امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 77468
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 04 بهمن 1396 - 21:07 | | ارسال توسط :

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مکان برگزاری سی و پنجمین مسابقات بین‌المللی بانوان قرآنی تغییر کرد

صفحه معارفی امروز خبرگزاری‌های ایران شامل خبرهای مختلفی از جمله تغییر مکان برگزاری سی و پنجمین مسابقات بین‌المللی بانوان قرآن بود.

به گزارش بابل نوین، از «نشست تبیین کتاب «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» تا «آغاز مسابقات شوق تلاوت»، خبرهای متنوع دینی و قرآنی امروز خبرگزاری‌های ایران را تشکیل می‌‌دهند. امروز رسانه‌های ایران نوشتند:

ایسنا/ سرویس فرهنگی و هنری/ صفحه دین و اندیشه

ایسنا امروز از: «آغاز پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه خواهران»، «فراخوان مسابقه مقاله‌نویسی همایش ملی نماز ویژه خانواده‌های شهدا و ایثارگران منتشر شد» و «نشست تبیین کتاب «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» برگزار شد»، خبر داده است.

در بخشی از خبر مربوط به «نشست تبیین کتاب «منظومه فکری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» آمده است: «حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه – مؤلف کتاب «منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای» – که در فرهنگسرای گلستان برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و با بیان اینکه امید است که مدیران ما از این اندیشه‌های ناب مقام معظم رهبری بهره لازم را ببرند، اظهار کرد: این منظومه کار دو سال تمام وقت بنده است. در این دو سال به سراغ مطالب انتشار نیافته رهبری هم رفتم و این منظومه پس از ۱۴ بار ویراستاری منتشر شده است.

وی ادامه داد: این کتاب را نباید به صورت مجموعه مقالات دید؛ بلکه این کتاب دانشنامه‌ای است که از ابتدا بر روی عناوین و کلمات آن کار شده است. با تأمل در رفتارها و تصمیمات رهبری در قبل از ریاست جمهوری و پس از آن یعنی در دوران رهبری می‌توانیم تصمیمات درست ایشان را در زمان‌های مختلف ببینیم.

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه خاطر نشان کرد: در اوایل انقلاب برخی به دنبال انحلال ارتش بودند اما یکی از شخصیت‌هایی که با این موضوع برخورد کرد و با لباس ارتشی در منطقه حاضر می‌شد رهبر انقلاب بود. ایشان همواره می‌گویند ارتش و سپاه دو بازوی انقلاب هستند و همواره از این دو نهاد حمایت داشته است. در زمان انقلاب ما حتی سیم خاردار هم نداشتیم اما رهبری پس از پایان جنگ به فکر تولید موشک با برد بالا بود. این تصمیمات در زمان‌های حساس به ذهن چه کسی می‌رسد».

مهر/ سرویس دین و اندیشه

سرویس دین و اندیشه خبرگزاری مهر امروز خبرها و مصاحبه‌هایی با تیترهای: «حجت الاسلام پیروزمند: ارباب فلسفه نباید از نوآوری فلسفی حتی در فلسفه اسلامی نگران باشند»، «در فرانکفورت؛ کنفرانس امواج جدید در مطالعه مفاهیم هنجاری برگزار می شود»، «۱۲ بهمن ماه برگزار می شود؛ سخنرانی احسان شریعتی درباره هایدگر»، «حسن محدثی: جهان زائرانه با جهان محققانه متفاوت است/ زیارت؛ از نیاز تا نهاد»، «سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی»-۲۵؛ ممنوعیت تصرف معابر در منابع روایی/ مزاحمت برای عبور مردم حرام است» و «در برنامه گستره شریعت مطرح شد؛ مفهوم علم دینی در جامعه ما مخدوش است» را منتشر کرده است.

در بخشی از مطلب «سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی»-۲۵؛ ممنوعیت تصرف معابر در منابع روایی/ مزاحمت برای عبور مردم حرام است» که مربوط به جلسه بیست و پنجم  از سلسله دروس خارج فقه «نظام عمران و شهرسازی اسلامی» آیت الله اراکی است، آمده است: «نظام عمران شهری از یک جوهر، و یک قالب و صورتی برخوردار است و این مسئله به نظام عمران شهری در شهرهای اسلامی هم اختصاص ندارد و همه جا همین قاعده جاری است. جان و روح نظام عمران شهری را آن ساختار فکری و ارزشی‌ای تشکیل داده است که نظام عمران شهری را جهت می‌دهد. آنچه در این سلسله دروس به آن خواهیم پرداخت همان ساختار به اصطلاح ایدئولوژیک نظام عمران شهری است که به وسیلۀ فقه اسلام تبیین شده و می‌شود و کار فقها است.

