باشد.
وی در رابطه با سنجش و ارزیابی تاثیر سلامت معنوی بر سلامت جسمی و روانی بیمار عنوان کرد: دیدگاه معنوی از طریق رفتارهای بهداشتی، حمایت اجتماعی، سایکونوروفیزیولوژیک و اثرات مافوق طبیعی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی تاثیر می‌‌گذارد.
معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی بیان کرد: تعهد دینی و معنویت موجب فعال‌سازی مسئولیت پذیری شخص در زمینه اصول و باورهای مندرج شده در دین می‌شود که اثرات جسمانی و روانی را نیز به خود اضافه می‌کند مانند رفتارهای تغذیه‌ای توصیه شده در ادیان که بخشی از رفتارهای بهداشتی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: انجام مناسک دینی و معنوی توصیه شده در دین نیز موجب افزایش حمایت اجتماعی شده که این مؤلفه به عنوان یکی از تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت شناخته می‌شود. دین تعاملات اجتماعی را افزایش داده و حمایت اجتماعی را به عنوان یک منبع ارتقاء سلامت فراهم می‌آورد.
دانشمند برتر جهان اسلام در رابطه با تأثیر سایکونوروفیزیولوژیک سلامت معنوی تصریح کرد: احساس رضایت ناشی از دیدگاه معنوی از طریق نوروپپتیدهای پیام‌رسان روی سیستم‌ها و ارگان‌های بدن مانند قلب و عروق، ایمنی و … تاثیر تقویت کننده دارد.
وی با اشاره به اثرات مافوق طبیعی سلامت معنوی بر سلامت کلی انسان که برای انسان ناشناخته مانده است؛ گفت: نتیجه این تاثیرات پیشگیری از بیماری، افزایش تحمل بیماری، بهبود سریع‌تر بیماری، کاهش میزان استفاده از خدمات بهداشتی- درمانی است که در تحقیقات مختلف این مسئله نشان داده است./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.