امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Sunday, 28 April , 2024
امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شناسه خبر : 76335
  پرینتخانه » مذهبی تاریخ انتشار : 18 دی 1396 - 12:09 | | ارسال توسط :

شفاف‌سازی در عملکرد مالی سازمان اوقاف

به گزارش بابل نوین، سامانه «ویکی نیکی» با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی مددجویان، بالا بردن بهره‌وری موسسات خیریه و شفاف‌سازی فرآیند کمک‌رسانی از امروز راه‌اندازی شد. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده صبح امروز (یکشنبه، ۱۷ دی‌ ماه) در نشست خبری رونمایی از «سامانه مددجویی ویکی نیکی» که در اداره اوقاف استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه […]

به گزارش بابل نوین، سامانه «ویکی نیکی» با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی مددجویان، بالا بردن بهره‌وری موسسات خیریه و شفاف‌سازی فرآیند کمک‌رسانی از امروز راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده صبح امروز (یکشنبه، ۱۷ دی‌ ماه) در نشست خبری رونمایی از «سامانه مددجویی ویکی نیکی» که در اداره اوقاف استان تهران برگزار شد، با بیان اینکه مدت‌ها بود که فعالیت‌های اوقاف به صورت سنتی انجام می‌شد، اظهار کرد: خوشبختانه امروز ما در اداره اوقاف توانسته‌ایم با این نرم‌افزار یک حرکت رو به جلو داشته باشیم و از این طریق واقفان و آن‌هایی که نیازمند دریافت کمک هستند بتوانند از این سامانه بهره ببرند. دولت‌های قبلی خیلی نسبت به این امر ورود نداشتند اما خوشبختانه نزدیک به یک دهه است که ریل‌گذاری رو به جلو آغاز شده است و در عرصه فعالیت‌های وقفی، ما نیازمندیم که از تکنولوژی روز بهره ببریم. بخش مهمی از فعالیت‌های اوقاف اکنون در سامانه ثبت می‌شود، درآمدها و هزینه‌کردها که نیازمند شفاف‌سازی بوده است در این سامانه به ثبت می‌رسد و تمام مودیان مالیاتی می‌توانند فعالیت‌های مالی اوقاف را رصد کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد: امروز در کسری از ثانیه درآمدهای مالی اوقاف در اختیار دستگاه‌های مرتبط است. کسانی که قرار است از این نوع موقوفات خدمات بگیرند ابتدا باید مورد شناسایی قرار بگیرند چرا که این شناسایی کار بسیار سختی است و نکته بعدی که باید در نظر بگیریم این است که پس از شناسایی افراد ما باید به چه اندازه در رفع نیاز آن‌ها سهیم باشیم. با راه‌اندازی این سامانه ما می‌توانیم این اطلاعات را کاملا رصد کنیم.

محمدزاده ادامه داد: ملاک ما در کمک کردن فقط به افراد نیازمند نیست بلکه آن‌هایی که صاحب ایده هستند نیز در جاهایی نیازمند پشتوانه مالی هستند و اگر فکر و اندیشه‌ای دارند ما اگر بتوانیم از سازمان برای رفع نیاز آن‌ها بهره می‌بریم. این سامانه برای انجام کار خیر و رفع نیازهای افراد جامعه رونمایی می‌شود و اطلاعات را بارگذاری می‌کنیم تا کسانی که می‌خواهند فعالیت خیرخواهانه داشته باشند بتوانند در این عرصه شفاف‌سازی داشته و درصدد رفع نیازهای جامعه برآیند.

وی خاطرنشان کرد: در این سامانه موسسات خیریه می‌توانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کرده و همچنین نیازمندان راحت‌تر شناسایی شوند. ما در این سامانه می‌توانیم بر اساس فرآیند سیستماتیک به تمام نیازمندان کمک کنیم. نیازهای جامعه در ۱۰ سال قبل یا پیش از آن در هیچ جا به صورت مستند مشخص نیست و ما نمی‌توانیم پیشینه کمک‌های خود را به مردم نشان بدهیم. در این سامانه دو بانک اطلاعاتی قرار دارد که با استفاده از آن می‌توانیم ارکان اقتصادی کشور و رویکردهای خود را تا ۲۰ سال آینده مشخص و هدف‌گذاری کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران تصریح کرد: همچنین در این سامانه ما به دنبال این هستیم که اگر فردی می‌خواهد نامش برای دریافت کمک و یا کمک کردن پنهان بماند این امر نیز در سامانه میسر باشد تا کرامت انسانی طبق آنچه اسلام فرموده است، حفظ شود.