بحث در روایاتی است که در مورد منع از ایجاد مزاحمت برای عابرین وارد شده که غیر از مسئله سد طریق است. سد طریق نیست اما اگر عابر بخواهد ازآنجا عبور کند برای او مزاحمت ایجاد می‌شود. دراین‌باره روایاتی را بیان کرده و ادامه آن‌ها را خواهیم خواند.

روایت سوم را مرحوم شیخ کلینی نقل می‌کند: «مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه اسلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ‏ اللَّهِ صلی الله علیه و آله‏ مَنْ أَخْرَجَ مِیزَاباً أَوْ کَنِیفاً أَوْ أَوْتَدَ وَتِداً أَوْ أَوْثَقَ دَابَّهً أَوْ حَفَرَ شَیْئاً فِی طَرِیقِ الْمُسْلِمِینَ فَأَصَابَ شَیْئاً فَعَطِبَ فَهُوَ لَهُ ضَامِنٌ‏.» روایت در کتاب وسائل الشیعه، ابواب موجبات الضمان، باب ۱۱، حدیث ۱ آمده است.

شاهد ما در این روایت این است که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) مواردی را بیان کرده‌اند و بعد بر تعدد ضمان بر ضرر ناشی از این موارد را تأکید فرمودند؛ روایت به‌طور مستقیم و با دلالت مطابقی خود بر ضمان دلالت دارد یعنی بر حکم وضعی، اما مدلول التزامی آن حرمت است؛ به دلیل اینکه اگر حرام و ممنوع نباشد موجب ضمان نمی‌شود. اگر چنین کاری حق آن‌کسی که آن را انجام می‌دهد بود نباید ضمان‌آور باشد. اگر کسی این کارها را در خانه خود انجام دهد و مثلاً گودالی در خانه خود ساخت و پای دزدی در آن رفت و شکست در این صورت صاحب‌خانه ضامن نیست، اما اینکه بیان می‌کند کسی که این کارها را انجام دهد ضمان دارد [به دلیل اینکه] ترتب ضمان دلالت بر حکم تکلیفی هم می‌کند. گرچه دلالت مطابقی آن بر حکم وضعی و بر ضمان است اما کاشف از حرمت تکلیفی هم است».

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم نیز در خبر «ارباب فلسفه نباید از نوآوری فلسفی حتی در فلسفه اسلامی نگران باشند» در پاسخ به این سؤال که به نظر شما چرا فلسفه اسلامی با وجود شایستگی های آن نتوانسته دستگاه روش شناسی در حوزه علوم انسانی اسلامی ابداع کند و آیا دلیل آن عقیم بودن فلسفه اسلامی است؟ گفت: در پاسخ به این سوال دو دیدگاه نسبت به تعامل فلسفه موسوم به فلسفه اسلامی با تحول در علوم انسانی وجود دارد. یک نگاه خوشبینانه است و بیان می کند این فلسفه ظرفیت دارد تا بر اساس آن علوم انسانی اسلامی را پایه گذاری کنیم و اگر تا به حال این اتفاق نیفتاده به دلیل ضعف ظرفیت فلسفه اسلامی نیست بلکه به دلیل عدم کنکاش فلسفی مناسب برای ایجاد تغییر و تحول است و سرحلقه های کسانی که این اندیشه را دارند تلاش می کنند تا بتوانند سنت فلسفی را در پایه گذاری فلسفه های مضاف حتی در مباحث روش شناسی استمرار بدهند تا بتوانند از آن ظرفیت برای تحول در علوم انسانی استفاده کنند.

پیروزمند اظهار کرد: ما این تلاش ها را ارج می نهیم و معتقدیم اگر در مباحث فقهی و کلامی این تنگا که به دلیل ارتباط با وحی، تغییر با کندی رخ می دهد اما دانشی که بیشترین تغییر و تحول را باید داشته باشد فلسفه است زیرا تکیه بر عقل می کند و عقل ظرفیت پویایی دارد و اگر پویایی از عقل گرفته شود فلسفه عقیم خواهد بود و با رکود مواجه می شود.

وی با بیان اینکه ارباب فلسفه نباید از نوآوری فلسفی حتی در فلسفه اسلامی نگرانی داشته باشند، گفت: اگر این تصور در دنیای علم حاکم شود که اندیشمندی در علم حرف آخر را زده است، رخوتی در آن علم رخ می دهد و این  مساله در حوزه فقه و اصول در زمان تسلط شیخ انصاری بر این علم، رخ داد.

تسنیم/ سرویس فرهنگی / صفحه قرآن و عترت

«مسابقات نیمه نهایی «شوق تلاوت» آغاز شد»، « دومین جشنواره ملی «نقاشی آیات» به کار خود پایان داد»، « جدیدترین تلاوت سید مصطفی حسینی+ صوت»، « بانویی که وجود ۶ معصوم را درک کرد» و « اعلام برنامه‌های هیئت رزمندگان اسلام در ایام فاطمیه(س)» خبرهای صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم را شامل می‌شوند.

