امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53887
  پرینتخانه » اخبار مازندران تاریخ انتشار : 18 فروردین 1396 - 17:56 | | ارسال توسط :

راه اندازی ایستگاه پایش دماوند به زودی در مازندران

بررسی تحرک قله دماوند به زودی با راه اندازی ایستگاه پایش زمین شناسی در مازندران آغاز می شود.

به گزارش بابل نوین، احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه اداره کل مدیریت بحران علاوه بر بازتوانی و بازسازی در هنگام حادثه ، پیشگیری را هم برعهده دارد گفت: موضع این نهاد در ارتباط با فوران قله دماوند بحث پیشگیری است.

وی با بیان اینکه پتانسیل فوران در این قله وجود دارد اما زمان آن ممکن است یک سال آینده یا هزار سال آینده باشد افزود: طرح ایجاد ایستگاه پایش از چند سال قبل مطرح شده بود که پارسال با تامین زمین در پای دماوند این کارعملیاتی شد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت : به‌ منظور پیشگیری از اتفاقات مقرر شد اداره کل منابع طبیعی مازندران زمینی در اطراف و مشرف به قله را در اختیار قرار دهد و اداره کل معادن و زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی نیز ادوات و تجهیزات لازم را در این مکان نصب کنند.

احمدی با بیان اینکه در مرحله نخست بخشی از زمین از طریق منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران تامین شده است افزود : قرار است ، تجهیزات و سازه های مورد نیاز برای ایستگاه پایش در پای قله دماوند از طریق سازمان زمین شناسی کشور خریداری و در محل ایستگاه نصب شود.

وی گفت : در این ایستگاه ها هرگونه تحرک قله دماوند مبنی بر احتمال خروج گاز و مواد مذاب، از طریق ایستگاه های پایش مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.

وی از احداث ایستگاه اصلی پایش دماوند در روستای ایرای بخش لاریجان خبرداد و افزود : این طرح هم اکنون در مرحله واگذاری زمین قرار دارد و بعد از طی این مراحل برای تاسیس ایستگاه پایش و نصب تجهیزات در اختیار اداره کل معادن و زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران گفت: با راه اندازی این ایستگاه کارشناسان ،محققان زمین شناسی به صورت شبانه روزی فعالیت های آتشفشان دماوند را رصد می کنند .

احمدی افزود: با نصب تجهیزات این قابلیت وجود دارد که چند روز قبل از فوران آتشفشان دماوند اطلاع‌رسانی به مردم صورت گیرد و جمعیت روستایی در منطقه را که در معرض خطر قرار دارند، جابه‌جا کرد.

کوه دَماوَند دربخش مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد و در تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران واقع است.

کارشناسان زمین شناسی وجود چشمه آب گرم و خروج گازها و بخار آتشفشانی وپرتاب موردی گدازه های آتشفشانی به اطراف را از نشانه های فعالیت دائمی آتشفشان دماوند و رفتار طبیعی این قله آتشفشانی می دانند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.