امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 68205
  پرینتخانه » فرهنگ و هنر تاریخ انتشار : 30 مهر 1396 - 15:43 | | ارسال توسط :

سرمایه‌گذاری بیشتر ارشاد برای ستاد عالی فرهنگی و هنری مساجد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معارفه دبیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد گفت: مسجد مبدا فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی است. از این رو سرمایه گذاری در این نهاد بیش از گذشته مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش بابل نوین،سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در آیین تکریم و معارفه دبیران پیشین و جدید ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با بیان این مطلب افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از جهت‌های مختلف نهادی متفاوت و متمایز است. شاید کمتر نهادی را سراغ داشته باشیم که با واژه کانون، تعریف شود. هم نهادهای حاکمیتی و دولتی و هم نهادهای غیرحاکمیتی در فضاهای فرهنگی کشور فراوان داریم، اما هیچکدام شبیه کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیستند.

صالحی با اشاره به برخی ویژگی‌های ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: ویژگی اول این ستاد قرارگیری آن بر محور مسجد است. مسجد در تفکر اسلامی مبدا فرد سازی، جامعه سازی، دولت سازی و تمدن سازی است. فضا و مکانی است که بدیل ندارد و در تفکر اسلامی و دینی به عنوان محل عبادت، تربیت، اجتماع و سیاست شناخته می‌شود.

عضو کابینه دوازدهم تصریح کرد: اینکه ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با محوریت مسجد تاسیس شده نکته ای در خور توجه است. ویژگی دوم این ستاد مردمی بودن آن است. کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با نگاه مردمی شکل گرفته‌اند. نهادهایی که در فضای حاکمیتی و رسمی حضور دارند ممکن است از مشارکت‌های دولتی استفاده کنند ولی این ستاد بر محور مردم پایه‌گذاری شده است.

صالحی ادامه داد: ٢٣هزار کانون اگرچه دارای سیاستگذاری و هدایت‌گری است ولی با منابع مالی و انسانی مردم و همچنین بر اساس خلاقیت‌های متنوع و متکثر مردم شکل گرفته‌اند.جریان و فرهنگ عاشورا اگر تا امروز ماندگار بوده به این دلیل است که از ریشه‌های مردمی ارتزاق می‌کند و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نیز به همین شکل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه عنصر شادابی و ظرافت جوانانه را از دیگر ویژگی‌های ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد برشمرد و گفت: در کشور فضاهای فرهنگی و هنری متعددی داریم اما در این ستاد جوانان بسیاری حضور دارند که مایه اصلی تحرک آن‌ها هستند.

وی افزود: ویژگی چهارم این ستاد ترکیب فرهنگ و هنر با یکدیگر است. فرهنگ و هنر به طور جداگانه قابلیت‌های خود را دارند. فرهنگ دارای عمق است و هنر دارای جذابیت و اثرگذاری. نهادهایی وجود دارند که به تنهایی دارای فعالیت‌های فرهنگی محض و یا هنری محض هستند ولی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با ترکیب فرهنگ و هنر در هر دو زاویه حرکت می‌کند و از عمق به سوی جاذبه در حرکت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شبکه‌گرایی را ویژگی پنجم این ستاد برشمرد و گفت: در طول یک ربع قرن از تاسیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد این نهاد به شبکه وسیعی تبدیل شده که از مرکز به عمق روستاها و عشایر راه یافته است.

وی تصریح کرد: کمتر نهادی مانند ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد داریم که در محیط جغرافیایی ایران رگ و پی دوانیده باشد. این نهاد مجموعه‌ای است که در عین پیوستگی از نظر جغرافیایی دارای پراکندگی است.

صالحی افزود: این پنج ویژگی ستاد عالی فرهنگی و هنری مساجد باعث شده که سرمایه گذاری در این نهاد را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی از خدمات و تلاش‌های وی در طول ده سال مسئولیت در ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور تقدیر و تشکر کرد.

وی افزود: در طول مدت مسئولیت آقای ارباب سلیمانی اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده است. توسعه کمی و کیفی زیادی صورت گرفته است. تعداد کانون ها از رقم چند هزاری به بیش از بیست هزار کانون در سراسر کشور رسیده است. در این مدت نهادهای وابسته به کانون مانند نهاد کتابخانه‌های کانون مساجد به تنهایی تبدیل به نهادی جداگانه شده است. در این مدت به روستاها و عشایر توجه ویژه‌ای شده است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و علمی حجت الاسلام والمسلمین ارزانی گفت: آقای ارزانی فردی خوش فکر، با ایده پردازی‌های خلاق و همچنین توجه و نگرش به حوزه‌های بین المللی است که امیدوارم در این دوره منجر به تکامل و تقویت این حوزه شوند. این ستاد در دوره پیش رو باید به استقرار و تثبیت ساختاری، شتاب دهی به مسیرهای جدید و تازه و تقویت کیفیت‌گرایی در فعالیت‌های کانون‌ها توجه کند.

در این نشست همچنین حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی گفت: جایگاه و نقش مسجد در تاریخ اسلامی بسیار برجسته است.مقام معظم رهبری بر نقش مساجد و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تاکید داشته‌اند. امروز این ستاد تبدیل به درختی تنومند و با ثمره شده است که به عنوان یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و از افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می‌شود.

وی در ادامه گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و عملکرد این ستاد در طول مدت مسئولیت خود ارائه داد و از تلاش‌های وزرای پیشین در این حوزه تقدیر کرد.

در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی ضمن تقدیر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه مساجد حوزه‌ای خاص و ضروری است.مسجد مبنای تمدن اسلامی، کانون اندیشه‌ورزی و خردورزی و مهارت آموزی محسوب می‌شود. در هر سیر و مسیری مسجد، آغاز و فرجام است.

ارزانی در ادامه بر راهبرد نگاری و رسیدن به الگوی موفق، استفاده از تجربیات موجود و پایان نامه‌های داخلی و بین المللی در حوزه مساجد تاکید کرد.

در پایان این نشست احکام حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی  به عنوان دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی به عنوان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور فرهنگی و دینی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد./ز

تسنیم

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.