امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 53891
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 18 فروردین 1396 - 18:08 | | ارسال توسط :

عمیق تر شدن شکاف سیاسی در واشنگتن/ جمهوریخواهان به “گزینه اتمی” متوسل شدند

رهبری جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا برای پر کردن تنها کرسی خالی دیوان عالی فدرال با نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ از آن چه گزینه اتمی خوانده می شود، استفاده کرده و یکی از قدیمی‌ترین رویه های سنا به نام فیلیباستر را تغییر داده است.

به گزارش بابل نوین، بنا بر رویه فیلیباستر – که ابزار اعمال قدرت جناح اقلیت است – یک یا چند سناتور آنقدر در صحن سنا صحبت می کنند و رأی‌گیری را به تاخیر می اندازند که طرح قانونا باید از دستور کار مجلس خارج شود.

 

جمهوریخواهان روز پنجشنبه (ششم آوریل) پس از آن توسل به فیلیباستر در مورد نامزدهای دیوان عالی را لغو کردند که دموکرات‌ها می خواستند از آن علیه نیل گورسچ استفاده کنند؛ قاضی محافظه کاری که دونالد ترامپ او را برای عضویت در دیوان عالی در نظر گرفته است.

 

جمهوریخواهان برای گذشتن از سد فیلیباستر اقلیت دموکرات حد نصاب لازم برای تایید گورسچ را از ۶۰ رای به۵۱ را کاهش دادند؛ اقدامی که به “گزینه اتمی” شهرت دارد و استفاده از آن می‌تواند شکاف سیاسی در واشنگتن را عمیق تر کند.

 

به گزارش بی بی سی، سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوریخواهان در سنا، رقبای دموکرات را مسوول دانست و گفت که در یک اقدام جناحی قصد کارشکنی داشتند.

 

سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات ها، در واکنش گفت جمهوریخواهان باید به جای تغییر یک رویه تاریخی، نامزد عضویت در دیوان عالی را تغییر می دادند.

 

سناتور جمهوریخواه جان مک‌کین، که خواهان مصالحه طرفین بود امروز را یک روز بد برای نظام دموکراتیک آمریکا خواند.

 

کمیته قضایی سنا روز دوشنبه (چهارم آوریل) صلاحیت نیل گورسچ را تایید کرد و زمینه را برای رای‌گیری نهایی در صحن این مجلس فراهم کرد.

 

فعالان مدنی نیل گورسچ را به محافظه‌کاری می‌شناسند. رسیدن او به دیوان عالی می‌تواند در موضع‌گیری‌های آتی این عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری آمریکا، تعیین‌کننده باشد.

 

سال گذشته پس از مرگ قاضی آنتونین اسکالیا، یکی از نه کرسی دیوان عالی خالی شد اما جمهوریخواهان که اکثریت در کنگره را در اختیار دارند از بررسی صلاحیت قاضی پیشنهادی اوباما جلوگیری کردند.

 

در صورت کسب صلاحیت قاضی گورسچ، جمهوریخواهان می‌توانند امیدوار باشند که اکثریت قضات متمایل به آرمان‌های محافظه‌کاران را در دیوان عالی دوباره به دست بگیرند.

 

دیوان عالی آمریکا که نه قاضی برجسته عضو آنند، بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در این کشور است و بسیاری از قوانین جاری ایالات متحده منتج از احکام این دیوان است./ص

جام نیوز

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.