امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 50572
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 13 اسفند 1395 - 17:21 | | ارسال توسط :

سرلشکر باقری: شهید باکری تجسم خواستن بود/ دفاع مقدس مهجور و مظلوم مانده است

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شهیدان باکری تجسم خواستن بودندو در تمامی صحنه ها با ایثار تمام، برای اهتزاز پرچم اسلام و ارتقای آن تلاش کردند.

به گزارش بابل نوین،شامگاه پنجشنبه در یادواره گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان مهدی و حمید باکری، در تالار وزارت کشور، گفت: خطه بزرگ آذربایجان افتخارات بی شماری برای این کشور و ملت تقدیم کرده است و دلاوران آذربایجان در لشکر عاشورا کارهای بزرگ و ماندگاری انجام دادند و صفحات زرینی در تاریخ کشور ثبت کردند
وی ادامه داد: حیف است از شهدای آذربایجان بگوییم ، اما از شهید حسن شفیع زاده فرمانده توپخانه سپاه یاد نکنیم ؛ کسی که از سال ۶٢ تا پایان حیات خود درخت توپخانه سپاه کشور را پربارتر کرد.
وی همچنین از شهید دلاور مرتضی یاخچیان همراه و همرزم شهید باکری که بار مسئولیت سنگینی در لشکر عاشورا بر عهده داشت و از علی تجلایی که بسیاری از شهیدان ابن جبهه را آموزش می داد، سوسنگرد را از محاصره دشمن نجات داد و در نهایت همراه شهید باکری به درجه رفیع شهادت نائل آمد هم یاد کرد.
باقری خاطرنشان کرد: قسمت جانبازان این بود که بمانند و در قسمت های بعدی انقلاب تلاش کرده و یاد شهیدان را گرامی نگه دارند.
رئیس ستاد نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنان خود انقلاب و دفاع مقدس را دو حادثه بزرگ تاثیرگذار نظام دانست و گفت: هر آنچه امنیت و بازدارندگی در برابر دشمنان و هر آنچه راه و افق روشن نسبت به توسعه ملت داریم ، از آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و حاصل خون شهیدان و جانبازی جانبازان و ایثارگران است.
وی برگزاری این نوع همایش ها را تلاشی از نوع تلاش حضرت زینب (س) دانست و ادامه داد: اگر تلاش حضرت زینب (س) و بقیه بزرگان نبود ، امروز آثاری از تشیع در اختیار ما قرار نگرفت.
باقری با بیان این که افرادی چون ما که توفیق شهادت در دفاع مقدس را پیدا نکردیم این مسئولیت را داریم ، ادامه داد: باید همه آنها را به ابزار روز و هنرمندانه در اختیار ملت قرار بگیرد.
همرزم شهیدمهدی باکری با بیان این که شهیدان باکری سهم اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی، ایجاد امنیت در کردستان و آذربایجان غربی داشتند ، اظهار کرد: شهید مهدی باکری درخدمت به مردم در کسوت شهرداری ارومیه کارهای بزرگی کرد.
به گفته باقری، شهید مهدی باکری تا جانشینی تیپ ٨ نجف به فرماندهی شهید کاظمی پیش رفت و در عملیات فتح المبین جبهه ، سخت رقابیه بر عهده ایشان بود ؛ تنگه رقابیه را با حداقل تلفات باز کرد و نقش اساسی در این عملیات داشت.
وی ادامه داد: مهدی در عملیات بیت المقدس و تصرف خرمشهر از اول تا پایان عملیات حضور داشت و به همراه شهید کاظمی و نقش اساسی در پیروزی عملیات إیفا کرد. لشکر ٣١ عاشورا به فرماندهی ایشان شکل گرفت و تا روزی که بود عملیات موفق پشت سر هم با رهبری او انجام شد.
باقری اضافه کرد: شهید باکری در عملیات مسلم بن عقیل در ارتفاعات سومار نقش اساسی داشت و تسلط بر دشمن را برای ما ایجاد کرد. در والفجر ۴ در منطقه کالیمانگاه مریوان ، مراحل سخت عملیات بر عهده وی بود.
وی با اشاره به خاطره شهادت حمید باکری، گفت: هنگامی که که خبر شهادت نیروها و حمید به او رسید؛ سربلند از برادرش یاد کرد و اجازه نداد پیکر برادرش زودتر از بقیه برگردد.
باقری با اشاره به عملیات بدر در زمستان ۶٣، اظهار کرد: شهید مهدی باکری در همه مراحل شناسایی این عملیات شرکت می کرد و برای به خطر نینداختن جان سربازان خود شخصا با بلم پیش می رفت و به قدری دقت می کرد که کوچکترین موارد ، غفلت نشود. وی با عبور از دجله، مسیر غرب آن را مسدود کرد تا بصره در اختیار رزمندگان بیفتد.
وی با سخت و پیچیده دانستن عملیات بدر ، ادامه داد: بسیاری اذعان می کردند این عملیات جزو پیجیده ترین عملیاتی بود که می توان انجام داد.
باقری یادآور شد: هر چه به او می گفتند فرمانده لشکر باید در شرق دجله قرار بگیرد، نپذیرفت و با کمال سربلندی و سرو قامتی به شهادت رسید و پیکرش تا همیشه در رودخانه ، أبدی شد.
وی ادامه داد: شهید مهدی باکری تجسم توکل به خدا بود و توکل به خدا او را کفایت می کرد. سخت ترین مسئولیت ها را با کمترین امکانات می پذیرفت؛ أنس به قرآن و اسلام در او موج می زد و نگاه به مؤمن ، در نگاه مهدی و حمید تجسم داشت.
وی ادامه داد: هیچگاه نصیحت توصیه و اندرز از او ندیدیم ؛ با عمل همه کاری که باید انجام می شد را به ما نشان می داد. گاهی به جوانان می گویم در جبهه تمرین می کردیم صحبت نکنیم، اظهار مشکلات نکنیم و سرما و گرما را بر زبان نیاوریم .
رییس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: سعی می کردیم مانند آنان این خصوصیات را یاد بگیریم ؛ نه مثل الان که کار نکرده و زیاد صحبت کنیم.
ولایتمداری ، حضور در خط مقدم ، شاخصه دیگر شهید باکری بود که سرلشکرباقری درباره آن گفت: شهید حمید باکری در سایه برادرش پنهان و کم جلوه تَر ماند در حالی که او کم حرف تر و مظلوم تَر از باکری و طمأنینه ، سکوت و رازداری از ویژگیهای ایشان بود. /ص

ایرنا

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.