فارس/ گروه فرهنگی/ صفحه فعالیت‌های قرآنی

خبرگزاری فارس امروز از: « باحضور ۷۶ شرکت‌کننده؛ سومین دوره مسابقات «شوق تلاوت» آغاز شد»، « توجه به مفاهیم و معارف قرآن در طرح «بصائر»/ تربیت ۴۰۰ فعال قرآنی در ۱۱ دوره»، « اسامی شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن شوق تلاوت+قرعه مسابقات»، « برگزیدگان جشنواره «نقاشی» آیات معرفی شدند + اسامی»، «رقابت ۵۰۰ نخبه قرآنی در مسابقات بسیج»، « فقهی‌زاده مطرح کرد: اولویت‌های معاونت قرآن و عترت ارشاد در حوزه نماز» و « برگزاری اختتامیه جشنواره «محمد (ص)، پیامبر صلح» ۳ سال بعد از فراخوان» خبر داده است.

در بخشی از خبر مربوط به « برگزاری اختتامیه جشنواره «محمد (ص)، پیامبر صلح» ۳ سال بعد از فراخوان» آمده است: «عباس نظری‌راد دبیر جشنواره فیلم و انیمیشن کوتاه «محمد (ص)، پیامبر صلح» در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری این جشنواره اظهار داشت: جشنواره «محمد (ص)، پیامبر صلح» با هدف معرفی حضرت محمد (ص) به جهانیان به همت معاونت قرآن و عترت ارشاد طراحی و برگزار شد.

وی با بیان اینکه مراسم اختتامیه جشنواره «محمد (ص)، پیامبر صلح» ۱۰ بهمن‌ماه برگزار می‌شود، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این مراسم سه‌شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در سالن پژوهشکده جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره فیلم و انیمیشن کوتاه «محمد (ص)، پیامبر صلح» با بیان اینکه هیچ‌کدام از آثار خارجی به عنوان برگزیده انتخاب نشده‌اند، گفت: ۱۰ اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده که در مراسم اختتامیه این آثار معرفی و از خالق آن‌ها تقدیر خواهد شد.

به گزارش فارس، جشنواره فیلم و انیمیشن کوتاه «محمد (ص)، پیامبر صلح» سال ۱۳۹۳ فراخوان داد و هر سال مسئولان از برگزاری مراسم اختتامیه آن در زمان‌های متفاوتی خبر می‌دادند که این امر محقق نشد و در نهایت به گفته مسئولان برپایی آن قرار است مراسم اختتامیه ۱۰ بهمن‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت ارشاد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی واقع در خیابان انقلاب، خیابان صبای جنوبی برگزار شود» .

باشگاه خبرنگاران جوان/ سرویس فرهنگی هنری/ صفحه قرآن و عترت

این باشگاه امروز خبر «در گفت‌‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ مکان برگزاری سی و پنجمین مسابقات بین‌المللی بانوان قرآنی تغییر کرد» را اعلام کرده است که بر اساس این خبر «معصومه فرزانه مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص روند و جزئیات سی و پنجمین مسابقات بین المللی قرآن کریم و حضور بانوان در این دوره از مسابقات گفت: مسابقات بین المللی قرآن کریم، امسال با عظمت هرچه تمام تر و قوی تر از سال گذشته با حضور بانوان در هتل ارم برگزار می شود. البته اصل مسابقات قرآنی در مصلی امام خمینی (ره) برپا خواهد شد، اما افتتاحیه و اختتامیه مسابقات قرآنی بانوان در هتل ارم است.

وی در ادامه با اشاره به حضور اکثری  بانوان قرآنی در مسابقات بین المللی قرآن کریم، بیان کرد: مسابقات بین المللی قرآن کریم در اردیبهشت ماه سال آینده با حضور دوستداران قرآن کریم و قرآن پژوهان برگزار خواهد شد.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: با توجه به اینکه، سال گذشته با استقبال خوبی از سمت خواهران مواجه شدیم، پیش بینی می شود، تعداد شرکت کننده ها بیشتر از گذشته باشد. به همین منظور جهت راحتی شرکت کنندگان و دوستداران قرآن کریم، سالن حُفاظ و قاریان را مناسب با ظرفیت ۵۰۰ نفر درنظر گرفته ایم.

فرزانه در پایان با بیان اجرای برنامه های جانبی از جمله اجرای تواشیح توسط گروه های برتر کشوری، خاطرنشان کرد: تمام داوری‌ها با حضور داوران خانم در بخش بین المللی و داخلی صورت می گیرد و متسابقین ما می توانند در رشته های حفظ شرکت کنند».