رونمایی از سامانه مددجویی ویکی نیکی/ ایجاد بانک اطلاعات مددجویان وموسسات خیریه

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف استان تهران با بیان اینکه کار ما آماده‌سازی بسترهای فرهنگی است بر همین اساس سعی کرده‌ایم که مجموعه ویکی نیکی را در حمایت از خیرین و آن‌هایی که درصدد دریافت کمک هستند، این سامانه را راه‌اندازی کنیم، اظهار کرد: با مشاهده آمار می‌توان دید که کمک به خیرها ۵۰ درصد و کمک به غریبه‌ها ۶۰ درصد بوده است. بنابراین اگر در کار خیر شفاف‌سازی انجام شود مردم به موسسات خیریه کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: چهار چالش در حوزه نیکوکاری وجود داشت که عبارتند از عدم وجود بانک اطلاعاتی از موسسات خیریه، عدم وجود زیرساخت‌های فنی، عدم وجود موثر در میان فعالان و خیرین و عدم وجود محتوای کافی است که با این سامانه تمام این چالش‌ها و معایب از بین می‌رود. اهداف سامانه ایجاد بانک اطلاعاتی مددجویان و بالا بردن بهره‌وری موسسات خیریه و شفاف‌سازی فرآیند کمک‌رسانی و ورود اطلاعات مددجویان، استعلام اطلاعات مددجویان از طریق خدمات دولت الکترونیک، تأیید و اصلاح اطلاعات مددجویان و ثبت کمک به مددجویان بر اساس اطلاعات وارد شده است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقات و امور خیریه استان تهران تأکید کرد: در فاز آزمایشی این موسسه نقص‌هایی که وجود داشته است رفع شده و موسسات و کمک‌های آن به مددجویان به ثبت رسیده است و در فاز دوم ثبت نام مددجویان نیز با ارتقاء سیستم گزارش‌گیری و ارائه کد aqi به اتوماسیون برای ادارات و موسسات نیز انجام شده است. موسسات خیریه‌ای که از سازمان اوقاف و امور خیریه تأییدیه بگیرند با گرفتن مجوز از رسانه‌های دیجیتال می‌توانند کارهای خود را در امور خیریه و در بخش‌های مجازی نیز پیگیری کنند.

اعطای مجوز به موسسات خیریه برای فعالیت در فضای مجازی

در ادامه سیدمرتضی موسویان ـ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با بیان اینکه در زمانی زندگی می‌کنیم که تغییرات سرعت زیادی نسبت به تصمیمات دارد، اظهار کرد: امروز کل دنیا در مورد وقایعی که اتفاق می‌افتد عقب‌تر است و فضای دومی که همان فضای مجازی است باید شفاف شود و ما نباید از این فضا با عنوان گمنامی یاد کنیم بلکه باید این فضا مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: هریک از ما در فضای دوم هر عملی که انجام دهیم ثبت می‌شود و قابل کتمان نخواهد بود، آنچه که رونمایی امروز این سامانه نشان می‌دهد این است که دستگاه‌های تصمیم گیرنده بتوانند هدایت‌های خود را در فضای دوم انجام دهند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد تاکید کرد: آنچه در دنیای امروز یک نوع قابلیت به شمار می‌رود موضوع احراز هویت است، ما امروز در جامعه‌ای هستیم که بدون شبکه نمی‌توانیم در آن زندگی کنیم، در حال حاضر دسترسی ما به همه دستگاه ها با شبکه انجام می‌شود و این شبکه‌ای شدن روز به روز ادامه خواهد داشت و هر کدام از فعالیت‌های این شبکه‌ها با یک آدرس مستقل می‌توانند کار خود را انجام دهد.

موسویان یادآور شد: در کنار بحث احراز هویت، موضوع احراز هویت بسترهای حامل محتوا هم در همه دنیا، با عنوان لیبلینگ مطرح است، اگر این نشان‌گذاری وجود نداشته باشد هیچ وقت مجلس آلمان نمی‌تواند برای کسانی که مرتکب تخلف در فضای مجازی می‌شوند، جریمه اتخاذ کند.

وی افزود: نشانه‌گذاری برای فرد دارنده بستر امنیت ایجاد می‌کند و این صاحب بستر با عمر و انرژی که گذاشته است ارزش افزوده ایجاد کرده، بنابراین آنچه باید اتفاق بیافتد این است که دستگاه باید براساس وظیفه ذاتی خود به ما کمک کنند تا به مردم بفهمانیم چه چیزی دارای اصالت است و چه چیزی دارای اصالت نیست.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ ابراز کرد: در کشورهای توسعه یافته از دهه ۷۰ میلادی در وسایل ارتباط جمعی خود اقدام نشانه‌گذاری را انجام دادند، با توصیه گرها بروی نرم‌افزارها خانواده‌ها می‌توانند متوجه شوند که چه چیزی را باید به فرزندان خود نشان بدهند، در این شرایط اگر نشانه‌گذاری انجام شود و اعتمادسازی برای مردم انجام شود مردم با یک اعتماد به سوی فضای مجازی می‌آیند.

موسویان در پایان گفت: اگر امر اعتمادسازی انجام شود آنگاه اگر شفافیت را ما جستجو کنیم موسسات خیریه شفاف را به ما نشان می‌دهد بنابراین فضای دوم باید فضای شفافیت باشد نه فضای گمنامی.

در پایان این نشست بین سازمان اوقاف و امورخیریه و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم‌نامه‌ای به امضاء رسید که بر اساس آن موسسات خیریه بتوانند از این پس با مجوز مرکز رسانه‌های دیجیتال در فضای مجازی کارهای خیریه خود را انجام دهند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.