امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 78511
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 19 بهمن 1396 - 11:55 | | ارسال توسط :

روایت قصه ای زنانه در «آنام»

به گزارش بابل نوین،تجربه موفق و به یادماندنی سریال «پس از باران» باعث شد که اسماعیل عفیفه به سراغ سریالی با حال و هوای همان مجموعه برود. سریال «آنام» با نام قبلی «مهر نامیرا» به کارگردانی جواد افشار که مدتی است روی آنتن شبکه سه رفته و فضای کار و قصه که به نوعی در […]

به گزارش بابل نوین،تجربه موفق و به یادماندنی سریال «پس از باران» باعث شد که اسماعیل عفیفه به سراغ سریالی با حال و هوای همان مجموعه برود.
سریال «آنام» با نام قبلی «مهر نامیرا» به کارگردانی جواد افشار که مدتی است روی آنتن شبکه سه رفته و فضای کار و قصه که به نوعی در فلاش بک ها بخشی از داستان در یک شهرستان روایت می شود، بی شباهت به داستان «پس از باران» نیست. از طرفی قهرمان هر دو سریال زنی است که در جوانی و در شهرستانی که سکونت داشته، با مشکلات بسیاری در زندگی اش روبرو بوده است. با این تفاوت که گلچهره سجادیه که نقش اصلی این سریال زنی به نام مارال را برعهده دارد، پس از سال ها به دنبال حق و حقوق پایمال شده و از دست رفته اش آمده و درصدد بدست آوردن زندگی تباه شده و جوانی اش از دست کسانی است که او را آزرده اند و به نوعی از فرزندش دور کرده اند. فرزندی که خودش در شرف مادر شدن است. آن هم در شرایطی که با یک بیماری دست و پنجه نرم می کند و حضور مادرش به عنوان خدمتکار در منزل با وجود اینکه او کاملا از حقایق بی اطلاع است، برایش اتفاق خوشایندی است.
این مجموعه با مشارکت دفتر آموزش و ارتقای سلامت و دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخته شده است که از همان قسمت های نخست و فضای بیمارستان و آزمایشگاهی این مشارکت بسیار محسوس بود. به خصوص درباره بیماری آرزو با بازی شبنم قلی خانی و باردار شدن مادر آرزو به روش جدید و اطلاعاتی که قرار است در طول سریال توسط بازیگران این سریال به مخاطبان منتقل شود که البته در نوع خود می تواند اتفاق خوبی باشد. چرا که در ارتقای سطح علمی و آگاهی و شناخت مردم نسبت به بیماری آرزو و شیوه های جدید علمی در زمینه بارداری برای زنان نابارور تاثیر بسزایی دارد.
اما یکی از نکات مثبت «آنام» حضور بازیگرانی چون گلچهره سجادیه و سیامک صفری است که سجادیه پس از بازی در تله فیلم «تلخون» در سال ۸۶ در هیچ سریال یا فیلم تلویزیونی حضور نداشته است. گرچه او یکی از بازیگران سریال «سرزمین کهن» به کارگردانی کمال تبریزی است که شبکه در گیر و دار برداشتن موانع پخش این سریال پس از سالهاست، ولی هنوز تصمیم قاطعی در این باره نگرفته است.
با این وجود هنوز هم خیلیها گلچهره سجادیه را با مجموعه «رعنا» به خاطر دارند. اما با پخش سریال «آنام» قطعا تا مدتها با این سریال در خاطر مخاطبان تلویزیون ماندگار خواهد شد.
سیامک صفری نیز یکی از بازیگران توانمند تئاتر است که کمتر در تلویزیون حضور داشته است و عمده فعالیتش در سینما و تئاتر است. از این رو مخاطب تلویزیون با چهره و بازی او چندان آشنا نیست، اما به دلیل سبقه تئاتری که دارد، توانسته در همین چند قسمت بازی اش مورد توجه قرار بگیرد. وی در این مجموعه نقش مردی به نام سهند را بازی می کند که بر اثر سانحه ای یکی از پاهایش دچار مشکل شده و او دائم روی ویلچر است.
در کنار او شبنم قلی خانی نیز یکی از بازیگران خوب و حرفه ای است که در هر سریالی که بازی می کند، برای مخاطب شخصیت محبوب و دوست داشتنی است. وی در این سریال نقش زنی به نام آرزو را بازی کرده که باردار است و در این بین با حقایقی درباره زندگی اش روبرو خواهد شد که ممکن است این راز سلامتی خودش و فرزندش را به خطر بی اندازد.
تا به اینجای داستان در کنار بازیگران بنام، تعدادی بازیگر جوان هم حضور دارند که از این نظر می توان گفت که کارگردان با هوشیاری و دقتی که در چیدمان بازیگران داشته، انتخاب های درستی انجام داده است. به خصوص بازی مقابل بازیگری چون گلچهره سجادیه و پاس کاری ها در هنگام بازی می تواند برای هر بازیگر جوان و جویای نامی اتفاق خوشایندی باشد.
در کنار بازیگران این سریال که می تواند یکی از نکات مثبت آن به حساب بیاید، متن و فیلمنامه آن است که توسط امیرعباس پیام به نگارش درآمده است. نویسنده ای که پیش از این مجموعه های طنزی چون موج و صخره، مامور بدرقه و کوچه اقاقیا را در کارنامه خود دارد که اغلب کارهایی که نوشته طنز بوده است. شاید بتوان گفت این سریال جزو نخستین تجربه های وی در زمینه سریال های درام است که البته به دلیل شناختی که وی از منطقه آذربایجان و فرهنگ و زبان آن به واسطه زادگاهش دارد، کار برای او کمی آسان تر شده است. اما شاید رفت و برگشت هایی که به واسطه داستان وجود دارد، مخاطب را به نوعی سردرگم کند. به خصوص اینکه سریال حدودا در ۵۰- ۶۰ قسمت تولید شده است و از این نظر مخاطب تا مدتها باید صبوری کند تا نویسنده اطلاعات را به صورت قطره چکانی به او منتقل کند که تا حدودی می تواند برای مخاطب آزار دهنده باشد.
اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است و کمتر برای سریال های جواد افشار اتفاق افتاده این است که از همان ابتدای پخش، سریال دچار جرح و تعدیل شد و سکانس هایی از آن به گفته کارگردان در پخش حذف شده است. البته در یکی از قسمت های هفته گذشته سکانسی از سریال حذف شد که در بخش آنچه خواهید دید قسمت قبل پخش شد. حال مشخص نیست که با برخورد های سلیقه ای که با این سریال در پخش می شود و حذف بخش هایی از سریال تا چه حد به خود سریال لطمه وارد می شود و آنقدر محسوس هست که مخاطب متوجه ممیزی ها در پخش شود. با این وجود تا به امروز «آنام» توانسته مخاطبان را با خود همراه کند و احتمال می رود با رازگشایی از اسراری که در داستان وجود دارد، این سریال بتواند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند. گرچه فقط یک هفته از زمان پخش سریال گذشته و هنوز برای قضاوت زود است. به خصوص اگر این حذفیات ادامه پیدا کند!/ز

بانی فیلم

 

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.