امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 77467
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 04 بهمن 1396 - 20:47 | | ارسال توسط :

سهامدار و مالکان واقعی کشتی سانچی چه کسانی هستند؟

زمانی که حادثه برای کشتی سانچی پیش آمد، نام شرکت ملی نفت کش به عنوان مالک در میان آمد، اما به واقع این شرکت متعلق به کیست؟

به گزارش بابل نوین، حادثه کشتی نفتکش سانچی، حادثهٔ تصادف ۲ کشتی در آب‌های چین بود.

روز شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶ بود که این کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران از عسلویه حرکت کرده  و طبق قرار برای تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، که در راه با یک کشتی فله بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد.

محمولهٔ نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی ‌سریع کشتی شد. در این حادثه که در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین رخ داد، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شده‌اند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود شده در این حادثه پیدا شد.

نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد می‌کرد. در مقابل کشتی کریستال صدمهٔ اساسی ندید و تمام سرنشینان آن در سلامت هستند.

مالک اصلی سانچی کیست؟

 زمانی که رئیس جمهور در گفتگوی زنده درباره سانچی سخن می گفت، علت حضور ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی علت وقوع حادثه سانچی را متعلق بودن این کشتی به تامین اجتماعی عنوان کرد.

اما اصل ماجرا چیست و چگونه تامین اجتماعی دارای یک کشتی نفت کش شده است؟
در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، دولت به علت بدهی که به تامین اجتماعی داشت، تصمیم گرفت تا دو سوم سهام شرکت ملی نفت کش را به تامین اجتماعی واگذار کند.

تامین اجتماعی نیز سهام خود را میان صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) تقسیم کرد،یک سوم باقی مانده نیز همچنان در اختیار وزارت نفت ماند.

سانچی یکی از چندین کشتی شرکت ملی نفت کش است و مسئولان شستا و صندوق بازنشستگی معتقدند که ارزش کشتی و بار آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

چرا پرچم پاناما؟

در مورد علت حرکت کشتی سانچی با پرچم پاناما حرف و حدیث بسیار وجود دارد اما حقیقت این است که بیشتر شرکت های کشتیرانی به جهت سهولت انجام امور ثبت کشتی و کارهای مرتبط با آن، کشتی های خود را در ۳ کشور پاناما، قبرس و لیبریا به ثبت می رسانند.

این موضوع در دنیا امر متداولی است و کشتی های سایر کشورها نیز با پرچم این ۳ کشور در آبها تردد می کنند./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.