باشگاه خبرنگاران جوان همچنین از: «حجت‌الاسلام بهاری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: چه زمانی برای استخاره گرفتن خوب است؟»، «شرفخانی مطرح کرد؛ اجرای امینانه نیات واقفان از اولویت‌های سازمان اوقاف است»، «آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: ضرورت تنوع فعالیت‌های تبلیغی مبلغان در امامزادگان / برکات انقلاب اسلامی برای مردم تبیین شود» و «همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی؛همایش طرح ملی بصائر با حضور استاد «احمد ابوالقاسمی» برگزار می‌شود» خبر داده است.

میزان/ سرویس فرهنگی / صفحه دین و اندیشه

«حدیث روز/آثار زیبا سخن گفتن» تنها مطلبی است که تا ساعت ۱۴:۳۰ امروز چهارشنبه چهارم بهمن ماه در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی/ سرویس فرهنگی/ صفحه معارف

ایرنا امروز نوشت: «توصیه های برگزیده جشنواره فارابی به قرآن پژوهان»، «بیرکل مجمع تقریب مذاهب: بانوان پاک خانواده پاک را می سازند»، «مرحوم آیت الله میرمحمد صادقی در علم و عمل زبانزد بود»، «یک مسئول سازمان اوقاف: طرح ملی حفظ، جایگاه قرآن را بهبود می‌بخشد» و «۱۲۰ دانشجوی رشته نهج البلاغه مقاله علمی نوشتند».

در بخشی از مصاحبه حسین شجاعی واجنانی آمده است: «حسین شجاعی واجنانی که هفته گذشته در نهمین جشنواره بین المللی فارابی برای پایان نامه «رهیافتی انتقادی در به کارگیری تاریخ در تفاسیر قرآنی معاصر» به عنوان تنها برگزیده بخش جوان در گروه فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث تجلیل شد، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار معارف ایرنا توصیه هایی را برای پژوهش های قرآنی به دانشجویان و پژوهشگران این حوزه مطرح کرد.
وی گفت: قرآن پژوهان در مرحله اول باید در انجام پژوهش های قرآنی صبوری به خرج دهند. در کشور ما سالانه آثار قرآنی فراوانی نگاشته می شود و امسال بنده به سبب مشارکت با جشنواره کتاب فصل دانشجویی شاهد حجم فوق العاده ای از کتاب هایی بودم که با موضوع قرآن نوشته شده بود اما متاسفانه بیشتر این آثار از عمق کافی برخوردار نبودند و سطح مطالب آنها به اندازه ای پایین است که هیچ کتابی در برخی داوری ها امتیاز اولیه را برای قرار گرفتن در چرخه داوری کسب نمی کند.
وی شتاب و بی صبری نویسندگان در چاپ کتاب های قرآنی و بی توجهی به کیفیت مطالب منتشرشده را یکی از مهمترین علت ها در این زمینه ارزیابی کرد.

شجاعی با بیان ویژگی های پایان نامه خود به علت انتخاب موضوعی بین رشته ای اشاره کرد و گفت: به سبب حضور در دانشگاه امام صادق(ع) و تاکیدهای استاد بزرگوارم مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی به مطالعات میان رشته ای، از همان دوران کارشناسی علاقه بسیاری به تخصص در یک حوزه مشخص علمی پیدا کردم.
وی افزود: در این میان با توجه به نوع مطالعات و علاقه مندی هایم، رشته تاریخ را برگزیدم و مساله پیوند مطالعات قرآن و حدیث با تاریخ را پروژه فکری خود طی دوران تحصیل قرار دادم که بررسی فلسفه تاریخ و مبانی نظری موجود در این علم در ابتدا توجهی چشمگیر برایم داشت.
این پژوهشگر قرآنی افزود: به همین دلیل به مطالعه و فیش برداری از آثار شاخصی پرداختم که در این موضوع نگارش یافته و مبتنی بر داده های به دست آمده بودم و تلاش کردم تا تاریخی از تفاسیر قرآنی معاصر به دست آورم».

روزنامه کیهان 

«موافقت رهبر انقلاب با اختصاص ۱۵۰ میلیون دلار اعتبار برای مقابله با ریزگردها»، «عصبانیت رسانه‌های زنجیره‌ای و ضدانقلاب از حذف یک نمایش غیراخلاقی(اخبار ادبی و هنری)»، «لاریجانی در همایش «غزه؛ نماد مقاومت»: دفاع از مردم فلسطین یک وظیفه اخلاقی و انسانی است» و « متولی آستان قدس رضوی: «بلند‌ مرتبه‌سازی» اطراف حرم امام رضا(ع) قابل قبول نیست» نیز از خبرهای دینی و معارفی امروز کیهان بود./ص

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.