امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Saturday, 27 April , 2024
امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 59028
  پرینتخانه » آخرین اخبار تاریخ انتشار : 20 خرداد 1396 - 11:12 | | ارسال توسط :

راه تبدیل آموزه های قرآنی به گفتمان غالب از نگاه مدیر شبکه قرآن

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما معتقد است زمانی می توان آموزه های قرآنی را به گفتمان غالب در جامعه تبدیل کرد که تمام روش های تبلیغی را با همه ظرفیت ها به میدان آورده و پژوهشگران دستمایه های لازم را برای هنرمندان و اهالی سینما و تئاتر آماده کرده باشند.

به گزارش بابل نوین، محمدحسین محمدزاده ضمن بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت و گو با   ایرنا درخصوص راه تحقق رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب برای تبدیل آموزه های قرآنی به گفتمان غالب در جامعه گفت:‌ گفتمان به معنای گفتار غالب در یک محیط است و برای اینکه یک گفتار به گفتمان رایج و غالب تبدیل شود باید تمام روش های تبلیغی با همه ظرفیت ها به میدان آورده شود.
وی افزود: روش های تبلیغی شامل روش های رسانه ای در قالب فیلم، سریال، اطلاع رسانی، بحث و بررسی، تحلیل، ارشاد، آگاهی و تمام زمینه هاست که حتی تفریح و سرگرمی را نیز می توان از آن جمله دانست.
محمدزاده اضافه کرد: برخی از آموزه ها را می توان از طریق امور تبلیغی که بخش قابل توجهی از آن مربوط به رسانه هاست به گفتار رایج در جامعه تبدیل کرد و آموزه های قرآنی نیز برای ایجاد گفتمان به چند گروه تقسیم می شود.
وی افزود: برخی آموزه های قرآنی در قالب گفتار و برخی در قالب نگرش و انگیزش مطرح می شود و این آموزه ها در امور مرتبط با سبک زندگی، تعریف می شود، یعنی اموری که به نحوه ارتباط ما با جوامع دیگر برمی گردد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما تصریح کرد: همه این موارد می تواند یک گفتمان جامع را از آنچه که قرآن می خواهد، در جامعه به وجود آورد و نمایشگاه قرآن نیز می تواند سهم مهمی در این زمینه داشته باشد.

** استفاده از زبان هنر برای ترویج گفتمان غالب
محمدزاده افزود: یکی از اثرگذارترین قالب ها برای تغییر رفتار و ایجاد یک گفتار رایج در ذهن مخاطبان، هنر نمایش است که می تواند در فضاهای سینمایی و نمایشی گسترش پیدا کند.
وی تاکید کرد: البته لازمه این کار استخراج آموزه هایی است که قابلیت گفتمان سازی دارد تا بتوان این آموزه ها را موضوع و دستمایه فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی قرار داد و هنرمندان بتوانند از این آموزه های دارای قابلیت گفتمان برای به کار بردن سینمایی که خواهند ساخت، استفاده کنند.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در پاسخ به تاخیر ایجاد شده در سال های اخیر برای ایجاد این زمینه گفت: شاید فضاهای پژوهشی ما این آموزه ها را در اختیار جامعه و صنف های مختلف هنری و بهره برداران این مسائل نگذاشته باشد.
وی اضافه کرد:‌ البته در ابتدا باید این آموزه ها استخراج شود و سپس انتظار داشته باشیم که هنرمندان به عنوان بهره برداران این فضای پژوهشی و دسته بندی شده از گفتمان هایی که از آموزه های قرآنی نشات گرفته یا آموزه هایی که قابلیت گفتمان سازی دارند، بتوانند به مسئولیت خود عمل کنند.
محمدزاده درباره برنامه های شبکه قرآن برای ترویج گفتمان قرآنی غالب در جامعه گفت: در زمینه بحث و بررسی سخنان رهبر معظم انقلاب در برخی برنامه های رصد و اطلاع رسانی، به اندازه کافی اطلاع رسانی لازم صورت گرفته و از فضاهای عمومی و فضاهای مرتبط پژوهشی خواسته شده تا در این زمینه کار کنند تا در آینده در برنامه های میزگردی و تخصصی استفاده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای در هفتم اردیبهشت ماه در دیدار شرکت کنندگان در سی و چهارمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن که به همت سازمان اوقاف و امور خیریه برپا شده است، فرمود: متاسفانه ما با مفاهیم قرآن نا آشنا‌ییم، باید کار کرده و آن‌قدر تلاش کنیم که مفاهیم قرآنی جزء مفاهیم رایج و گفتمان های عمومیِ ملت های مسلمان و کشورهای ما قرار بگیرد.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» از هشتم تا بیست و ششم خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلای امام خمینی (ره) برپاست./ص

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.